Ezekért a csodákért nem kell messzire menni

hohe wand
Nem rossz hely a merengésre
Szerencsére olyan sokszínű a régiónk, hogy alig néhány órányi autózással egy csomó izgalmas helyszínre eljuthatunk. A lehetőségek száma végtelen, csak azt kell eldöntenünk, melyik égtáj felé szeretnénk elindulni. Most három remek helyre hívom fel a figyelmet Budapesttől nagyjából ugyanannyi távolságra (260 kilométerre), amelyeket a nyári főszezonon kívül érdemes igazán felkeresni.

Hohe Wand – Ausztria

Amikor Soprontól félórányira leparkoltunk Stollhof falucskájában, megértettem, miért szereti ennyi magyar turista a szomszédolást. Igaz, hogy a Hohe Wand csupán száz méterrel magasabb, mint a Kékestető, de egészen más látványt nyújt.

Ez a hazánkhoz legközelebb eső alpesi hegyvonulat.

Úgy tornyosul fölénk, mint egy gigantikus, áthatolhatatlan fal. Persze a neve is ezt jelenti: magas fal. Több mint 700 mászóút vezet a gerincére a hegymászók nagy örömére.

A falvak fölé magasodó óriás Forrás: Flickr/Armin Rodler

Mi turistaösvényt választottunk a csúcstámadáshoz. Ebből is megszámlálhatatlanul sok van, napokat el tudtunk volna bolyongani a természetvédelmi övezetben. Útközben zergék és kőszáli kecskék figyeltek. Unottan rágták az egész évben zöld füvet,

olyan kiszögelléseken bukkantak fel, hogy már a látványtól is szédültem.

Vagy megszokták már a turistákat, vagy tudatában vannak saját ügyességüknek, mindenesetre egészen közel merészkedtek hozzánk. Olyan is akadt, amelyik szembe jött velünk az ösvényen, és komolyan el kellett gondolkodnom, lehúzódjak-e előle.

Ügyet sem vetettek ránk Forrás: Oláh Róbert

Az út a csúcsig már a közepes nehézségű terepen is számos izgalmat tartogatott. Barlangokon és via ferratákon keltünk át, gyökereket és sziklákat kerültünk ki. A hidegebb időjárás és a hétköznap szerencsés kombinációjának köszönhetően a

miénk volt az ösvény.

Mivel Bécs is a közelben fekszik, a Hohe Wand egyike a három úgynevezett Wiener Hausbergnek, vagyis „házi hegynek". Az osztrákok a városok közvetlen közelében magasodó hegyeket nevezik így, amelyeket szép időben turisták hadai lepnek el.

Nem rossz hely a merengésre Forrás: Oláh Róbert

Fönt aztán jött az igazi meglepetés. Az idő kitisztult, a fellegek megkegyelmeztek. A hűvös-ködös levegőn már a napsugarak is átjutottak. Tökéletes pillanatban értünk az egyedülálló Skywalkhoz, vagyis a kilátóteraszhoz, amely

sziklafalba épített vaskifutó a semmibe.

Hihetetlen érzés volt kisétálni a 120 méter mély szakadék fölé kilógó építményre. Rácsos padlózatán átnézve aprónak tűntek a hatalmas fenyőfák, felhők kergetőztek a lábam alatt. Nem hiszem, hogy tériszonnyal sokáig bírható lenne, de nem mindennapi élmény.

Kilátás a Skywalkról, ha a lábunk elé nézünk Forrás: Oláh Róbert

Szlovák Paradicsom – Szlovákia

A Szlovák Paradicsom szintén ismert, kedvelt és sokak által látogatott nemzeti park. Már az odafelé vezető út látványos szerpentineken kanyarog, a park hatalmas mérete pedig sok napra való kalandot ígér.

Sajnos nyaranta a közkedveltebb útvonalakon rendes

forgalmi dugó alakul ki a túrázók között,

hosszú várakozásokkal minden vaslétra alatt és fapalló mögött. Ezért érdemes ősszel vagy tél elején autóba ülni, hiszen nincs turistaáradat, és a paradicsom ilyenkor valóban paradicsomi.

