New Yorkhoz sem kell feltétlenül tömött pénztárca

New York Brooklyn Bridge
UNITED STATES. NEW YORK. MANHATTAN. ELEVATED VIEW OF BROOKLYN BRIDGE, LOWER MANHATTAN, SKYSCRAPERS AND CLOUDS AT SUNSET. NEW YORK CITY. THE FINANCIAL DISTRICT, WORLD TRADE CENTER AND JANE'S CAROUSEL ARE REFLECTED IN THE EAST RIVER.
New Yorkot nem kifejezetten a magamfajta hátizsákos turistáknak találták ki, de ez nem tartott vissza attól, hogy január elején felüljek egy gépre, és elrepüljek a Nagy Almába. Találtam ingyen szállást, olcsón vásároltam élelmiszert, és a legtöbb látnivalóért nem kellett belépődíjat fizetnem. Néhány praktikus tanács, hogyan tehetjük elérhetőbbé a tengerentúli utazást.

Hogy miért éppen télen indultam el New Yorkba, amikor ott is hideg van? A válasz egyszerű: most kaptam olcsó repülőjegyet. Találtam egy járatot, amelyik 75 ezer forintért röpített el a világ egyik legizgalmasabb városába. Csak oda, onnan ugyanis Dél-Amerika felé vettem az irányt.

A jutányos jegyet a Skyscanner oldalán találtam, ahol mindig

arra keresek rá, melyik napon lehet a legolcsóbban repülni egy adott hónapban.

Így bukkantam rá az 55 ezer forintos ajánlatra, amelyből végül – poggyászfeladással és ellátással együtt – 75 ezer lett. Egy repjegy oda-vissza márciusban is 110 000 forint körül mozog, de mindig nézzünk utána, benne van-e az árban a csomag feladása.

A márciusi Skyscanner-kínálat Forrás: Vigh Bori

Olcsó szállást találni nehéz, de nem lehetetlen

A szálláskérdés okozta a legnagyobb fejtörést. Hostelt nem találtam, vagy ha mégis, az 60 dollárba (16 650 Ft) került. Egy éjszakáért egy felfújható matracon a nappaliban közel 9000 forintot kértek az Airbnb-n.

Így egy esélyem maradt, a couchsurfing,

amikor is idegenek fogadnak be a házukba.

Közel két hétre mentem, de tudtam, hogy egy szállásadónál nem tölthetek többet két-három éjszakánál. Az egyhetes szálláskéréseket általában zsigerből visszautasítják, mert nekik is megvan a saját életük. Végül négy különböző helyen szálltam meg ingyen, plusz találtam egy nagyon olcsó, harminc dolláros (8330 Ft) szobát Brooklynban.

Az egyik kanapé, ahol aludtam Forrás: Vigh Bori

A couchsurfing leginkább az egyedül utazóknak jó megoldás, mert a legtöbb helyen valóban a kanapén kell aludni, amelyik legtöbbször egyszemélyes. Ha viszont ketten utazunk, az Airbnb sem olyan drága megoldás, mert a kétágyas szobák nem sokkal kerülnek többe, mint az egyágyasok. Vagyis 70 dollárból ketten már meg tudnak szállni.

A 99 centes pizza verhetetlen

New York utcái tele vannak kis bódékkal, ahol a nyakkendős üzletemberek és a helyi hipsterek egyaránt sorban állnak a különböző finomságokért. Egy hot-dog két-három dollár (550-830 Ft) körül van, egy falafel 7 dollár (1940 Ft), de

az adagok óriásiak.

Az egyik legnagyobb csoda, ezt mindenkinek ki kell próbálnia, a 99 centes (270 Ft) sajtos pizza, ezt szinte minden második sarkon lehet kapni.

