A csúcstartó országban minden 175 lakosra jut egy bár, és a helyiek élnek is a lehetőséggel.

Aki járt már Spanyolországban, az megerősítheti, hogy rengeteg kocsma található az utcákon, és azok többnyire tele is vannak. A spanyolok híresek arról, hogy szeretnek a családjukkal, barátaikkal beülni egy kávéra vagy egy sörre, életük jelentős részét „az utcán" élik. Egy friss felmérés számokkal is alátámasztja most ezt az érzést, egyúttal érdekes változásokra is felhívva a figyelmet.

Minden sarkon egy kocsma

Spanyolországban jelenleg összesen mintegy 260 ezer kocsma működik, ami azt jelenti, hogy minden 175 lakosra jut egy bár – áll a Nielsen felmérésében. A piackutató cég szerint ez a legnagyobb sűrűség a világon, a többi országról azonban nem közölt adatokat. A helyi szokásokat jól mutatja, hogy tíz helyből hat 15 évnél régebb óta működik, nyilván a kialakult törzsközönségnek köszönhetően.

Spanyol szurkoló nézi a csehek elleni foci-Eb-meccset egy madridi kocsmábanForrás: AFP/Gerard Julien

A 2008-ban kirobbant pénzügyi válság Spanyolországot is alaposan megviselte, ami az ottani fogyasztási szokásokra is hatással volt. A spanyolok ugyanis egyre kevesebbet buliznak és költenek éjszaka: míg 2009-ben átlagosan havi 95 eurót (30 ezer forintot) hagytak ott a bárokban, tavaly már csak 67 eurót (21 ezer forintot). Sok éjszakai bár be is zárt, ám a nappaliak száma nőtt. Ennek köszönhetően tavaly már összességében 3,6 százalékkal nőtt a kocsmák száma, idén pedig további 1,5 százalékkal bővülhet.

A sör egyre népszerűbb

A spanyolok tehát a korábbi, szűkebb évek után kezdenek visszatérni a kocsmákba, ami a fogyasztási adatokban is megmutatkozik. Nappal például 8 százalékkal több sört ittak, amitől alig marad el a korábban inkább éjszaka fogyasztott magasabb alkoholtartalmú italoké. Utóbbiak éjszakai fogyasztása viszont alig 0,7 százalékkal bővült, míg a söré 3,1 százalékkal. Ebben az alacsonyabb kiadások mellett a szigorodó közlekedési szabályoknak is szerepe lehetett.

A madridi Santa Ana tér: nappal többet fogyasztanakForrás: hemis.fr/GARDEL Bertrand / hemis.fr/Gardel Bertrand

Végül még két érdekes jelenség, ami az utóbbi években újdonságnak számít a spanyolok kocsmázási szokásaiban. Az egyik, hogy egyre fogékonyabbak a különböző akciókra, csomagajánlatokra. A másik, hogy egyre inkább megosztják az internetes közösségi oldalakon a pozitív vagy negatív élményeiket, amire a bártulajdonosoknak is oda kell figyelniük.