Még fel sem szállt, de máris áradoznak róla

Boeing 777X
Vágólapra másolva!
Az első tesztrepüléseket csak tavaszra tervezik, de sokan máris nagy reményeket fűznek a Boeing legújabb óriásgépéhez. A 777X névre keresztelt utasszállítók gazdaságosabbak és kényelmesebbek lesznek elődeiknél, ami átalakíthatja a hosszú távú utazásokat.
Vágólapra másolva!

A héten közzétett néhány fotót a Boeing a készülő új óriásgépének utasteréről. Az amerikai cégnél jól értenek a marketinghez, hiszen már ennyi is elég volt ahhoz, hogy ismét az érdeklődés középpontjába állítsa a 777X néven futó repülőjét. Bár a típusról már 2010-11 óta beszélnek – válaszul az Airbus A350 XWB gépére –,

az ágazatban évekig tart az út az ötlettől a menetrendbe állításig.

Ebben az esetben idén tavasszal várható az első tesztrepülés, az első példányokat pedig a tervek szerint jövőre szállítják le a megrendelőknek.

De mit tud az új óriás?

Először is rögtön érdemes tisztázni, hogy valójában két altípusról van szó. Elsőként a nagyobb, 777-9-est kezdik el gyártani, amely 400-425 ülőhelyes lesz a konfigurációtól függően, majd a 777-8-ast, amely 350-375 utast képes szállítani – írja a Daily Mail. A jelenlegi 777-esek 300-370 utast visznek magukkal.

Boeing 777X
Boeing 777X
Boeing 777X
Boeing 777X
Boeing 777X
Boeing 777X
Boeing 777X
Boeing 777X
Boeing 777X
Boeing 777X
Boeing 777X
Boeing 777X
Boeing 777X
Boeing 777X
Boeing 777X
Boeing 777X
Boeing 777X
Boeing 777X
Boeing 777X
Boeing 777X
Boeing 777X
Boeing 777X
Boeing 777X
Boeing 777X
Boeing 777X
Boeing 777X
Boeing 777X
Boeing 777X
Boeing 777X
Boeing 777X
Boeing 777X
Boeing 777X
Boeing 777X
Boeing 777X
Boeing 777X
Boeing 777X
Boeing 777X
Boeing 777X
Boeing 777X

És akkor jöjjenek a legek: a 777-9 lesz a legnagyobb hajtóművel (GE9X) és leghosszabb szárnnyal rendelkező repülő, amit a Boeing valaha gyártott: hossza 77 méter (nagyobb, mint a Boeing 747-esé), szárnyának fesztávolsága 72 méter (a földön 65 méterre csökkenthető a felhajtható végekkel).

Nemcsak a világ legnagyobb kéthajtóműves utasszállítója lesz, de a leggazdaságosabb is.

A Boeing szerint akár 18 százalékkal kisebb költséggel üzemeltethető, mint versenytársai, ami érthetően felkeltette a légitársaságok érdeklődését. Sokan azt várják, hogy az új, szélestörzsű típus hadrendbe állításával a hosszú távú járatokon is csökkenhetnek a jegyárak.

A hatótávolság nem a 777X gépek legerősebb pontja. A 777-9-es verzió 7525 tengeri mérföldet képes majd repülni, míg a kisebb, 777-8-as 8690-et. Ez kevesebb, mint az Airbus A350-900ULR típusának 9700 tengeri mérföldes maximális repülési távolsága (jelenleg ilyen gép repül a világ leghosszabb kereskedelmi járatán New York és Szingapúr között).

Ami az utasok kényelmét illeti, a Boeing nagyobb ablakokat és több fényt ígér a 777X gépeken (ez a már üzemelő 787-es Dreamlinereknél is így van). A társaság szerint az utazás frissítőbb lesz a jobb kabinmagasságnak, páratartalomnak, hőmérsékletnek, hangminőségnek és világításnak köszönhetően. További utasbarát megoldás a felső tároló rekesz, amely elődjeinél nagyobb és kényelmesebben nyitható lesz (itt meg is nézheti).

Mely társaságok repülnek vele?

Az elsőként megjelenő 777-9 beszerzése nem olcsó mulatság. Bár a pontos árat a felek üzleti titokként kezelik, a gép listaára 389 millió dollár (108 milliárd forint) a cég honlapja szerint. A Telegraph ugyanakkor a tömeges vásárlásokra általában adott kedvezmények alapján

200 millió dollár (56 milliárd forint) körüli összegre teszi egy ilyen repülő beszerzési árát.

Ez a legdrágább utasszállító, amelyet a Boeing valaha is gyártott – hogy még egy leget mondjunk.

Jelenleg hét légitársaság adott le rendelést a 777-9-es típusra, közülük az Emirates a legnagyobbat, 115 darabra. A dubaji társaság rendelt még 35-öt a 777-8-as verzióból is, így messze ő számít a legnagyobb megrendelőnek. A nagyobb változatból a Lufthansa, az Etihad, a Cathay Pacific, a Qatar, az All Nippon és a Singapore Airlines rendelt még, míg a kisebből az Etihad és a Qatar.

Ide kattintva további képeket nézhet a repülőről, itt pedig virtuális sétát tehet az utastérben!