Nem volt rá pénzem, mégis láttam az inka csodát

Peru, Cusco, Machu Picchu
Az alpakák nem csak puhák, hanem barátságosak is
Az inkák elveszett városa, a perui Machu Picchu majdnem minden ember bakancslistáján szerepel. Ám nem csak a Cusco vonzáskörzetében található romok miatt érdemes ellátogatni a városba. Több ezer éves történelem, finom ételek, kedves helyiek, ráadásul kis szerencsével nagyon olcsón össze lehet hozni az utat.

Mire stoppal megérkeztem Cuscóba, a telefonom az offline térképpel már rég megadta magát. Mivel eddig minden perui városban volt egy Plaza de Armas (Hadsereg tere) a központban, gondoltam, biztos itt is lesz. Megkérdeztem hát egy járókelőt, hol találom. Beletrafáltam. A cuscói Plaza de Armas ráadásul a város egyik legcsodásabb látványossága. Ki is ültem egy túlárazott kávéval az egyik teraszra, hogy gyönyörködjem benne, és hogy kiötöljem, hol töltöm az éjszakát.

Peru egyik legszebb terének tartják a cuscói Plaza Armast Forrás: Darányi Lea

A Machu Picchuért érdemes dolgozni

Egész perui utam során regéket hallottam Cuscóról és a Machu Picchuról, a peruiak nagyon büszkék gyökereikre. Úgy tartják, a város története egészen Kr. e. 1000-ig nyúlik vissza. A világ számára legismertebb inkák Kr.u.1200 körül jöttek ide, és történelmi fővárosukként virágoztatták fel Cuscót. Aztán 1533-ban megérkeztek a spanyol konkvisztádorok, és elkezdték európai mintára alakítani a várost.

Közel negyvenéves véres háború kezdődött, amely az inka kultúra kihalásával ért véget.

A történelem súlyát minden lépésnél érezni lehet a környéken. Számomra a leghihetetlenebb az volt, hogy a hatalmas kőtömböket úgy tudták egymásra helyezni ezer évvel ezelőtt, hogy a legtöbb részen egy papírlapot sem lehet közéjük becsúsztatni. Rejtély, hogyan lett ilyen tökéletes az illesztés. Inka titok. Sok kérdésemre csak ennyi választ kaptam, megtoldva egy kis fejrázással és bajusz alatt mormolt rosszalló kommentekkel a spanyolokról.

A templomok a spanyol időkben épültek, a peruiak nagyon vallásosak Forrás: Darányi Lea

A helyiek kedvességéről egyébként mindent elmond szállás- és munkaszerzésem története. Azt a bizonyos kávét szürcsölgetve a Plaza Armason elkezdtem csetelni perui ismerősömmel, akivel négy hónappal azelőtt tíz órát töltöttem együtt az argentin utam során. Mondta, hogy várjak a szállásfoglalással. Vártam, egy óra múlva pedig barátom haverjának negyvenéves apukája jött értem. Régi ismerősként üdvözölt, és ragaszkodott hozzá, hogy maradjak egy hetet a vendégszobájában. Két órával később meghívott vacsorára, ahol találkoztunk két barátjával.

Mikor mész a Machu Picchura? – merült fel a kérdés hamarosan. Amikor azt válaszoltam, hogy nem megyek, mert nincs pénzem rá, a fejüket rázták.

Olyan nincs, a Machu Picchut látni kell.

Legjobb lesz, ha dolgozol egy kicsit, ajánlották, és máris lesz miből oda utaznod. És már kezdtek is sms-eket írni egy ismerősüknek, akinek alpakaszőrméből készült ruhaneműket áruló boltja van. Így esett, hogy alig három órát töltöttem Cuscóban, és máris volt munkám. Egy héten át napi háromezerért dolgoztam, amiből már tellett a Machu Picchura.

Ez a klasszikus látvány minden munkát megért Forrás: Darányi Lea

Keresd az olcsó megoldást

A bolt az 1100 körül épült Saksaywaman híres romjainál volt. Nagyon különleges élmény volt együtt árulni a peruiakkal. Ráadásul a főtt ebéd ingyen járt, így végigkóstoltam a perui specialitásokat. Általában rizs, zöldségek és csirke vagy hal a menü. A ceviche (citromlében marinált hal) azóta is hatalmas kedvencem. Ráadásul Peru nagyon olcsó, még magyar szemmel is, 400-500 forintért jól lehet lakni meleg étellel.

