Hogyan biciklizzünk a vonatokon?

Bringaszállítás vonaton, kerékpárral a MÁV szerelvényein
Vágólapra másolva!
A cowboyromantikájú utazástól a minden oké helyzeteken keresztül a felháborodott reklamálásig - megoszlanak a magyarországi tapasztalatok a vasúti bringaszállításról. Túlsúlyban voltak a kritikus hangok, ezért elküldtük őket a MÁV-nak, és arra kértük, reagáljon rájuk. A válaszokból kiderül, hogyan érdemes biciklit szállítani kötött pályán.
Vágólapra másolva!

Élete legemlékezetesebb vonatozását köszönheti a MÁV-os bicikliszállításának egy harmincas fiatalember. Több mint egy évtizeddel ezelőtt, nyáron jött vissza többekkel együtt Balatonfüredről, ahol azt mondták nekik, tegyék be az utolsó kocsiba a bringákat. "Ez egy igazi marhavagonféleség volt, teljesen üres, se ülések, se akasztók, se ablak, csak két nagy tolóajtó. Mondták, hogy keressünk helyet a többi, rendes kocsiban, de amikor megkérdeztük a kalauzt, maradhatunk-e ott, mondta, hogy persze, neki tökmindegy. És végre pont úgy utazhattam, ahogy a filmekben szoktak a szökevények: rajtunk kívül nem volt ott senki, kinyitottuk a tolóajtókat, süvített a szél, lehetett heverészni a földön. Igazi élmény volt, sose felejtem el!" - emlékszik vissza egyik legromantikusabb, bár kétségkívül több MÁV-os szabályt áthágó vonatútjára.

Az akasztós kocsikban fér el a legtöbb bringa, csak nehéz fel-lepakolni őket Fotó: Mudra László - Origo

Hangulatilag a másik véglet annak a középkorú férfinak a tapasztalatai, aki arról számolt be, hogy ahányszor többedmagával vonattal utazik bringatúrára, mindig gondjai vannak. "Rendszerint megmondják a pénztárnál, hogy igen, tíz bringát lehet szállítani, aztán a kalauz hisztizik, hogy a railjeten egy vagonban maximum négyet vagy hatot szabad" - mondta. Előfordult velük, hogy egy tizenkét fős túráról a Velencei-tótól Budapestig csak a társaság felét engedték föl a vonatra.

A MÁV a honlapján, posztereken és szórólapjain korlátlan kerékpárszállítást ígér három nagy tavunkhoz, ezért megkérdeztük, hogyan fordulhatnak elő ilyen esetek. "A balatoni (velencei-tavi) vonatok közül néhány esetben akár félszáz kerékpár is elhelyezhető, ennek ellenére néha ez a kapacitás is kevésnek bizonyulhat. A vonaton már fent lévő utasok ilyenkor elsőbbséget élveznek, ugyanakkor az előzetes kerékpáros helyfoglalással az ilyen esetek megelőzhetők." Megoldás tehát az előzetes foglalás. Az mindenesetre nem derült ki a válaszból, hogy telt ház esetén mi történik azokkal a bringákkal, amelyeknek nem volt előzetes helyfoglalásuk, de már öt megállóval korábban betették őket a vonatba.

Kerékpárt minden vonaton szabad szállítani, ahol ez nincs tiltva, azaz a személy- és gyorsvonatokon kívül egyre több intercityn és néhány nemzetközi vonaton is. Ezekről részletesebben később, előbb nézzük tovább az utaspanaszokat.

Verseny a helyekért

A MÁV ékkövei a piros, klimatizált Stadler-vonatok, amelyekre erőlködés nélkül fel lehet szállni biciklivel. Itt a piktogrammal jelölt kocsikba lehet betolni a bringákat, és négy ülőhely felhajtásával lehet elhelyezni őket. Mindez remekül működik mindaddig, amíg nem csúcsforgalomban utazik az ember. "Miután ilyenkor a rendes helyek megtelnek, az utasok lehajtják ezeket a székeket, és leülnek. Ha ilyenkor szállsz fel biciklivel, a szabály szerint fel kellene állniuk, és átadni a biciklidnek a helyet, de ezt nem teszik meg. Tehát általában állok a vonaton, és fogom a biciklit, ami nincs sehova kikötve, így megyek. Körülöttem is áll a tömeg, akinek nem jut ülőhely, olyan, mintha a 7-es buszon állna biciklivel a kezében. Iszonyúan kell figyelni, hogy ne told a lábukra a bringát, ne olajozza őket össze a lánc, mert akkor elég nagy bajba kerülhetsz" - írja egy rendszeresen bringával utazó fiatalember. Mi ilyenkor a megoldás? - kérdeztük a MÁV-ot.

