Csúcsforgalom a Szent Sírnál

Csúcsforgalom a Szent Sírnál, a Születés Temploma, Jeruzsálem
Christian worshipers light candles at the Church of the Nativity, in the West Bank biblical town of Bethlehem, the traditional birthplace of Jesus Christ, on December 22, 2013 two days ahead of Christmas celebrations. AFP PHOTO/MENAHEM KAHANA
Vágólapra másolva!
Hat keresztény felekezetnek van több-kevesebb joga a keresztény világ legszentebb helyén ájtatoskodni. Az együttműködés nem mindig zökkenőmentes, elfordult, hogy egymás szakállát is megtépték a buzgó szerzetesek. Na, de milyen egy vasárnap délután Jézus sírjánál? 
Vágólapra másolva!

Hiába ez a legszentebb hely a keresztények számára, a jeruzsálemi Szent Sír Bazilika nem a hit intim és elmélyült megéléséről szól. Kétségtelen, hogy van atomszférája, de ez inkább a kereszténység lüktető sokszínűségét érezteti. Persze könnyen ír le ilyeneket az, akire ugyan csurgattak keresztvizet, de templomot legfeljebb kirándulások és esküvők alkalmából lát belülről. A Jézus sírjához hittel zarándoklók bizonyára másként észlelik a helyet.

Már az ide vezető út - a Via Dolorosa - ajándéktárgyakat, vicces feliratú pólókat, műszaki cikkeket kínáló bazársorai sem feltétlenül az elmélyülést erősítik. Üdítő kivétel az Osztrák Vendégház az egyik sarkon, kedves hangulatú kávéházával, meghitt kertjével és pazar jeruzsálemi kilátásával a lapos tetőről.

A Via Dolorosa egy rövid szakasza az osztrák vendégház teraszáról Forrás: Ballai Vince - Origo

Turistaszezonon kívül, a tél közepén, esőre álló időben szerencsére nem kellett nagy tömeggel megküzdeni az úton (bár aki ideutazik, készüljön ara, hogy a Budapestről naponta Tel Avivba tartó Wizzair-gép ekkor is majdnem tele van). Ettől függetlenül januárban különösebb probléma nélkül lehet szemlélni és átélni Jézus szenvedéseinek különböző - színes kelméket és porcelán ajándéktárgyakat árusító butikok között elhelyezkedő - stációit.

Felérve a Golgotára azért jut egy pillanatnyi meghittség. Itt, a Szent Heléna kápolna sokat látott tetején szegény etióp keresztény szerzetesek élnek puritán kalyibákban. A tér pár percig volt üres és csendes, előbb egy szerzetes érkezett gyors léptekkel a szállások felől, és tűnt el egy kőkapuban, majd egyházi ének hangzott fel tompán a lábunk alól. Ezek az örmény keresztény szerzetesek, ők énekeltek lent a kápolnában, daluk a kis tér közepén fekvő kútszerű szellőzőn keresztül szűrődött fel. Az etióp után indultunk, a bazilika felé vezető út az általuk használt kápolnán át halad. Innen is énekszó hallatszott: Biblia-korabeli nyelv szavait verték vissza boltívek, a két ének hangjai a kapuban ütköztek.

Az arab negyed egyik sikátora Forrás: Ballai Vince - Origo

A Szent Sír templomban folyamatos ez az ütközés a különböző keresztény felekezetek között. Erről a magát Jézus sírját rejtő apró barokkk kápolna körüli események is ékes tanúbizonyságot tesznek. A kívülről egy földrengés után robosztus vasállványzattal megerősített kis épület egy ház a házban: a bazilika rotundájának, az Anasztaszisznak a közepén áll. Eredetileg itt állt az a szikla, amelynek egyik üregébe Jézust temették. A sziklából mára csak a Jézus sírját rejtő kőtömb maradt meg, a környező sziklát Nagy Konstantin idejében levésték az üreg talapzatáig.

A hétköznapi látogatókat acélkordonok terelik hátulról alacsony, de gazdagon díszített bejárata felé, amely előtt hórihorgas görög katolikus pópa és fiatalabb segítője intézkedett serényen. Terelgették ugyan az embereket, de velünk a sor lassan haladt, sőt teljesen meg is akadt.

Örmény keresztények a szent sír előtt Forrás: Ballai Vince - Origo

Nem véletlenül pakolták a látogatók elé a kordont. Észak felől, a Mária Magdolna kápolnából felzúgott az orgona, majd megint énekszó zendült: zsoltárokat éneklő ferences szerzetesek jelennek meg. Jó pár percig énekeltek és imádkoztak a sír előtt, majd elvonultak kápolnájuk felé, ahol folytatták a szertartást. A sort azonban még mindig nem engedte tovább a pópa. Megint énekszó, görög katolikusok érkeztek. Ők is kaptak pár percet, énekük birokra kelt a római katolikusok által használt Mária Magdolna kápolna felől érkező orgonahanggal, ahol még mindig zajlott a ferencesek szertartása.

