Mutatunk egy könnyed körtúrát kezdőknek és téli álomból ébredőknek

Magyarkút címlapi
Kissé vonakodva, néha visszafordulva a téli dunyha alá, de a húsvéti hétvégére már markáns jelekkel köszöntött be a tavasz. Nagyobb utazásra még mindig nem volt lehetőségünk, így ezúttal egy régebbi, kedves túránkat poroltuk le. A célunk mindössze az volt, hogy kellemesen töltsük az időt a ragyogó napsütésben, ezt pedig maradéktalanul teljesítette is ez a viszonylag rövid útvonal.

Az alábbi túra kezdőknek is könnyen teljesíthető, a szintemelkedés nem jelentős, a felfestések könnyen követhetőek, és az erdő sem volt teljesen megtömve kirándulókkal.

A túratáv összesen 12 kilométer, 300 méter szintkülönbséggel, végig az erdőben, megspékelve egy mesés kilátóponttal a Dunakanyarra.

Az útvonal Magyarkútról indul, az Irma-forrás mellől. Ha nem kocsival érkezünk, Vácról a Diósjenő irányába tartó vonat egyik megállója Magyarkút, innen cirka egy kilométer gyaloglás az Irma-forrás.

Az 1890-ben kiépített forrás Verőce üdülőkörzetében található,

rögtön mellette egy étterem is üzemel - illetve üzemelni fog, ha a korlátozásokat feloldják.

Innen indítottuk a túrát pár perces sétával a kék négyzet jelzésen, majd ezután az Országos Kéktúra jelzésére fordultunk, keresztezve a Keskeny-bükki-patakot.

Késő délelőtt lévén nagyon élveztük az egyre erősebb napsugarakat és az erdő színeit.

Követve a jelzést, pár kaptató után felérünk a Nagy-Kő-hegy tetejére, ahol a kék háromszög jelzés mutatja a kis kitérőt a kilátóhelyhez. Itt egy kis pad is található, úgyhogy ha valakinek itt támadna kedve pihenni vagy ebédelni, arra is tökéletes helyszín.

A kilátás pedig magával ragadó: Szokolya mellet a Duna, a visegrádi vár, a Prédikálószék és Dobogókő is látható.

Az egész túra során itt volt egyedül egy kis tumultus,

hiszen az Országos Kéktúra egyik pecsételő helye, így mi tovább indultunk a kanyargós erdei ösvényeken. A Kis-Kő-hegyet elhagyva a Les-völgyet célozza a kéktúra vonala, és mi is ezt követtük.

Mielőtt elérjük a kékjelzést keresztező síneket, legyünk résen, mert egy éles balkanyarral a kék keresztre kell áttérni, hogy visszatérhessünk kiinduló pontunkra. Ha valaki inkább Nógrád irányába kalandozna, kövesse bátran a kéket:

a nógrádi várba mindenképpen érdemes felsétálni, hiszen a kilátás és maga a várrom is nagyon magával ragadó.

Innen egyébként vonattal húsz perc alatt vissza lehet utazni Magyarkútra.

Mi az erdő csendjét élvezve sétáltunk tovább, míg pár kilométer után a kék kereszt az ismét felbukkanó Keskeny-bükki-patak medre mellett elhaladó kék jelzésbe torkollott. Itt egy szélesebb szekérúton a Magyarkúti-völgyben már csak másfél kilométerre található túránk kiindulópontja.

Hasznos tanácsok kezdő túrázóknak

Mivel jelenleg nincs más lehetőség a kimozdulásra, ezeken a hétvégeken nagyon sokan rohamozzák meg az erdőket, hegyeket és kiránduló útvonalakat, főként Budapest környékén.

A túrázás valóban feltölt testileg és lelkileg egyaránt, ám nem árt néhány dolgot újra és újra elismételni, mielőtt felvásároljuk a legfrissebb túrakollekciót.

Tanácsaink elsősorban újdonsült természetjáróknak szólnak – akinek nem túrabakancsa, ne húzza magára!

• A túraútvonalakról ne térjünk le, ne másszunk be egy virágzó tisztásra egy jó fotó kedvéért sem. Ne feledjük, hogy ilyenkor más otthonában járunk. A túraútvonalak nem véletlenül lettek így kialakítva, a mi szórakoztatásunkra, de az erdőlakók védelmére.
  • Természetesen ne szemeteljünk! Nem esik le a gyűrű senki ujjáról, ha az elfogyasztott étel és ital csomagolását továbbra is magával viszi.
  • Fontos a réteges vízálló ruházat és a kényelmes, szintén vízálló lábbeli beszerzése. Ez utóbbit a hétköznapi életünkben pár napos viseléssel bejárathatjuk, mielőtt komolyabb túrázásba fogunk.
  • Szánjunk rá kis időt, és tervezzük meg az útvonalat edzettségünknek megfelelően. Rengeteg túraútvonal és leírás található már a világhálón, sokszor nagyon jó tippekkel a látnivalókat, a távot és a túra részleteit illetően. Így esélyünk lehet arra is, hogy a turistacsapda-útvonalakat elkerüljük.
  • Legyen nálunk papírtérkép vagy online alkalmazás, a telefonunkat pedig töltsük fel teljesen, de jó, ha tudjuk, hogy az erdőben nincs mindenhol térerő. Vonatkozik ugyanez az időjárás-előrejelzésre is.