Az olasz kormány kedden döntést hozott arról, hogy kitiltja a tengerjáró hajókat a velencei lagúnából, hogy megvédje a térség ökoszisztémáját, kulturális örökségét. A lépéssel többévnyi tétovázásra tettek pontot, a lakosok és a kulturális intézmények követeléseit a turizmus érdekei elé helyezve.

A kormány azt követően hozta meg a döntést, hogy az ENSZ Nevelésügyi Tudományos és Kulturális Szervezete (UNESCO) kilátásba helyezte, veszélyeztetett világörökségi helyszínné nyilvánítja Velencét illetékes testülete júliusi tanácskozásán - közölték kormányforrások. 

A tilalom augusztus elsején lép életbe,  és a több mint 25 ezer tonnás hajókra érvényes, amelyek nem hajózhatnak be a Szent Márk térhez vezető Giudecca-csatornába.

– Büszke vagyok arra, hogy hűek maradtunk elkötelezettségünkhöz – írta Twitter-üzenetében Dario Franceschini kulturális miniszter, bejelentve a kormányhatározatot.

Csak kis utasszállítók és áruszállítók használhatják a csatornát

Velence lakosai és a nemzetközi közösség évek óta sürgette az olasz kormányokat, hogy tiltsa ki a nagy hajókat a lagúnából, amelyet 

szennyeznek és veszélyeztetik törékeny ökoszisztémáját, valamint a város épületeinek stabilitását.

A több mint 25 ezer tonnás hajók augusztustól már nem hajózhatnak be a Szent Márk térhez vezető Giudecca-csatornábaForrás: AFP//Miguel Medina

Ezek az aggodalmak ellentétben álltak a kikötői hatóságok és az idegenforgalmi intézmények érdekeivel, amelyek szerint a városnak szüksége van az óceánjárók jelentette forgalomra.
A 25 ezer tonnás korlát azt jelenti, hogy csak kis utasszállító kompok és áruszállítók használhatják a Giudeccát.

Még nem készült el a terminál a nagy hajóknak

Francesco Galietti, a nemzetközi tengerjáró hajózási társaságok szövetségének (CLIA) olasz elnöke közölte, hogy a csoport üdvözli a  nagy hajók számára kijelölt alternatív útvonalat, és a kormány döntését "nagy előrelépésnek" nevezte.

Áprilisban Mario Draghi miniszterelnök kormánya határozatot hozott arról, hogy  terminált építenek a lagúnán kívül a 40 ezer tonnánál nagyobb utasszállító hajók és konténerhajók számára.  Ez azonban még nem készült el.

Időközben a nagy hajókat arra kötelezték, hogy Marghera ipari kikötőben kössenek ki, de ott nincs megfelelő kikötői hely a tengerjárók számára. A kormányhatározat kormánybiztost jelölt ki a kikötőhely megépítésének felgyorsítására.