Az orosz utasszállító egyiptomi katasztrófája komor jövőt vetít előre: hosszabbak lehetnek az utazási idők és a reptéri ellenőrzések.

Közel egy héttel a Sarm es-Sejkből Szentpétervárra tartó orosz utasszállító egyiptomi katasztrófája után még mindig nem lehet bizonyosat állítani a múlt szombati baleset okáról. Először az Airbus A321-es repülőgép rossz műszaki állapotáról cikkeztek az egyik pilóta feleségének nyilatkozata alapján. Aztán a gép lelövése jött szóba, majd a fedélzetre felvitt robbanószerkezetről láttak napvilágot feltételezések, amire az illetékes egyiptomi miniszter szerint nincs bizonyíték

A Kogalymavia (Metrojet) Airbus A321-es utasszállítójának roncsai a Sínai-félszigetenForrás: AFP/RIA Novosti

Bárhogy történt is a katasztrófa, máris megváltoztatta a repülést a térségben. A külső beavatkozás lehetőségének hírére több légitársaság – többek között a Lufthansa, az Air France, az Emirates, az Air Arabia és a Flydubai – bejelentette, hogy elkerüli gépeivel a 224 ember életét követelő tragédia helyszínét, a Sínai-félszigetet. A fedélzeti robbantás verziója nyomán pedig a brit, az ír és a holland kormány döntött úgy, hogy leállítja az Sarm es-Sejkből országukba tartó járatokat.

Hazaviszik a brit turistákat
Pénteken kezdik hazaszállítani a brit turistákat az egyiptomi Sarm-es-Sejkből, rendkívüli biztonsági intézkedések közepette - írja az MTI. A Downing Street csütörtök esti közleménye szerint péntektől három brit légitársaság, a Thomson, a Monarch és az EasyJet indít repülőgépeket Sarm-es-Sejkbe az ottrekedt több ezer brit turista hazaszállítására. Az utasok kizárólag kézipoggyászt vihetnek magukkal a gépek fedélzetére, a nagyobb bőröndöket, amelyeket csak a csomagtérben lehet szállítani, külön, utasok nélkül induló repülőgépek szállítják majd haza különleges őrizet mellett, a brit kormány felügyeletével.

Sok nagy gép kis helyen

Ami a légi útvonalak elterelését illeti, a Sínai-félsziget elkerülése önmagában nem jelentene nagy problémát, ráadásul a terület már eddig is az amerikai Szövetségi Repülési Hivatal figyelmeztető listáján volt, viszonylag kevés gép haladt át felette. A baj inkább az, hogy a térségben egyre több olyan zóna van, ahol a fegyveres konfliktusok miatt tilos vagy nem javasolt repülni. Az alábbi térképen például az amerikai repülőgépek számára érvényben lévő irányelvek láthatók. 

Forrás: Origo

Az Európából keletre, illetve onnan visszafelé tartó járatok pilótáinak különösen a szír és az iraki légtér repülési tilalma miatt kell hosszabb, kerülő úton repülni, ami többletköltséget okoz a légitársaságoknak. Az alábbi térképen jól látszik, ahogy a repülőgépek szinte libasorban haladnak egymás után ezeken az útvonalakon.

A Flightradar térképén jól látszanak a kerülő útvonalakForrás: Flightradar24.com

Az Európából Ázsiába tartó gépek vagy északra, a Kaszpi-tenger felé kerülik ki a veszélyes zónákat, vagy délre, Szaúd-Arábián és Egyiptomon keresztül. Előbbi útvonal népszerűsége ugyanakkor átmenetileg megcsappant az után, hogy Oroszország október elején cirkálórakétákat lőtt ki Szíriára a Kaszpi-tengeren állomásozó hadihajóiról – írja a Washington PostKorábban népszerű tranzitútvonal volt Kelet-Ukrajna is, ám az ottani konfliktusok és a Malaysia Airlines 17-es járatának tavaly júliusi lelövése után ezt a területet is elkerülik az utasszállítók. 

Hanyagság vagy újítás?

Ami a robbantásos verziót illeti, az más típusú biztonsági problémákat vet fel. Ha ez a változat bizonyosodik be, akkor két lehetőség van. Vagy egy hagyományos robbanószerkezetet sikerült felcsempészni az orosz gép fedélzetére, ami Sarm es-Sejk repülőterének laza biztonsági ellenőrzése miatt nem elképzelhetetlen. Ebben az esetben néhány légitársaság felfüggesztheti vagy leállíthatja a repülést ezekre a repülőterekre, ahogy az EasyJet például már be is jelentette ezt. 

Elutazásra váró turisták Sarm es-Sejk repülőterénForrás: AFP/Str

Ha azonban egy olyan új kifejlesztésű bombáról van szó, amelyet nem mutatnak ki a jelenlegi detektorok, és nem folyadék, amelyek felvitelére évek óta korlátozások vannak hatályban, akkor komolyabb problémáról van szó. Ebben az esetben ugyanis hosszú sorokra készülhetünk a biztonsági kapuk előtt, amíg megtalálják a módját a megbízható kimutatásuknak – írja a News.com.au

Washington máris szigorítana
Az Egyesült Államok szigorúbb biztonsági ellenőrzéseket sürget a külföldi repülőtereken - jelenti az MTI. Az ABC amerikai hírtelevízió helyi idő szerint csütörtökön számolt be Washington kéréséről, amely bizonyos, az Egyesült Államokkal közvetlen összeköttetésben lévő repülőtereket érintene. A védelmi minisztérium fontolóra vette a poggyászok ellenőrzésének szigorítását is az amerikai repülőtereken - ismertette az ABC a légügyi hatóságok és a kormány képviselőire hivatkozva.

A Wizz Air kivár és figyel

Budapestről nincs közvetlen menetrend szerinti járat Sarm es-Sejkbe. A Wizz Air eredetileg 2013 novemberében akarta elindítani járatát a Sarm es-Sejktől légvonalban mintegy 100 kilométerre lévő Hurgadába, ám az egyiptomi politikai zavargások miatt csak 2015 májusában indította be

A Wizz Air Hurgadából Budapestre tartó gépe múlt szombaton (az orosz gép balesete után) kikerülte a Sínai-félszigetetForrás: Flightradar24.com

Kérdésünkre, hogy az orosz utasszállító katasztrófájának hatására tervez-e valamilyen változtatást a társaság, illetve érzékelnek-e visszaesést a hurgadai járatuknál, ezt a szűkszavú választ kaptuk a Wizz Airtől: 
"Utasaink és a személyzet biztonsága elsődleges fontosságú a Wizz Air számára. Folyamatosan vizsgáljuk a hálózat biztonságosságát, és folyamatosan figyelemmel kísérjük a hivatalos jelentéseket műveleteinkkel kapcsolatosan. Pillanatnyilag nincs járattörlésről szóló döntés érvényben." 

Megkerestünk több utazási irodát is, amelyek egyiptomi üdülőhelyekre szerveznek utakat, de egyikük sem kívánt nyilatkozni a katasztrófa nyomán kialakult helyzetről.