Megdöbbentő képek a legnagyobb légi katasztrófa elkerüléséről

Air Canada San Francisco
Vágólapra másolva!
Az Air Canada gépe méterekkel húzott el a többiek felett.
Vágólapra másolva!

Ijesztő képeket tett közzé az amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Hatóság (NTSB) arról a július eleji incidensről, amely hajszál híján az eddigi legnagyobb légi katasztrófával végződött. Amint arról az Origo is beszámolt, az Air Canada Torontóból San Franciscóba tartó járata megkapta a leszállási engedélyt a toronytól a 28R jelű futópályára,

ehelyett azonban egy olyan gurulóútra állt rá,

amely párhuzamos a számára kijelölt futópályával. A gurulóúton négy másik gép állt sorban a felszállásra várva.

Bekarikázva a gurulóútra leszállni készülő Air Canada-gép, alatta a többiek felszállásra várnak Forrás: NTSB

A földön várakozó egyik gép pilótája értesítette a légi irányítást, egy másik pedig bekapcsolta a leszálláshoz használt fényszóróját, hogy figyelmeztesse Air Canada pilótáját. A légi irányító azonnali átstartolásra szólította fel, amit a pilóta meg is tett. A vizsgálat szerint

a legkisebb magassága a földhöz képest 59 láb, azaz mindössze 18 méter volt.

Ez csak néhány lábbal több, mint egy Boeing 787-es farokmagassága.

Az Air Canada gépe átstartol Forrás: NTSB

Az NTSB jelentésében az is szerepel, hogy az Air Canada gépe annyira eltért a kijelölt pályájától, hogy volt egy 12 másodperces szakasz, amikor a légi irányítók nem észlelték a képernyőn. A leszállásra kijelölt 28R pálya mellett volt még egy másik, a 28L, amelyet építési munkák miatt lezártak, a fényeit kikapcsolták, és az elejére helyezett egy villogó nagy X jelezte, hogy nincs használatban.

Az Air Canada járatának kapitánya eddig 20 ezer órát repült összesen,

ebből 4797-et kapitányként Airbus A320-as gépen. Az első tiszt mintegy 10 ezer órát repült, ebből több mint 2300-at Airbus A320-ason.

Az Air Canada Airbus A320-200-as gépén 135 utas és ötfős személyzet tartózkodott. A földön várakozó gépek közül három a United Airlinesé volt, egy pedig a Philippine Airlines kötelékébe tartozott: két Boeing 787-es, egy Airbus A340-es és egy Boeing 737-es. Az öt gépen összesen mintegy 1000 utas élete volt közvetlen veszélyben.

Az eddigi legnagyobb tragédia

A repüléstörténet eddigi legnagyobb katasztrófája negyven éve történt a spanyolországi Tenerife Los Rodeos repülőterén. A holland KLM és az amerikai Pan American légitársaság két Boeing 747-es óriásgépe a felszállópályára borult sűrű ködben egymásnak rohant, és felrobbant. Az 583 halálos áldozatot követelő balesetről itt írtunk részletesen.