Az új piros vonatokba könnyedén fel lehet lépni a biciklivel Fotó: Mudra László - Origo

A társaság szerint a vonatok többségében nem jelent problémát a kerékpár-szállítás kapacitása, de azért inkább a nagyobb befogadóképességű kocsival közlekedő vonatokat ajánlják. "A vasúttársaság tapasztalatai alapján a regionális hálózaton a legtöbb vonalon a szállítási kapacitás elegendő. A távolabbi tervekben ugyanakkor szerepel a regionális járműpark megújítása során a többcélú tér kialakítása" - tudtuk meg.

Mennyi?

A MÁV információi szerint évente több mint háromszázhatvanezren választják a vasúti utazásukhoz a kerékpárszállítási lehetőséget. Ehhez a társaság kb. 230 "kerékpárszállításra alkalmas térrel rendelkező járművet" üzemeltet. Ezeken kívül léteznek "többcélú térrel rendelkező motorvonataik" (70 db korszerű, alacsonypadlós villamos motorvonat és 71 darab dízel motorvonat), amelyeken szállítható kerékpár.

Ki találja meg előbb?

Volt, aki azért reklamált, mert nem fix és kiszámítható, hol helyezkednek el a bringaszállító kocsik. Ez különösen akkor idegesítő, amikor mondjuk gyerekekkel egy kis faluban várakozik az ember, ahol csak egy-két percre áll meg a vonat. A MÁV erre azt a választ adta, hogy bár törekednek rá, hogy a bringaszállító kocsik mindig ugyanott legyenek a szerelvényekben, ez a valóságban tényleg nincs mindig így. Az előzetesen tervezett vonat-összeállításhoz képest a kerékpárszállító kocsi elhelyezkedése több okból is változhat, például ha meghibásodás miatt kocsikat kell kiszedni, cserélni vagy pótolni. Vagy ha nincs ugyan műszaki hiba, de "például tömeges utasforgalom miatt nagyobb befogadóképességű kocsikat vagy nagyobb komplett szerelvényt használt fel a vasúttársaság az adott vonathoz". A kocsik megtalálásához ezért célszerű figyelni a hangos utastájékoztatást is - már ha van.

Amikor megígérik, és még sincs

Egy csalódott bringás ezt írta: "A Budapest-Szeged vonalon csomószor csinálják azt, hogy a neten kiírják, hogy lesz bicikliskocsi, de végül mégsem tesznek ilyet a szerelvényre. ilyenkor vagy leghátulra vagy legelőre kell felszállni, ott ugye nem lehet lezárni a bringát, ott kell maradni vele, tehát végig kell állni az utat". Az olvasó nehezményezi, hogy ilyenkor nem adnak visszatérítést, hiszen kifizette a rendes bicikli- és a rendes ülőjegyet. A MÁV válasza: "Ha egy vonaton nincs külön kerékpárszállító kocsi, vagy arra kialakított tér, akkor - amennyiben a vonaton nem tiltott a kerékpárok szállítása - a vonat első és utolsó másodosztályú kocsijának a vonat végei felé eső előtereiben helyezhető el a kerékpár oly módon, hogy az utasok közlekedését ne akadályozza".

Előfordulhat, hogy peches az utazó, és hiányzik a szerelvényből egy ilyen bringaszállító kocsi Fotó: Mudra László - Origo

Ami pedig a visszatérítést illeti, a társaság csak abban az esetben köteles megtéríteni a kerékpárjegy díját, ha a szállítás meghiúsul. "Egyébként a kerékpárszállító kocsiban, a többcélú térben, illetve az első-utolsó kocsiban történő szállítás díja azonos, ezért a kompenzáció kérdése itt nem értelmezhető, ha egyik szolgáltatás nem állt rendelkezésre, de a másik igen."