Utcai hot dog árus New Yorkban Forrás: Vigh Bori

Nagyon sokat tudunk spórolni, ha bevásárolunk előre, és szendvicseket készítünk a másnapi kiránduláshoz. Érdemes magunkkal vinni egy kulacsot, amelyet fel tudunk tölteni csapvízzel, valamint egy termosz kávét. New Yorkban mindenki kávéval a kezében rohangál az utcákon, így hamar megjön az ember kedve egy ötdolláros koffeinbombára. Jobb, ha inkább otthon lefőzünk egy pár adagot, hogy mindig kéznél legyen.

A bevásárlás nekem a két hétre 50 dolláromba (13 880 Ft) került,

ez a reggelimet, az ebédemet és a napi kávéadagomat fedezte. A vacsora a „dőzsölés” ideje volt, ilyenkor megengedtem magamnak egy 99 centes pizzát vagy valami más utcai finomságot.

99 centes pizza Manhattanben Forrás:Flickr/4Jazz

Ezt mind ingyen is megcsodálhatjuk New Yorkban

A legjobb hír az, hogy New York tele van olyan látnivalóval, amelyhez nincs szükség belépőre. Összeállítottam egy listát azokról az emblematikus helyekről, amelyeket ingyen is megcsodálhatunk:

Times Square

Ha valami, akkor a Times Square kötelező program New Yorkban. Rengeteg villogó fény, sárga taxik, plüssállatoknak öltözött emberek. Igazi New York-életérzés.

A Times Square az igazi New York-életérzés Forrás: Vigh Bori

Central park

A Central parkot New York tüdejeként emlegetik. A parkban több tó van, kis hidak keresztezik az utat. Órákig lehet ott bóklászni és gyönyörködni Manhattan látképében. Ilyenkor télen a sok filmből ismerős koripálya külön látványosság.

Szabadság-szobor

A híres szobor az Liberty-szigeten áll, ahová, úgy hallottam, nem érdemes sok pénzért elhajózni. Ahhoz, hogy felmehessünk a szobor tetejére, amúgy is több hónappal előre kell helyet foglalni. Viszont van egy ingyenes komp, amelyik a Staten-szigetre közlekedik. Ez azért nagyszerű, mert

erről a hajóról lehet a legjobb képeket készíteni a Szabadság-szoborról

és Manhattan felhőkarcolóiról.

A Szabadság-szobrot egy ingyenes kompról fotózhatjuk a legjobban Forrás: Vigh Bori

9/11 emlékmű

Sokáig nagy kérdés volt, mi legyen a terrortámadásban lerombolt két torony helyén. Volt, aki azonnal újjáépítette volna, de kegyeleti okokból ezt sokan ellenezték. Végül két szökőkút és egy park őrzi a tragédia emlékét.

Ha szeretnénk többet megtudni 9/11-ről, érdemes ellátogatni a múzeumba,

bár ezért már 24 dollárt (6660 Ft) kell fizetni.

Brooklyn híd

Az egyik legszebb képet Manhattanről a Brooklyn hídon láthatjuk. Érdemes naplementekor nekiindulni, ilyenkor a városban már kezdenek kigyúlni a fények, a nap pedig épp a Szabadság-szobornál bukik le. Felejthetetlen látvány.

A Brooklyn hídon alkonyatban a legromantikusabb átsétálni Forrás: Vigh Bori

Moma, péntek délután 16 és 20 óra között

A Museum of Modern Arts rengeteg híres műalkotást őriz, például Picasso festményeit vagy Van Gogh Csillagos éj című képét.

A múzeum pénteken 16 és 20 óra között ingyen látogatható.

Senkit ne ijesszen meg a hatalmas sor, maximum 15 perc a várakozási idő. Ráadásul nemcsak a múzeum ingyenes ilyenkor, de az audio guide is. Ha leadjuk a személyinket, kapunk egy iPhone-t, amellyel meghallgathatjuk a legtöbb mű elemzését, eredetét.

