Viharosan landolt a legnagyobb utasszállító gép

2016.11.22. 12:47

A gigantikus A380-as Emirates repülőgép – a világ legnagyobb utasszállító gépe – a vasárnapi viharos szélben landolt az amszterdami Schiphol repülőtér kifutópályáján.

Az Angusnak keresztelt vihar vasárnap délután Anglia délkeleti partjainál, Franciaország északnyugati részein és Hollandiában is komoly károkat okozott. A 110-130 kilométer per óra erejű széllökéseket özönvízszerű esőzések kísérték.

Emirates Airbus A380, a világ legnagyobb utasszállítója (a kép illusztráció)Forrás: AFP/Ishara S.Kodikara

A Schiphol repülőtéren vasárnap készült videón az erős oldalszélben a pilóta speciális, úgynevezett "rák" technikával igyekszik a kifutópálya középvonalán tartani a gépet, és elkerülni, hogy az erős szél miatt oldalra sodródjanak.  

Steven Draper, volt pilóta, a Brit Pilóták Szövetségének (Balpa) képviselője azt nyilatkozta a Daily Mailnek, hogy erős oldalszélben vagy légörvényben nem lehet az automata pilótára hagyatkozni. Ilyenkor nagyon fontos, hogy „a pilóta kipihent és éber legyen, és tudja alkalmazni a korábban elsajátított kézi technikákat”.

Az erős széllel is elbírnak a pilóták

Ugyanakkor Dai Whittingham, a brit Repülésbiztonsági Bizottság vezérigazgatója azt állítja, hogy bár az erős szél veszélyesnek tűnik, valójában mindennapos esemény. Az erős szél önmagában nem veszélyes, de kellemetlen tud lenni.Minden pilóta rengeteget gyakorolja a landolást erős oldalszélben a szimulátorban.”

Minden új repülőgép működési engedélyében megadják az oldalszél maximális mértékét, amelyben a tesztelő pilóták még biztonságosan tudták kezelni a gépet. Amennyiben a szél erőssége meghaladja ezt az értéket, a pilótának le kell szállnia a legközelebbi repülőtéren.

Valójában a leszállópályákon mindig van szél, a kérdés csak az, hogy mekkora mértékű. Az utasok ezt többnyire veszélyesebbnek érzékelik, mint amilyen valójában, aminek az lehet az oka, hogy a leszállás amúgy is zökkenőkkel jár.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK