A Germanwings 9525-ös járatának 2015-ös tragédiája azon ritka balesetek köze tartozik, amelyek nem a repülő meghibásodása vagy emberi mulasztás következménye volt, hanem az egyik pilóta szándékos tette idézte elő. A 150 halálos áldozatot követelő szerencsétlenség után megszigorították a pilóták mentális állapotának ellenőrzését, és a pilótafülkében való tartózkodás szabályait.

A Germanwings légitársaság Airbus A320 típusú gépe 2015. március 24-én délelőtt 10 órakor szállt fel Barcelonából. A fedélzeten tartózkodó 144 utas a hatfős személyzettel Düsseldorfba tartott, ám céljukat soha nem érték el.

Diákok gyászolják Haltern am See gimnáziuma előtt azt a 16 társukat és két tanárukat, akik egy iskolai csereprogram miatt repültek a lezuhant gépenForrás: AFP/Sascha Schuermann

A repülő személyzetével az utolsó rádiókapcsolat 10:30-kor történt 38 ezer láb (11 582 méter) repülési magasságban. Ezután a kapitány elhagyta a pilótafülkét, és megkérte az első tisztet, hogy vegye át a rádiós kommunikációt. Ő ezt nyugtázta.

Ami ezután történt, azt józan ésszel nehéz felfogni. A baleseti vizsgálat során kiderült, hogy 45 másodperccel a kapitány távozása után a repülésirányító egység kiválasztott magassága 38 ezer lábról 100 lábra változott. A gép ezután gyorsan süllyedni kezdett, percenként átlagosan 3500 lábbal (1067 méter).

A Germanwings repülőgépe, amely később lezuhantForrás: Flickr/L'AMI DU TARMAC

A következő percek minden bizonnyal drámaian teltek a fedélzeten, hiszen nem volt ésszerű magyarázat a gyors süllyedésre. Nem sokkal 10:34 előtt, amikor a gép már 30 ezer lábon (9144) járt, az irányító torony meg is kérdezte a pilótáktól, mi a repülő engedélyezett magassága, de az első tiszt nem válaszolt. A következő fél percben a torony még két alkalommal próbált meg kapcsolatba kerülni a pilótákkal, sikertelenül.

A kapitány tehetetlen volt

A gép fekete dobozának felvétele alapján ezután szólalt meg az a csengő, amellyel a kapitány jelezte, hogy be akar menni a pilótafülkébe. Erre nem érkezett válasz. A kapitány ezután a belső telefonon próbálta meg elérni társát, és kopogás hallatszott az ajtón.

A marseille-i légi irányítás és a francia légierő eközben több frekvencián is megpróbált kapcsolatba lépni a Germanwings járatával, de ők sem jártak sikerrel. Ahogy a repülő tovább süllyedt, a pilótafülke ajtaján több erős ütés is hallatszott, majd megszólalt a föld közelségére figyelmeztető jelzés. A repülő 10:41-kor csapódott a hegyoldalnak 1550 méter magasságban, a franciaországi Nyugati-Alpokban, Prads-Haute-Bléone közelében.

A balesetben mindenki meghalt, többségük német és spanyol utas. A körülbelül 700 km/órás sebességgel történő becsapódás apró darabokra szakította szét a repülőgép testét. A meredek hegyoldalon szétszóródott maradványokat csak gyalogosan vagy helikopterrel lehetett megközelíteni.

Törmelékek a baleset helyszínénForrás: dpa Picture-Alliance via AFP/Thomas Koehler/Photothek.Net

Szándékosan vitte a halálba utasait

A katasztrófa okát sokáig csak találgatták, hiszen szándékosságra kezdetben senki nem gondolt. A vizsgálat során azonban egyértelműen kiderült, hogy a baleset a másodpilóta előre eltervezett öngyilkossági akciója volt. A 27 éves Andreas Lubitz 2013 szeptembere óta szolgált a légitársaságnál, 630 repült órája volt. Kiderült, hogy a súlyos depresszióval küzdő első tiszt orvosi kezelés alatt állt, ezt azonban nem jelentette munkaadójának.

Egy korábbi kép Andreas Lubitzról a San Franciscó-i Golden Gate híd előttForrás: AFP/-

A baleset nyomán az Európai Unióban szigorították a pilóták pszichológiai alkalmasságának ellenőrzését, és támogatási programokat indítottak azok számára, akik ilyen problémákkal küzdenek. Ez a katasztrófa késztette a légitársaságokat arra a változtatásra is, hogy azóta mindig legalább két embernek kell tartózkodnia egyszerre a pilótafülkében; ha az egyik pilóta kimegy, egy légiutas-kísérő megy be a helyére arra az időre.

Ha Ön, vagy valaki a környezetében krízishelyzetben van, hívja mobilról is a 116-123 ingyenes lelki elsősegély számot!