Mintha egy lyuk tátongana a repülő orrán

2015.04.09. 13:32

Az Icelandair gépét villámcsapás érte a felszállás után, de folytatta útját a 6 ezer kilométerre lévő Denverbe.

Az Icelandair Boeing 757-es gépe Izland fővárosából Reykjavíkból tartott az amerikai Denverbe, ám nem sokkal azután, hogy felszállt a Keflavík repülőtérről, villámcsapás érte. Mivel a repülő kezelő- és értesítő eszközei nem sérültek meg, a pilóták folytatták útjukat az Egyesült Államokba, és 6 ezer kilométernyi repülés után rendben letették a gépet.

Az Icelandair járatának útvonalaForrás: Flightradar24.com

Az egyik utas arról számolt be a 7Newsnak, hogy egy hatalmas durranást hallottak 60-90 másodperccel a felszállás után, amit egy kék villanás és egy rövid rázkódás kísért. A pilóta azonban közölte az utasokkal, hogy nincs ok az aggodalomra, és folytatják az utat a cél felé.

Sérülés a gép orránForrás: Youtube/7 NEWS - The Denver Channel

A denveri repülőtéren készített fotón jól látszik a villámcsapás nyoma: mintha egy lyuk éktelenkedne a gép orrán, holott csak a festés sérülhetett meg. A repülőt mindenesetre tovább vizsgálják, a visszafelé induló utasokat egy másik gép szállította el.

Nem ritka eset

Villámcsapás viszonylag gyakran éri a repülőgépeket. A napokban épp egy olyan videó látott napvilágot, amelyen rövid idő alatt két gépet is eltalál a villám.

Kattintson a képre a videóért!Forrás:Forrás: Youtube/Owen

Egy átlagos repülőgépet átlagosan két évente egyszer ér villámcsapás – derül ki egy pilóta könyvéből. Patrick Smith szerint a villám tipikusan a repülő valamelyik kiálló részébe csap, az azonban viszonylag ritka, hogy ez látható nyomot vagy az elektromos rendszer sérülését okozná. A legtöbbet még csak észre sem lehet venni.

Ellenállnak a villámcsapásnak

A modern repülőket egyébként úgy tervezik, hogy ellenálljanak az ilyen villámcsapásoknak, és egyfajta Faraday-kalitkaként működnek. Attól sem kell tartani, hogy a szárnyakban elhelyezett üzemanyag meggyulladna.

Frissítés

Az Aviation Herald cikkében szereplő fotókból egyértelműen látszik, hogy az Icelandair gépének sérülése nem felületi, hanem valóban lyuk tátong rajta. A cikk kommentelői arra tippelnek, hogy a villám legfeljebb egy kis repedést okozhatott, amely a 7,5 órás repülés közben alakult lyukká. A jelentések szerint ugyanakkor a repülő navigációs rendszere nem sérült meg, és a pilóták nem észleltek semmi rendelleneset repülés közben.