Az alpakák nem csak puhák, hanem barátságosak is Forrás: Darányi Lea

A munkában meglepően sikeres voltam, egy hét alatt 2000 dollár értékben adtam el pulóvereket. Ezért némi plusz pénz is ütötte a markomat, úgyhogy a hétvégét már nem kellett bevállalnom. Ideje volt a Machu Picchu felé venni az irányt. Ha a turistáknak kitalált útvonalon megy az ember, könnyen egy vagyon elmegy az útra.

Cuscóból a vonat oda-vissza minimum 35 ezer forintba kerül, a belépő közel húszezer,

a hegyre felvivő busz pedig még háromezer.

Én igyekeztem spórolni, a magyar diákigazolványommal például féláron vettem a belépőt. Az oda és visszaút is megoldható olcsón, ráadásul így kalandosabb is kicsit az érkezés. Cuscóból először busszal elmentem Santa Maríába, majd egy másik kisbusszal Santa Teresába, onnan pedig mototaxival a Hidroeléctricáig, ami egy vízi erőmű. Ezután 10 kilométeres gyaloglás következett Aguas Calientesig, a Machu Picchuhoz legközelebb eső kisvárosig.

A vonatjegy a jelek szerint nem csak nekem volt túl borsos, több tucat ember sétált a sínek mellett. Az út során két néni is megkérdezte, nem akarnék-e hozzámenni a fiukhoz. Köszöntem szépen, nem akartam. Hulla fáradtan, de egyedül dőltem be az ágyamba este a célnál. 3500 forintot költöttem csak, ráadásul az egyik cuscói barátom elintézte, hogy ingyen lakhassak egy hostelben.

A sínek mellett sétálni nem a legbiztonságosabb, de sokan akarnak spórolni Forrás: Darányi Lea

Nincs több villantós szelfi

A tengerszint felett nagyjából 2500 méterre fekvő 15. századi romokhoz másfél órás túrával lehet feljutni, ha nem akar az ember fizetni a buszért. És miért is akarna? Az Urubamba folyó hegyekkel övezett tája varázslatos, fent pedig nehéz szóhoz jutni, és nem csak a túra fáradalmai miatt.

Egészen elképesztő a hegycsúcsok között elterülő rejtett város, nem véletlenül választották 1983-ban az UNESCO világörökség részévé.

A romokat naponta maximum 2500 ember látogathatja,

ezért érdemes legalább egy napra előre jegyet foglalni, akár helyben, a kulturális centerben is. Én csomagoltam uzsonnát, és egy teljes napot töltöttem az inka hagyaték bűvöletében.

Megéri feltúrázni a hegyre, az Urubamba folyóra is remek rálátás nyílik Forrás: Darányi Lea

Sajnos idén júliustól ezt már nem tehetik meg a látogatók, ugyanis a helyszín védelme érdekében sok mindenen szigorítottak. Ezentúl csak túravezetővel mehetünk be, és három sétaútvonal közül választhatunk. Délelőtti és délutáni jegyeket válthatunk, ha egész nap bent akarunk maradni, kétszer kell fizetnünk (friss információkat a jegyvásárlásról itt talál – a szerk.). Nem lehet élelmet sem bevinni, az inka pikniknek tehát sajnos befellegzett.

A speciális fotósfelszereléseket, például tripodokat is engedélyhez kötötték, illetve

szigorúan tilos a kiabálás, az énekelés, a pucérkodás, a futkorászás és az ugrálás.

Ezek viccesnek tűnhetnek, de valóban rontják az élményt. A saját szememmel néztem végig, ahogy kidobtak egy brit turistát, miközben épp egy meztelen popós képet próbált lőni (a jelenségről bővebben itt írtunk korábban – a szerk.).

Cuscótól húsz kilométerre fekszik a Szent-völgy, ide is érdemes ellátogatni Forrás: Darányi Lea

Peruban egyébként igazán nem kell meztelenre vetkőzni egy-egy csodás kép elkészítéséért. Cuscóból számtalan egynapos útra lehet menni, például a Szivárvány-hegyig vagy éppen a Szent-völgybe. Én ez utóbbihoz zarándokoltam el. Egy kis domb tetején hallgattuk meg a misét, majd néztünk alá a völgybe. Peru a kedvenc országaim egyike lett, a bakancslistámon pedig mostantól az szerepel, hogy ide anyukámat is el kell vinnem egyszer. A Machu Picchut neki is látnia kell.