A gyerekbringa mindenhova mehet

Vegyes tapasztalatokat hallottunk a gyerekbiciklik szállításáról, zavaros az is, hogy hol lehet szállítani, és meddig ingyenes, ezért a MÁV most elmondja a szabályt, amit legközelebb a kalauz orra alá dörgölhetünk. 20"-os vagy annál kisebb kerékpárokat ingyen lehet szállítani, ha a méretszám a keréken fel van tüntetve. Egy utas egy kerékpárt vihet magával (az is igaz, hogy a cikk szerzőjét két hete simán felengedték kettővel), a 12 évesnél fiatalabb gyerek a bringáját csak felnőtt kíséretében viheti föl a vonatra. Az egyik szabály azt is kimondja - és ezt különösen jó tudni -, hogy a 14 év alatti gyerek 20"-os vagy annál kisebb kerékátmérőjű gyermekkerékpárját még a vasúti kocsik utasterében is lehet szállítani, akár még akkor is, ha a vonaton a kerékpárszállítás egyébként tilos.

A peronon tilos felpattanni a biciklire Fotó: Mudra László - Origo

Külföldre biciklivel?

"Rómába szerettünk volna biciklit vinni az ÖBB vonatain, de nincs kocsi. Megkérdeztük a vasúttársaságot, hogy szétszerelve, becsomagolva, csomagként vihetjük-e a kerékpárokat, azt írták, természetesen. Amikor viszont a Keletiben érdeklődtünk, azt mondták, szerintük biztos nem, mert nem fér fel öt bringa szétszedve sem egy kabinba, és az olaszok biztos leszednek minket. Végül letettünk róla. Az a baj, hogy bár van egy csomó jó éjszakai vonat jó célállomásokra, csak néhányon lehet bringát is vinni." Mitől függ, hogy melyik külföldi célállomásra lehet biciklit szállítani Magyarországról, és melyikre nem? - kérdeztük a MÁV-ot.

Öt euróért elméletileg nemzetközi kerékpárjegyet lehet váltani Szlovákia, Románia, Horvátország, Szlovénia és Szerbia felé, vagy 10 euróért mehetünk ilyennel Ausztriába, Lengyelországba, Csehországba és Németországba. Ugyanakkor a kerékpárszállításra alkalmas kocsik száma is befolyásolja, hogy hány vonatban lehet valóban biztosítani a lehetőséget, "illetve mérlegelni kell a vasúti kocsik közlekedtetésének költségeit is, amellyel a vasúti társaságok egymás között elszámolnak" - írta kérdésünkre a MÁV. A nemzetközi kerékpár-szállítási szolgáltatást folyamatosan fejleszti a vasúttársaság, az a céljuk, hogy nemzetközi forgalomban valamennyi viszonylatban legalább napi egy pár vonatban lehetséges legyen a kerékpárok szállítására.

Az új, fényvisszaverő bringakocsik Forrás: MÁV Zrt.

A MÁV összességében igyekszik javítani a kerékpáros szolgáltatáson - írták. Például új, figyelemfelkeltőnek szánt színtervet készített a kerékpáros kocsik számára (lásd a fotót). Azt ígérik, ezt a soron következő nagyobb javítás alkalmával megkapják a vonatok, a hozománya pedig az lesz, hogy az utasok már távolról is könnyen észrevehetik a kocsikat.

Tippek harmonikus bringaszállításhoz

- Pár nappal korábban tisztázzuk telefonon vagy személyesen valamelyik pályaudvaron, hogy az általunk kinézett vonaton valóban lehet-e biciklit szállítani.
- Különösen az IC-kel kell vigyázni: többeknek okozott már nagy bosszúságot, hogy míg a netes jegyvásárló oldal (az egykori Elvira utódja) kidobja ugyan, hogy az intercity vonatokon szállítható kerékpár, a jegypénztárban derült ki, hogy mégsem.
- Mindig zárjuk le a bringát a bringaszállító kocsiban, és szedjünk le róla mindent, ami mozdítható.
- Kössük ki gumipókkal (ha felakasztjuk, akkor sem árt rögzíteni).
- A postakocsiból kialakított tárolóból nagyon nehéz fel- és leadni, ezért aki nő és/vagy gyerekekkel utazik, leszállás előtt kérje meg a kalauzt, hogy segítsen.
- Miután leszálltunk, és elindulnánk a biciklivel, tüzetesen ellenőrizzük, hogy minden működik-e rajta.

A Fertő körbebiciklizéséről szóló beszámolónkat itt olvashatja, a Velencei-tó körüli kerékpáros útról itt, egy balatoni bringatúráról itt számoltunk be.