A kínai utazóknak fel kell hagyniuk a petyhüdt kézfogással, az orrturkálással és a medencébe piszkítással – áll a kínai turisztikai hatóság illemkódexében, amelyet kedden, a kommunista hatalomátvétel évfordulójára megemlékező egyhetes munkaszünet kezdetén tettek közzé. A kiadvány a Magyarországra látogatókat is ellátja jó tanáccsal.

Kína gyors gazdasági növekedése a kínai turisták valóságos áradatát zúdította a világra. Az ENSZ Turisztikai Világszervezetének adatai szerint tavaly 83 millió kínai turista 102 milliárd dollárt (22 300 milliárd forint) költött el külföldön, ami óriási lehetőség a recessziótól szenvedő nyugati gazdaságoknak. Több ország enyhítette is a vízumszabályait, ám egyre több panasz is érkezik a kínai látogatók viselkedésére.

Ez késztette a kínai vezetést arra, hogy az 1949-es kommunista hatalomátvétel évfordulója alkalmából egy 64-oldalas útmutatót készítsen polgárainak arról, hogyan viselkedjenek külföldön. Az ügy előzménye, hogy májusban Pekingben törvényt fogadtak el a nemzeti imázs javítására, mivel a vulgáris kínai turisták rombolták az ország tekintélyét külföldön.

Ne pisilj a medencébe!

Az útmutató az olyan általános intelmektől, mint „ne átkozd a helyieket" vagy „húzd le a vécét magad után" olyan bizarr tanácsokig terjed, mint „ne hagyd a lábnyomodat a vécéülőkén" vagy „ne vásárolj köveket szuvenírnek Skóciában". Szerepelnek továbbá olyan kitételek, hogy a kínai utazók ne erőltessék a helyieket fényképezkedésre, ne köpjenek vagy pisiljenek a medencébe, ne nyúljanak ujjukkal a szájukba és az orrukba. A hatóság szerint az orrszőrzetet mindig megfelelően vágni kell, a rozsdamentes acélkéseket, párnákat és mentőmellényeket pedig nem szabad elvihető ajándéknak tekinteni - idézi a kódexet a Telegraph.

Köpködést tiltó plakát ShanghaibanForrás: AFP/Li Jiangsong

A könyv néhány országspecifikus tanácsot is ad olvasóinak. Spanyolországban a nőknek mindig fülbevalót kell hordaniuk, Japánban viszont bármi el kell kerülni a hajban való turkálást. Németországban nem szabad az ujjakkal csettinteni, mert azt a kutyáknak szokták, Franciaországban pedig tilos krizantémot vagy sárga virágot adni annak, aki meghív az otthonába. Iszlám országokban nem szabad disznóról beszélni, Thaiföldön pedig a királyi családról, illetve ujjal mutogatni valamire. Ha kezet ráz az ember Algériában, azt erősen tegye, Indiában ne érintse meg a másik ember fejét, Iránban pedig nem tegyen megjegyzést a kisbabák szemére – szerepel az intelmek között. A kódex a Magyarországra utazóknak is tartalmaz jó tanácsot: a magyarok nem értékelik, ha összetörik a tükrüket.

Itt járt Ting Csinhao

A britektől nem illik megkérdezni a könyv szerint, hogy hova mennek, vagy, hogy ettek-e már. A kiadvány azonban arra is felhívja a figyelmet, hogy még akkor is óvatosnak kell lenniük, ha kínaiul beszélnek, mert egyre többen beszélnek ezen a nyelven. „Ne kommentáld, kicsinyeld le vagy átkozd el a helyieket, ha más is jelen van" – szól az intelem.

Az illemkódex annak az egyre növekvő konszenzusnak az eredménye, hogy ha nem is lehet mindenkit iskolába küldeni, valamit tenni kell azoknak a botrányoknak a megfékezésére, amelyeket kínaiak követnek el külföldön. Nemrég például nagy nyilvánosságot kapott egy kínai tinédzser esete, akit honfitársai keményen megróttak azért, mert egy 3500-éves egyiptomi templom falára felírta: „Itt járt Ting Csinhao".

Kínai turisták helyi brossúrákat olvasnak a Maldiv-szigetekenForrás: AFP/Roberto Schmidt

A kódex közzétételének időzítése egyébként kitűnő volt, hiszen sosem látott tömegek keltek útra és minden korábbinál többen keresték fel az ország turistalátványosságait Kínában, ahol a hónap első napján egyhetes munkaszünet kezdődött. Az "aranyhétként" emlegetett ünnepi napok jellemzően az év legforgalmasabb időszakának számítanak az ország életében, ezekben a napokban több száz millióan kelnek útra, többségük persze csak belföldre utazik.

Két napot se töltenek nálunk
A Magyar Turizmus Zrt. adatai szerint tavaly 72 ezer kínai turista érkezett Magyarországra, ami 23,5 százalékos növekedésnek felel meg az előző évhez képest. Ezzel Kína a második legnagyobb küldőpiac Ázsiából Japán után. Érdemes ugyanakkor megjegyezni, hogy az ide látogatók kínai turisták átlagosan mindössze 1,8 napot tartózkodnak nálunk, ami arra utal, hogy több országot is összekapcsolnak útjuk során.