A Central park New York tüdeje Forrás: Vigh Bori

Brooklyn Sörgyár

Brooklyn ma már egyre divatosabb környék. Williamsburgbe nemcsak azért érdemes kiutazni, hogy megnézzük a szakállas, szűk nadrágos hipstereket, hanem hogy igyunk egy eredeti brooklyni sört. A sörgyárban

szombatonként 13 és 16 között ingyen körbevezetik a látogatókat.

Felhőkarcolók

Felhőkarcolók ma már sok helyen vannak a világban, a New York-iak mégis egyedülállók. Nemcsak a koruk miatt, hanem mert a legtöbb építészeti csoda. Ingyen csak kívülről lehet őket megcsodálni, de mindenképpen érdemes. Ha van fölösleges 34 dollárunk, felmehetünk a Rockefeller tetejére. Állítólag onnan a legszebb a látvány.

Manhattan felhőkarcolói Forrás: Vigh Bori

Central Station

New York pályaudvara leginkább múzeumra emlékeztet. Még ha nem is utazunk sehova, érdemes kívül-belül megcsodálni az épületet.

Wall Street

Míg Williamsburgben hipsterekkel vannak tele az utcák, a Wall Street rohanó öltönyös üzletemberektől hemzseg. A világ gazdasági központja,

a Financial District egész nap pörög.

A hangos csengővel induló tőzsdei életet ma már sajnos nem lehet megnézni, de azért ajánlatos tenni egy kört a környéken.

A Central Station gyönyörű belső tere Forrás: Flickr/Don DeBold

China town

Egyik pillanatban még Amerika, a következő sarkon már Kína. Ez tényleg egy másik világ. Minden üzlet és étterem cégére kínaiul hirdeti portékáit, ételeit. Itt is villognak a fények, mégis Ázsiában érzi magát az ember.

High Line Park

A Highline Parkot

egy régi magasvasút vonalán alakították ki.

Pár méterrel a föld felett húzódik a ma már sétálásra, pihenésre szolgáló park, amit a New York-iak és a turisták egyaránt imádnak. Úgy 30 perc séta alatt jutunk Chelsea-ből a Meatpacking kerületbe, ahol macskaköves utcákat, gyönyörű, régi vágóhidakat találunk.

High Line park egy régi magasvasút vonalán jött létre Forrás: Vigh Bori

Nyilvános könyvtár

A Public Librarybe ingyen bejuthatunk. Maga az épület is lenyűgöző, de a termekben meglepő módon olyan híres festők műveivel találkozhatunk, mint például Munkácsy Mihály.

A könyvtárban ingyenes és nagyon jó minőségű az internethasználat,

úgyhogy már ezért is megér egy látogatást.

New York megéri a trükközést

Senkinek sem ajánlom, hogy a Times Squere-en vásároljon képeslapot, mert pontosan tízszer drágább ott, mint a Little Italy nevezetű negyedben. A lapok feladása 2 dollárba (555 Ft) kerül, de legalább nem kell vigyázni rájuk a további úton.

Little Italy, ahol a házat is nemzeti színűre festették Forrás: Flickr/ jphilipg

Ami a közlekedést illeti,

vehetünk heti metrókártyát 30 dollárért (8300 Ft),

ezzel korlátlanul tudunk utazni New York szövevényes metró- és buszhálózatán. Manhattanben gyalog is jól lehet közlekedni, és nagy meglepetésemre a taxi is mindig 10 dollár (2770 Ft) alatt volt jattal együtt. (Állítólag olcsóbb, mint az Uber.)

A New Yorkban töltött két hét alatt sok apró trükkre rájöttem, így közel 500 dollárt (138 800 Ft) sikerült spórolnom. Biztos vagyok benne, hogy a fent leírt lista nem teljes, és még rengeteg olyan hely, módszer van, amellyel csökkenthetjük a kiadásainkat. Egy biztos, New Yorkot egyszer az életben látni kell. Akár még télen is.