Lehúzza az utasokat az euróval a Ryanair

Ryanair lehúzása, illusztráció
Vágólapra másolva!
A figyelmetlen vásárló könnyen belesétál a csapdába, ha nem Budapestről indul a járata. Újabb trükk az ír fapados társaságtól.
Vágólapra másolva!

Azt még az ellenségei is elismerik Michael O'Learyről, hogy vérbeli üzletember. A Ryanair vezérigazgatója Európa legnagyobb légitársaságát hozta létre az 1985-ben mindössze 25 fővel indult cégből, amely tavaly a világon a legtöbb utast szállította a nemzetközi útvonalakon. Üzleti modelljének sikerét jelzi, hogy a március végén záródó üzleti évében 569 millió euróra növelte adózott nyereségét, ami 13 százalékkal meghaladta az egy évvel korábbit.

Az ír fapados légitársaság üzleti stratégiája pofonegyszerű: a lehető legalacsonyabb szintre leszorítani a költségeket, alacsonyan tartani a jegyárakat, a kieső bevételt pedig máshonnan pótolni. A költségek megtakarítását - például a minimális üzemanyaggal történő repülést vagy a vadkapitalizmust idéző foglalkoztatási gyakorlatot - az átlagutazó alig érzékeli, legfeljebb a beszállás körülményein siránkozik (különösen Budapesten), vagy az esetleges panaszkezelés gyötrelmein. A bevételek növelése sem jelent feltétlenül bosszúságot nekik: a Ryanair hamarosan mind a 303 gépére kiterjeszti azt a lehetőséget, hogy külső partnerek hirdetéseket helyezzenek el a repülő külső burkolatán.

Bevétel kerülő úton

Ami jóval több kritikát váltott ki eddig is az utazók körében, azok a kerülő úton beszedett sarcok. Az ír cég például utasonként 70 eurót gombol le arról, aki elfelejti kinyomtatni a beszállókártyáját, sok pénzt elkér a feladott csomagokért (igaz, a kézipoggyászok esetében még nagyvonalúnak számít másokhoz képet), és a fedélzeti étkezés sem olcsó. A legtöbb esetben nem is ezek megléte a bosszantó, hiszen a fapados üzleti modell lényege épp az, hogy aki akar, fizet a pluszszolgáltatásokért, aki nem, az nem. A nagyobb baj, hogy ezeket az információkat sok esetben igencsak eldugva vagy megtévesztő módon osztja meg a Ryanair. A magyar Gazdasági Versenyhivatal például áprilisban azért büntette meg az ír céget 15 millió forintra, mert egy tavalyi kampányban egy darabig nem volt elérhető minden részlet magyarul.

Aki vásárolt már jegyet a Ryanair honlapján, az hozzászokhatott ahhoz, hogy nagyon figyelmesen kell végigmenni az egyes sorokon. Vannak egyszerűbb esetek, amikor simán át lehet ugrani egy extra szolgáltatást (például az elsőbbségi beszállást vagy a kedvezményes parkolást, telefonálást, transzfert), de néhány rubrikánál könnyű beleesni a cég csapdájába. Ilyen az utasbiztosítás felajánlása, ahol a "Nem kérek biztosítást" sor az országnevek közé van elrejtve. Aki gyanútlanul a Hungaryra kattint, az akaratlanul is vesz egy biztosítást 15,89 euróért.

Az utasbiztosításnál az országok között van elrejtve a "Nem kérek biztosítást" opció Forrás: Ryanair

De nem ez a legnagyobb trükk a vásárlás során, az ugyanis a legvégén jön. Legalábbis annak, aki nem budapesti indulással veszi meg a jegyét, mert ilyenkor az ár euróban van megadva. Ez könnyen előfordulhat, ha az ember csak átszállással tudja elérni célpontját, ráadásul eltérő tranzitállomással (e sorok írója például Gran Canariára vett jegyet összesen 43 ezer forintért, odafelé Milánón, visszafelé Brüsszelen keresztül). Ilyenkor az első szakasz ára forintban, a többié euróban van feltüntetve.

Elszabadult euróárfolyam

Csakhogy nem mindegy, milyen árfolyamon veszi le a cég a kártyáról az összeget. Aki abban bízik, hogy ez az ilyen fizetéseknél szokásos módon a bank devizaeladási árfolyamán történik, az téved. A Ryanair ugyanis alapesetben egy jóval magasabb árfolyamot állít be, mindezt úgy, hogy az csak a legfigyelmesebbeknek tűnik fel. Miután ugyanis a vásárló kitöltötte a bankkártya adatait - de csakis az után -, megjelenik az euróösszeg mellett a fizetendő ár forintban is, valamint egy "További információk" link.

A pirossal bekarikázott rész közvetlenül a fizetés előtt jelenik meg, a "További információkra" kell kattintani Forrás: Ryanair

A legtöbb ügyfél ezt nyilván észre sem veszi, ha pedig igen, akkor se kattint a linkre. Pedig ha megteszi, láthatja, hogy a Ryanair brutálisan magas, majdnem 314 forintos árfolyamon emeli le az összeget majd a bankszámláról. Mindezt garantált árnak nevezi, amellyel szerinte kiküszöbölhető az esetleges árfolyam-ingadozás, "mely sokkal nagyobb költséget eredményezhet". A vásárlás banki elkönyveléséig eltelhet ugyan pár nap, csakhogy az kevéssé valószínű, hogy az euró több mint 5 százalékkal erősödjön ez idő alatt (a bank aktuális devizaeladási árfolyama épp 298 forint körül volt a vásárlás pillanatában).

Ha magunkhoz tértünk a felugró szöveg elolvasása után, vegyük ki a pipát a négyzetből Forrás: Ryanair

Tulajdonképpen már annak örülni is lehet, hogy a Ryanair a négyzet kipipálásának megszüntetésével lehetőséget ad arra, hogy ne a "garantált átváltási árfolyammal" kelljen megvenni a repülőjegyet, hanem a jóval olcsóbb banki jegyzésen. Az viszont cseppet sem természetes, hogy az utóbbi nem az alapbeállítás a rendszerben, és szinte csak a szerencsével határos módon lehet rátalálni az opcióra. Esetünkben fejenként körülbelül 2 ezer forinttal lett volna drágább a jegy, ha belesétálunk a csapdába.

Természetesen minden relatív. A Gran Canariára szóló jegy még 45 ezer forintért is olcsó lett volna, hiszen hasonló, szeptember végi időpontra a hagyományos társaságokkal ennek a többszörösébe került volna az út. A Ryanair és a többi fapados társaság alacsony áraival kinyitotta a magyar utazók előtt is Európát. Nem véletlenül választották tavaly közel 80 millióan az ír céget: gépei pontosan repülnek, ezért az árért pedig az ember még a sok reklámot is elviseli. Az viszont biztos, hogy Michael O'Leary kezét folyamatosan figyelni kell.