Leesett a légnyomás a Swiss gépén

A Swiss svájci légitársaság repülőgépei Genfben
Vágólapra másolva!
Vészhelyzet alakult ki csütörtökön a Swiss Zürichből Valenciába tartó gépén a légnyomás-szabályozó meghibásodása miatt. A légiirányítók először nem engedték a lejjebb ereszkedést, csak a pilóták vészjelzése után.
Vágólapra másolva!

Az Airbus A320-200-as gépen 37 ezer láb (11 300 méter) magasan repült Marseille-től 111 kilométerre északra, amikor a személyzet azonnal alacsonyabb repülési magasságot kért a légiirányítóktól. Ezt követően elsőfokú vészjelzést (Pan-pan) adott alacsonyabb magasságot kérve, majd teljes vészjelzést (Mayday), ami után leereszkedhetett 14 ezer lábra (4300 méter). A gép ennél is alacsonyabbra ment, és 10000 láb (3050 méter) magasságban folytatta útját Valencia felé, majd 20 perc múlva ismét 21000 láb (6400 méter) magasságba emelkedett. A vészereszkedés megkezdése után 75 perccel rendben landolt Valenciában.

Az Aviation Herald idéz egy fültanút, aki az eset időpontjában épp azon a frekvencián hallgatta a pilóta és a légiirányító beszélgetését. A beszámoló szerint a pilóta hangjában volt némi feszültség, amikor légnyomásprobléma miatt alacsonyabb repülési magasságot kért a légiirányítótól. Utóbbi azt engedélyezte, hogy 37 ezerről 35 ezer lábra ereszkedjen (11 300 méterről 10 700 méterre). A pilóta újabb kérését a központ elutasította, ezért a pilóta enyhébb fokozatú vészjelzést (Pan-pan) adott le, ismét kérve a lejjebb ereszkedést. A légiirányító nem fogadta el a vészjelzést, és megerősítette a 35 ezer lábas magasságot. A személyzet kérte, hogy a központ fogadja el az enyhébb vészjelzést, és engedje lejjebb a gépet, amely ekkor ezt megtette, és 30 ezer lábat (9100 méter) engedélyezett. A pilóta 14 ezer lábas (4300 méter) repülési magasságot kért, de a központ ezt nem fogadta el. Ekkor a pilóta – már hallhatóan oxigénmaszkban – teljes vészjelzést (Mayday) adott le. A légiirányító ezt követően vészhelyzetet rendelt el, és leengedte a gépet 14 ezer lábra (4300 méter), majd – mivel kikerült a hatósugarából – leadta az irányítását.

A gép az eredeti induláshoz képest mindössze 30 perces késéssel fel tudott szállni Valenciából a visszaútra, amelyen 35 ezer láb magasságban repült, így vélhetően könnyen meg tudták javítani a légnyomás-szabályozó hibáját.