Letették a fegyvert a Wizz Air bőröndháborújában

Reptéri utasváró, várakozás, sorbanállás, repülőtér
Vágólapra másolva!
Elült a csatazaj Wizz Air és a budapesti poggyászfeladást és ellenőrzést végző Budport között a december 1-jén kirobbant bőröndháborúban.
Vágólapra másolva!

December 15-től ismét ellenőrzik a poggyászok méretét azoknál az utasoknál, akik a Wizz Air járataival indulnak Budapestről – írta az Airportal. Azt, hogy az ezt megelőző két hétben pontosan mi is volt a helyzet, nehéz megítélni.

Egy háború krónikája

December 1-jén a Wizz Air közleményben szólította fel a Malév Ground Handlinget, „hogy a WIZZ utasok esetében azonnal függessze fel alvállalkozója, a Budport szolgáltatásainak használatát." Az ok az utaspanaszok elszaporodása volt amiatt, hogy a beszállítást végző személyzet gyakran túl szigorúan és udvariatlanul járt el az utasok csomagjainak ellenőrzésekor. A Wizz Air ugyanakkor arról nem adott ki közleményt, hogy felfüggesztették volna a kézipoggyászok ellenőrzését és a díjak beszedését.

A Wizz Air bejelentésére a Budport vezérigazgatója akkor azt közölte az Origóval, hogy „sem a poggyászok mérete, sem a darabszáma nem korlátozott a ma reggeli döntés értelmében." Galgóczy Ferenc most meglehetősen szűkszavúan fogalmazott arra a kérdésünkre, hogy mit történt az elmúlt két hétben: „Az utasok poggyászméretének és darabszámának ellenőrzése 2014. december 1-14. között egy ideiglenes eljárásrend alapján történt."

Beszállásra váró utasok Forrás: Budapest Airport

Azzal kapcsolatban, hogy mi vezetett a megállapodásra, a vezérigazgató elmondta, hogy az elmúlt két hét elegendő idő volt minden érintett fél számára, hogy alaposan megvizsgálja a beérkező utaspanaszokat, egyéb visszajelzéseket, és mindenki levonja a szükséges köveztetéseket. Mint fogalmazott: „Sikerült megtalálni azokat a közös irányvonalakat amelyek mentén haladva az utasok, a légitársaság és a földi kiszolgálók érdekei egyformán érvényesülnek."

Elnézőbbek lesznek

Az utasokat persze nem annyira a tárgyalás részletei, hanem a következményei érdeklik, tehát, hogy milyen méretű poggyászt lehet mostantól felvinni a fedélzetre. A Wizz Air üzletszabályzata továbbra sem változott: „Kézipoggyászként utasonként kizárólag egy darab, legfeljebb 10 kg súlyú, 56x25x45 cm összméretű csomag fuvarozható. Minden olyan kézipoggyász után kezelési díjat számítunk fel, amelynek mérete meghaladja a 42x25x32 cm összméretet, egyébként a kézipoggyászt ingyen fuvarozzuk. A méretbe beleszámítanak a kerekek, fogantyúk és külső zsebek is."

A légitársaság december 1-jei közleménye ugyanakkor azt tartalmazza, hogy „felkértük a teljes útvonalhálózatunk mind a 104 repülőterén földi kiszolgáló partnereinket, hogy a poggyászméretek vizsgálatakor az ésszerűség és a méltányos rugalmasság jegyében engedjék fel a kézipoggyászokat a fedélzetre akkor is, ha a fogantyú vagy a kerekek kilógnak a méret vizsgálatára alkalmas keretből." Várady József vezérigazgató egy múlt heti háttérbeszélgetésen megismételte a törekvést a rugalmas poggyászkezelésre.

Forrás: Budapest Airport

Galgóczy Ferenc lapunknak ugyancsak megerősítette a szigor enyhülését: „Amennyiben a mérőkeret határvonalain csak a kerekek, illetve a fogantyúk nyúlnak túl, nem fogjuk kötelezni az utasokat a repülőtéren történő pótdíjfizetésre. Ez számottevő rugalmasság a Wizz Air részéről, és nem csak az utasok repülőtéri élményét fogja növelni, hanem vélhetően a mi munkánkat is könnyíteni fogja."

Az utasélmény egyensúlya

Arra a kérdésre, hogy van-e valamilyen bevételi elvárás a Wizz Air részéről az ilyen esetekben kiszabott pótdíjakból, a Budport vezérigazgatója azt válaszolta, hogy a Wizz Air elvárásai nem a repülőtéri díjbevételekre irányulnak, hanem a mindenkori poggyászszabályok betartatására és a repülőtéri utasélmény egyensúlyának megteremtésére. „Mi ennek az elvárásnak szeretnénk a jövőben megfelelni" – mondta Galgóczy Ferenc.

A bőröndháború befejezéséhez vezető megállapodásról és az üzletszabályzatról megkérdeztük a Wizz Airt is. Egyelőre annyit válaszoltak, hogy a honlapjukon szereplő anyagok frissítése folyamatban van.