Miért van lekerítve a repülőgépek ablaka?

Repülő, repülőgép ablak
Vágólapra másolva!
Miközben az épületeken az ablakok szinte mindig szögletesek, a repülőkön le van kerekítve a sarkuk. De miért? Két tragédia kellett hozzá, hogy így legyen.
Vágólapra másolva!

1954. január 10-én 35 emberrel a fedélzetén Rómából Londonba indult egy De Havilland Comet repülőgép,

15 perccel a felszállás után azonban darabjaira tört,

és Elba szigeténél a Földközi-tengerbe zuhant. Pár hónappal később, április 8-án a South African Airways ugyanilyen típusú gépénél történt hasonló katasztrófa, abban 21 ember halt meg.

A BOAC légitársaság De Havilland Comet típusú gépe, amely 1954. január 10-én lezuhant Forrás: Wikipedia/Douglas&Marahys

Az ok mindkét esetben az volt, hogy ennél a típusnál még téglaalap alakú volt az ablak, és a sarkaknál a nagyobb nyomás miatt elfáradt az anyag a nagy magasságban fellépő nyomáskülönbségben.

A De Havilland DH 106 Comet egyébként az első sorozatban gyártott sugárhajtású utasszállító repülőgép volt,

nagy trapéz alakú szárnnyal és túlnyomásos törzzsel. Az akkori időkhöz képest az utastér kényelmes volt, és minden arra utalt, hogy a gép 1952-es üzembe állítása nagy gazdasági siker lesz. A balesetek nyomán azonban újratervezték.

Ma már oválisak az ablakok a repülőkön Forrás: Shutterstock/ sippakorn

A két tragédia nemcsak a De Havilland mérnökeit késztette újragondolásra, de a versenytársak is tanultak belőlük. Ezért van az, hogy azóta már ovális ablakokkal találkozunk a repülőkön, mivel a lekerekített sarkak egyenletesebben osztják el a nyomást – írja a Sun.