Tíz tanács, hogyan repüljünk olcsón, de kényelmesen

2018.07.28. 19:02

A fapados légitársaságok térnyerése nyomán egyre több helyre juthatunk el olcsón, ami óhatatlanul azzal jár, hogy egyre nagyobb tömegek veszik igénybe az utazásnak ezt a formáját. Mivel évente húsz-harminc alkalommal szállok repülőgépre, többször szembesültem kellemetlen vagy érthetetlen szituációval. Az alábbi praktikákkal reményeim szerint elérhetik, hogy a fapados ár a valóságban is fapados maradjon, az utazás pedig kényelmes és kulturált legyen.

1. Online jegyvásárlás és becsekkolás

A legtöbb fapados légitársaság honlapja nyomon követi, hol keresünk rá a jegyárakra, és ha a rendszer azt érzékeli, hogy többször megnézzük a kiszemelt desztinációt ugyanarról a helyről, akkor alattomos módon megemeli a jegyárakat az előző megtekintéshez képest. Megoldás: nyissunk inkognitó ablakot, lépjünk ki a Google fiókunkból, és töröljük a sütiket a gépen.

A Wizz Air és a Ryanair is viccesen kevés időt (48 óra) hagy az utasoknak, hogy ingyen becsekkoljanak, ezzel is ösztönözve őket, hogy extra 30 napért cserébe fizessenek pár ezer forintot. Ne dőljünk be ennek a zsaroló marketingnek. Az online becsekkolás alapesetben öt percbe sem telik, de a biztonság kedvéért töltsük le a mobilunkra a társaság alkalmazását, hogy kényelmesen, akár offline is becsekkolhassunk. Nem probléma, ha nem nyomtattuk ki a beszállókártyánkat, töltsük le a mobilunkra, és a kapuknál csak azt mutassuk. (Akadnak azonban repülőterek, ahol még nincs lehetőség utasfelvételre mobil beszállókártyával – a szerk.) 

A legtöbb repülőtéren a telefonra letöltött beszállókártyát is elfogadjákForrás: Shutterstock/Rido

2. A biztonsági személyzetnek mindig igaza van

A csomagvizsgálatnál, az útlevél-ellenőrzésnél (amennyiben a schengeni térségen kívülre utazunk), valamint a beléptetőkapuknál a biztonsági és átvizsgáló személyzetnek feketén-fehéren le van írva, mire ügyeljenek, úgyhogy nem érdemes velük vitatkozni. Természetesen mindenkivel megeshet, hogy néha nem veszik el a nála felejtett félliteres ásványvizes palackot, de ez ritka kivétel. Ne kezdjünk el alkudozni a személyzettel, ha nem mehet át víz, a fogkrém vagy a tíz tubus gulyáskrém – igen, erre is volt példa.

A legtöbb ember tudja, mit lehet és mit nem lehet felvinni a kézicsomagban, de ha esetleg úgy alakul, hogy valami mégsem megy át az ellenőrzésen, vegyünk búcsút tőle, vagy adjuk oda valamelyik hozzátartozónknak, aki még a reptéren van. Kiváló példa erre a svájci bicskánk – függetlenül attól, hogy nem éri el a 6 centit a penge hossza, jó eséllyel el fogják venni tőlünk, és nem állnak le méricskélni. Legjobb, ha egyszerűen nem tesszük bele a kézipoggyászunkba. Nem egy hisztiző utast láttam már, akik végül a saját viselkedésük miatt lekésték a járatukat, és ekkor már tényleg volt okuk a bosszankodásra.

Ne vitatkozzunk a biztonsági személyzettel!Forrás: AFP/Peer Grimm

3. Kézipoggyász

Előbb a Ryanair szüntette meg a gurulós kisbőröndök ingyenes felvitelét a fedélzetre, nemrég pedig a Wizz Air is csatlakozott ehhez a gyakorlathoz. Ha biztosra akarunk menni, csak kis méretű kézipoggyászt vigyünk magunkkal, de a saját tapasztalatom az, hogy a hátizsákot, amelynek űrtartalma gyakran nagyobb, mint a bőröndöké, nem ellenőrzik olyan szigorúan. Egy minőségi hátizsákkal ráadásul sokkal könnyebben és szabadabban tudunk mozogni, nem beszélve arról, hogy sok város (Róma, Athén, Barcelona) utcai burkolata sem éppen alkalmas bőröndgörgetésre.

A hátizsákkal jobban járunkForrás: Shutterstock

4. Útlevélvizsgálat

Nem véletlenül van EU/EGT állampolgároknak fenntartott sor (akár több is) az útlevél-ellenőrzésnél. Jó néhányszor láttam már, hogy tíz perc várakozás után egész indiai, pakisztáni csapatokat küldtek vissza a másik sor végére, mert egyszerűen nem vették figyelembe ezt a kiírást.

