Viharosan landolt a legnagyobb utasszállító gép

Watch The World's Largest Airliner Land In A Crosswind Utazás
Conditions in Düsseldorf, Germany (DUS) were windy and wet over the weekend, making for a crazy-looking maneuver as this Emirates Airbus A380 (the world’s largest passenger airliner) returned to terra firma. Watching the giant aircraft’s weight transfer to its wheels somehow actually makes the superjumbo appear small.
Vágólapra másolva!
A gigantikus A380-as Emirates repülőgép – a világ legnagyobb utasszállító gépe – a vasárnapi viharos szélben landolt az amszterdami Schiphol repülőtér kifutópályáján.
Vágólapra másolva!

Az Angusnak keresztelt vihar vasárnap délután Anglia délkeleti partjainál, Franciaország északnyugati részein és Hollandiában is komoly károkat okozott. A 110-130 kilométer per óra erejű széllökéseket özönvízszerű esőzések kísérték.

Emirates Airbus A380, a világ legnagyobb utasszállítója (a kép illusztráció) Forrás: AFP/Ishara S.Kodikara

A Schiphol repülőtéren vasárnap készült videón az erős oldalszélben a pilóta speciális, úgynevezett "rák" technikával igyekszik a kifutópálya középvonalán tartani a gépet, és elkerülni, hogy az erős szél miatt oldalra sodródjanak.

Steven Draper, volt pilóta, a Brit Pilóták Szövetségének (Balpa) képviselője azt nyilatkozta a Daily Mailnek, hogy

erős oldalszélben vagy légörvényben nem lehet az automata pilótára hagyatkozni.

Ilyenkor nagyon fontos, hogy „a pilóta kipihent és éber legyen, és tudja alkalmazni a korábban elsajátított kézi technikákat”.

Az erős széllel is elbírnak a pilóták

Ugyanakkor Dai Whittingham, a brit Repülésbiztonsági Bizottság vezérigazgatója azt állítja, hogy bár az erős szél veszélyesnek tűnik, valójában mindennapos esemény.

Minden pilóta rengeteget gyakorolja a landolást erős oldalszélben a szimulátorban.”

Minden új repülőgép működési engedélyében megadják az oldalszél maximális mértékét, amelyben a tesztelő pilóták még biztonságosan tudták kezelni a gépet. Amennyiben a szél erőssége meghaladja ezt az értéket, a pilótának le kell szállnia a legközelebbi repülőtéren.

Valójában a leszállópályákon mindig van szél, a kérdés csak az, hogy mekkora mértékű. Az utasok ezt többnyire veszélyesebbnek érzékelik, mint amilyen valójában, aminek az lehet az oka, hogy a leszállás amúgy is zökkenőkkel jár.