Tavaly tovább nőtt a világ légitársaságainál a kiegészítő bevételek nagysága – derül ki az IdeaWorks Company felméréséből.
Az élen a fapadosok járnak, amelyek 32 százalékkal növelték az ilyen típusú jövedelmüket,
de a hagyományos légitársaságoknál is egyre fontosabb ez a forrás.
Mik azok a kiegészítő bevételek?
1. Törzsutasprogramok: a légitársaságok értékesíthetik törzsutasaik hűségpontjait külső partnereiknek, például hotelláncoknak, autókölcsönzőknek, co-branded bankkártyák kibocsátóinak, kereskedőknek és távközlési szolgáltatóknak. Idetartozik, ha a cégek plusz pontokat adnak el a törzsutasoknak.A cég 130 légitársaság pénzügyi jelentését vizsgálta meg, közülük 63 részletezte a bevételeinek összetételét. A tőzsdén szereplő fapadosok egyébként jellemzően szívesebben osztják meg ezeket az adatokat, mert az irántuk érdeklődő befektetők számára ez vonzó lehet.
Abszolút értékben az amerikai United szerezte tavaly a legtöbb bevételt a 63 légitársaság közül, összesen 5,9 milliárd eurót. A Ryanair az ötödik ezen a listán, megelőzi őt az Air France/KLM szövetség is.
Kiegészítő bevétel
(milliárd dollár, 2014)
1. United 5,86
2. American/US Airways 4,65
3. Delta 3,21
4. Air France/KLM 2,05
5. Ryanair 1,91
Ha a kiegészítő bevételek arányát nézzük az összbevételből, ott már egyértelműen a fapados társaságok viszik a prímet, hiszen az ő üzleti modelljük épp erre épül:
olcsón adni a jegyeket, és máshol beszedni a pénzt.
Az élen egy amerikai társaság áll, a magyar kötődésű Wizz Air ezen a listán az igen előkelő második helyen szerepel, még a fapados modell úttörőjének számító ír Ryanairt is magasan veri.
Kiegészítő bevétel
(az összbevétel százalékában, 2014)
1. Spirit 38,7
2. Wizz Air 33,7
3. Allegiant 32,4
4. Jet2.com 28,5
5. Ryanair 24,6
Az IdeaWorks Company ennek kapcsán megjegyzi, hogy a fapadosok üzleti modellje is átalakulóban van. Mivel a kiegészítő bevételek arányát nem tudják 40 százalék fölé tolni,
egyre többen inkább a gazdagabb üzleti utasokat célozzák meg,
és olyan díjosztályokat vezetnek be, amelyekben számukra több szolgáltatást összecsomagolva kínálnak. A jelentés az EasyJetet és a Ryanairt említi, amelyek erre az útra léptek, de a Wizz Air is idén májusban vezette be járatain a Plus díjkategóriát, hasonló céllal.
Végül még egy összehasonlítás. A kiegészítő szolgáltatásokból származó, egy főre jutó bevételek összegét tekintve a brit Jet2.com végzett az élen. Ezen a listán a Wizz Air a kilencedik helyen szerepel 34,87 dollárral, míg a Ryanair nincs az első tízben.
Kiegészítő bevétel
(egy utasra dollárban, 2014)
1. Jet2.com 56,28
2. Spirit 52,35
3. Qantas Airways 50,16
4. Allegiant 45,16
5. AirAsia X 43,22