Utánuk bemehetett pár látogató a kis pavilonba, majd a pópa már megint a kordont rendezgette. Egy civil pár érkezett, valakik valakijei lehettek. Keresztet vetettek, gyors imát mondtak, eltűntek az alacsony bejáratban, kijöttek fotózkodni, megkérték a pópát, kapja le őket, és már el is mentek. De a kordon nem nyílt meg, mert megint jött egy kis csoport, újra énekszóval. Az örmények pár perce volt ez, de ők is megküzdöttek a katolikusok orgonaszólójával.

Kukucskáló a sír előterébe Forrás: Ballai Vince - Origo

Ez a három keresztény felekezet rendelkezik azzal a joggal, hogy közvetlenül a sírnál hajtsanak végre szertartásokat. Rajtuk kívül még három másik - az egyiptomi koptok, a szír ortodoxok, és az etióp keresztények - kapnak kisebb nagyobb mértékben jogot a bazilika használatára, de az etiópok például csakis húsvét idején, különben csak saját kápolnájukban végezhetnek ceremóniát. A koptoknak külön kis oltáruk van az Anasztaszisz nyugati, külső falánál.

Ez a rendszer évszázadok során alakult ki. Korábban számos bonyodalom származott abból, hogy melyik felekezet rendelkezik a szent sír és környéke feletti jogokkal, az áldatlan állapotokat és vitákat megelégelve a jelenleg rigorózusan betartani próbált status quo-t két (egy 1757-ben, majd egy 1852-ben keltezett) török szultáni rendelet szabályozta - akkoriban a szentföld az oszmán birodalom fennhatósága alá tartozott.

Ezekben a rendeletekben aprólékos részletességgel le van fektetve, melyik felekezet mikor, milyen szertartást végezhet, és az épületnek mely részei felett rendelkezhet - a többiek beleegyezésével, vagy felügyeletével. Jóformán az utolsó szentkép, áldozati gyertya kihelyezésének feltételeit is megszabja. A szabályok annyira bonyolultak és aprólékosak, hogy még a Szentföldön található szent helyek jogi állapotáról szóló 1949-ben készült ENSZ-jelentésben is csak főbb vonalakban vázolják ezeket. (Akit érdekel, itt találja meg - angolul).

Zsúfoltság a bejáratnál Forrás: Ballai Vince - Origo

A szultáni rendeletek kikötik azt is, hogy az épülettel kapcsolatos teendőkkel - egyes részeinek alakításával, felújításával - mind a hat felekezetnek egyhangúlag egyet kell értenie. Akárcsak pár éve itthon a társasházi lakóközösségeknek. Sokan ismerhetik a sehova sem vezető régebbi lakógyűlések feszült hangulatát, és ez alól a kereszténység legszentebb helye sem kivétel. 1995-ben például 17 év vita után egyeztek meg, hogy kifestik a dóm egy részét, de a bazilika déli kapuja fölött lévő ablakok egyikének támasztott cédruslétra állítólag a 18. század (vagy a 19. század eleje) óta ott van. Egyik felekezet sem biztos benne, ki veheti el úgy, hogy a másik ne vegye a satus quo megsértésének. Jelenleg a kereszténység két nagy - keleti és nyugati - ága közötti ökumenikus megegyezéshez kötik esetleges elmozdítását.

A rivalizáló felekezetek közötti a feszültség alkalmanként felszínre is tör. 2008 novemberében például pár tisztes szerzetes megtépte egymás szakállát, és összetört a másik fején néhány tömjéngyertyát, amikor tömegverekedésbe torkollott egy vita a görög katolikusok és az örmények között. (Előbbiek szerették volna egy emberüket tudni a szent sírt rejtő Anasztaziszban utóbbiak szertartása alatt.) 2002-ben pedig egy kopt szerzetes a napról árnyékba húzott széke miatt estek egymásnak a kopt és az etióp szerzetesek, úgy, hogy tucatnyi ember került kórházba.

A bebalzsamozás köve Forrás: Ballai Vince - Origo

Most januárban azonban rendben zajlottak a szertartások. A szerzetesek imáikkal voltak elfoglalva, dalaik visszhangjai csendben elszálltak, átadva a helyet a turisták zsongásának, akik békésen őgyelegtek a Jézus bebalzsamozásának kövét nagy átéléssel térden körbecsúszkáló, és a golgota oltára alá bújó zarándokok között. Kintről ekkor hangzott fel a müezzin a szomszédos Omár mecsetből, a templom déli udvarának egyik beszögellésében pedig némán guggolt egy pokolgépek helyszíni felrobbantásához használatos masszív acélgömb, jelezve: a szentföldön komolyabb konfliktusok is feszülnek, nem csak néhány szerzetes kap hajba alkalmanként az árnyékért.