Nyaranta torlódásokra számítsunk Forrás: Flickr/Edgars En

Amikor az ősi sziklákba vájt szurdokokban mászkáltam, sokadszorra csodálkoztam rá a természet erejére. A kemény mészkövön áthatoló hegyi patakokra, amelyek évmilliók alatt vágtak utat maguknak. A harminc-negyven méter magas fenyőfákra, amelyek számtalan vihart, fagyot és szélrohamot tűrtek. Hol a patakmederben csikorogtak a bakancsom alatt a kövek, hol fémtálcákon egyensúlyozva haladtam tovább.

Vízesések csobogtak mellettem, miközben a létrákon másztam fölfelé. Bár a természet mindenhol magán viselte az ember keze nyomát, valahogy mégis barátságban maradtak.

Szemetelést nem tapasztaltam, a turisták alázattal viszonyultak a helyhez.

Lehet, hogy szerencsém volt, de szeretném azt hinni, hogy ez az általános.

A sziklák és a víz örök harca Forrás: Oláh Róbert

Ugyan a turistautak elvileg egész évben használhatók, hideg, havas télben vagy a tavaszi áradások idején nem érdemes nekiindulni. A jég komoly problémát és veszélyforrást jelenthet a fém- és falétrákon, az áradás meg néha elviszi az utat.

Út nélkül meg nehéz túrázni.

Természetesen, ha egy ösvény épp nem járható, akkor a parkőrség lezárja, B tervként pedig számtalan másik útvonal szóba jöhet. Ha reggel korán indulunk, egy nap is kiváló túraélményt nyújthat, főleg, ha knédlivel koronázzuk meg a kirándulást.

Egész évben csodaszép a környék Forrás: Oláh Róbert

Megyer-hegyi tengerszem

Szerencsére hazánk is bővelkedik különleges látnivalókban. Ha kelet felé indultunk el Budapestről, akkor 260 kilométer után még mindig az országhatáron belül leszünk. Egy véletlen folytán fedeztem fel a Megyer-hegyi tengerszemet, amikor Sárospatak környékén jártam.

A 37-es főúton mindkét irányból méretes tábla jelezte a látványosságot,

így könnyedén a helyes irányba álltam. Kerékpárral barangoltam, a meredeken emelkedő földút kora reggel hamar bemelegítette az izmokat. Mindössze két és fél, három kilométert kellett tekerni a tengerszemig, de nem szívesen repetáztam volna.

A Zemplén meghálálja a rászánt időt Forrás: Oláh Róbert

Sajnos sok kiránduló gondolta úgy, hogy minél közelebb megy az autóval, annál jobb lesz. A citromdíjat az a terepjáró nyerte, aki konkrétan a tó korlátjáig hajtott fel, hogy egy jelzett, egysávos turistaösvényen kaparja ki a flórát, és űzze messzire a faunát.

A tengerszemet

Magyarország egyik legszebb látványosságának tartják,

sokan kíváncsiak rá. Ennek negatívuma a terepjáró, pozitívuma azonban a kiváló táblázottság és a körséta, amely végigvezet a tó egész kerületén. Volt, ahol hetven méter magasból néztem le a tükörsima vízre.

Meredek, de megéri feljönni Forrás: Oláh Róbert

A bányató, merthogy régen itt malomköveket bányásztak, szürreális élmény. A derékszögben emelkedő, hibátlan egyenességű falak és a természet összhangja. A víz fölé lógó fákat és bokrokat,

a sötét színekben játszó víztükröt egyszer látni kell.

Kanyargós ösvény vezetett le a bánya egykori bejáratáig, ahol két sziklafal között kisétálhatunk egészen a vízpartig. Érdekes egyszer hetven méter magasból lenézni, máskor meg hetven méter magasra feltekinteni.

Itt görgették ki a malomköveket Forrás: Oláh Róbert

Mi a közös az osztrákok Skywalkjában, a szlovák szurdokokban és a zempléni malomkövekben? Időjárástól és évszaktól függetlenül nyújtanak különleges élményt az egész családnak, Budapesttől alig háromszáz kilométerre. Akár egynapos, akár többhetes kirándulást terveztünk, nem fogunk unatkozni.