A hatvanas években még élelmiszert, vegyszert, sőt szemetet szállítottak itt, mára viszont a nyugalom és a szórakozás terepe helyieknek és turistáknak egyaránt. A londoni csatornahálózat mentén árnyas sétautakat találunk kávézókkal, galériákkal, dizájnboltokkal, a vízen turistahajók közlekednek és lakóhajók sorakoznak, közülük az egyik könyvesboltként is üzemel. Bár itt csak egy kicsi Velencét találunk, az élmény garantáltan óriási.

A 18. században az ipari forradalom olyan lökést adott Londonnak, hogy nélkülözhetetlenné vált a csatornahálózat kiépítése. A város a Temzének köszönhetően vált a legfontosabb ipari, kereskedelmi központtá, de a fejlődéshez elengedhetetlen volt, hogy közvetlen vízi kapcsolat jöjjön létre az ország más területeivel is.

A régi, bűzös londoni csatornáktól most nagyon hangulatos a városForrás: Flickr/digitaltemi

Nemrég még itt szállították a szemetet

A Grand Junction volt az első csatorna a 19. század elején, amely Londont az ország középső vidékeivel összekötötte. Nem sokkal később megépült a Paddington Arm, majd1820-ban a Regent’s csatorna, amely a keleti részeket kötötte össze London belvárosával, aztán nem volt megállás.

Sokan lakóhajóban élnek, mert hangulatos és kevesebb a rezsiForrás: Flickr/David Stanley

A londoni csatornarendszer észak felé is terjeszkedni kezdett, végül pedig Londonból olyan nagyvárosok is elérhetővé váltak hajón, mint Machester, Leeds, Nottingham, Bristol és Coventry.

A Camden csatorna mentén sétálni is nagyon jóForrás: Flickr/tim carter

A csatornák egészen 1960-ig komoly áruforgalmat bonyolítottak. A 20. század elején még főként szenet, fát, homokot, kavicsot és élelmiszert szállítottak az itt közlekedő hajók, később már a vegyszereket és a háztartási szemetet is vízi úton hozták-vitték.

Canal partyForrás: Flickr/Thom Chandler

Elhajózhatunk az állatkert mellett

A legtöbb turista csak a Camden Townban meg az állatkertnél felbukkanó csatornákat ismeri, pedig az angol fővárosnak száz kilométer hosszú csatornahálózata van a Temze északi oldalán. Az egyik legnépszerűbb csatorna a Paddington, amelynek mentén modern irodaépületek, lakónegyedek húzódnak.

Ez már rég nem Dickens LondonaForrás: Flickr/digitaltemi

Van itt egy ’60-as években épült, Goldfinger Ernő által tervezett harmincemeletes épület is, a Trellick Tower. A ház ma már műemlék, de annak idején sokak ellenszenvét kivívta. A Goldfinger által is képviselt stílus nem véletlenül kapta a brutalista gúnynevet.

A magyar származású brutalista építész remekeForrás: Flickr/Graeme Maclean

A Paddington Little Venice-nél (Kis Velence) találkozik a 14 kilométer hosszú Regent’s csatornával, ahonnan két alagúton – a 249 méter hosszú Maida Hill Tunnelen és a 878 méteres Islington Tunnelen – keresztül az állatkert mentén egészen Camden Lockig jutunk a turistahajókkal.

Little Venice LondonbanForrás: Flickr/Chris Brown

Ma már megfizethetetlenek itt a lakások 

A régi kereskedelmi épületek az egyik legnyüzsgőbb, leghangulatosabb piacnak adnak itt helyet. De van vízi képgaléria, konferenciahajó, úszó kávézó és könyvesbolt is.

London egyelen úszó könyvesboltjaForrás: Flickr/themostinept

A London Canal Museum az egyik régi raktárépületben kapott helyet. Bemutatja a londoni csatornák történetét, persze elsősorban a sajátjára, a Regent's Canalra koncentrál. Itt döbbenünk rá igazán, mekkorát változott a környék.

A Londeon Csatorna Múzeum a Regent's-enForrás: wikipédia/Oxyman

Azelőtt senki nem akart a csatorna mentén élni. Ha egy itteni lakást kellett eladni, az ingatlanközvetítők elhallgatták, hol is található pontosan. Most a csatorna mentén a lakások ára automatikusan 20 százalékkal többet ér, mint a város más részein.