5. Elsőbbségi beszállás és egyéb extrák

Általában némi kárörvendő vigyorral az arcomon figyelem az elsőbbségi beszállást választó utasokat, akik azért fizettek pár ezer forintot pluszban, hogy többet kelljen várakozniuk a túlzsúfolt buszban. Mivel ugyanis elsőnek szállnak fel a repülőig kivezető kisbuszra, be kell várniuk a többi utast, és csak ezután indul meg a busz. A legtutibb módszer utolsónak átmenni a kapukon. Így megússzuk a 20-30 perces várakozást a buszon, és mivel az ajtó mellett állunk majd, az elsők között szállhatunk fel a repülőre, és garantáltan lesz helye a csomagunknak. (Az elsőbbségi beszállással ugyanakkor más kedvezmények is járnak, például a kézipoggyászok felvitelénél – a szerk.)

Jobban járunk, ha később szállunk fel a buszraForrás: AFP/Alexandr Kryazhev

6. Szétültetés

A Ryanair és a Wizz Air is szétültetéssel próbál ülőhely vásárlására ösztönözni. Ha útitárssal utazunk, szét fog ültetni minket a rendszer, ha nem foglalunk előre helyet. Na és? Ha éppenséggel nem kisgyerekkel vagy idős, asszisztenciát igénylő emberrel utazunk, akkor egyszerűen felejtsük el ezt az extrát. Egy-két órát jó esetben bárki mellett ki lehet bírni.

7. Ülőhelyfoglalás

A legjobbak a folyosó melletti ülések (C és D sor), itt kinyújthatjuk a lábunkat extra lábtér igénybevétele nélkül, és bármikor könnyedén felállhatunk. Életemben egyszer foglaltam előre ülőhelyet, akkor is a legutolsó sor C ülésére, mert nagyon gyorsan el kellett érnem a csatlakozó járatot, és így tudtam a lehető leghamarabb kikászálódni a repülőről. Ráadásul ez az ülés az egyik legolcsóbb kategória. Ha nagy lábtérre vágyunk, van még egy kiskapu. Válasszuk a 13-as sor C vagy D ülését, mivel a Wizz Air standard A320-as gépein a 12. sor a nagy lábteres, vészkijáratos üléssor, de ez a többletár miatt sokszor üresen marad, ezért a légiutas-kísérők általában ide ültetik azokat, akik a 13. sorba vettek jegyet.

Nem mindegy, hová ülünkForrás: Twitter/Ryanair

8. Vásárlás a fedélzeten

A pénzszórás művészetének külön válfaja a fedélzeten való vásárlás. A termékek látványosan túlárazottak, de természetesen bárkivel előfordulhat, hogy rosszul lesz, és ásványvizet kell vennie. Azt viszont sokkal nehezebb megérteni, hogy miért akar valaki parfümöt vagy karórát vásárolni a repülőgépen. Persze mindenki maga dönti el, mire szórja el a pénzét, ráadásul épp az ő költésük miatt maradhatnak alacsonyak az alap jegyárak.

9. Leszállás

Ha leszállt a gép, igyekezzünk gyorsan lekapni a csomagunkat, és tempósan leszállni. Ne ilyenkor kezdjük el feltekerni a laptop töltőkábelét, és ne próbáljuk bevárni az útitársunkat, hogy kéz a kézben szálljunk le vele. Ha indokolatlanul feltartjuk a sort, ne lepődjünk meg, ha velünk sem lesznek előzékenyek a buszon vagy az útlevél-ellenőrzésnél.

Ne tartsuk fel a sort a leszállásnálForrás: AFP/Stefan Sauer

10. Békés egymás mellett utazás

A repülő fedélzete általában igen zsúfolt szokott lenni, és az embereknek ilyenkor alkalmazkodniuk kell egymáshoz a civilizált légkör megőrzése érdekében. Testszagokra és normális megjelenésre ügyeljünk, ne vegyük le a cipőnket út közben, indulás előtt inkább ne együnk babkonzervet, ne itt intézzük a körömvágást, az átbulizott éjszaka után pedig lehetőség szerint ne a sáros-összehányt ruhánkban szálljunk fel – sajnos a felsorolt esetek mindegyikéhez volt szerencsém.

Fontos, hogy a gyerekek energiáit lekössék a szülőkForrás: Afp/StefanSchuetzen

Ha kisgyerekkel (de nem csecsemővel) utazunk, készítsük fel a gyereket arra, hogy a fedélzet nem a legjobb színtere a szaladgálásnak, ugrálásnak, kiabálásnak, bármennyire is hosszú vagy unalmas az út. Felelős szülőkkel utazni tök jó, felelőtlen szülőkkel utazni viszont kínos. Legvégül: a légiutas-kísérő is ember, aki szolgáltatást nyújt, de nem szolga. Adjuk meg a kellő tiszteletet neki is éppúgy, mint utastársainknak.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK