40 évvel később is sokkoló: az egyik legérthetetlenebb repülőgép-szerencsétlenség története

Vágólapra másolva!
Majdnem 40 év telt el az egyik legrejtélyesebb légi katasztrófa óta, amely során a Midwest Express 105-ös járata Milwaukee repülőteréről felszállva néhány másodperc alatt megsemmisült. A baleset, amely minden utas és a személyzet halálát okozta, az Air Crash Investigation című műsor legújabb epizódjában került górcső alá.
Vágólapra másolva!

A tragédia 1985. szeptember 6-án történt, amikor a DC-9-es repülőgép hajtóműhiba miatt irányíthatatlanná vált. A gép alig 1700 méterre a kifutópályától a földbe csapódott, miután a jobb oldali hajtómű leállt, és a pilóták képtelenek voltak visszanyerni az irányítást – írja a Mirror.

image

A szakértők számára megdöbbentő volt, hogy egyetlen hajtómű kiesése ilyen végzetes következményekkel járhatott. 

A pilóták rendszeresen szimulátoros kiképzést kapnak a hajtóműhibák kezelésére, így ennek nem lett volna szabad teljes irányvesztéshez vezetnie

– nyilatkozta David Learmount légiközlekedési szakértő.

A repülőgépet egy tapasztalatlanabb kapitány, Danny Martin vezette, míg a rutinosabb William Weiss első tisztként szolgált a fedélzeten. Amikor a jobb hajtómű meghibásodott, a kapitány összezavarodott és segítséget kért társától, ám Weiss nem válaszolt.

A Midwest Express Airlines 105-ös járata, egy Douglas DC-9-14, 1985. szeptember 6-án, közvetlenül a felszállás után lezuhant a Milwaukee állambeli Wisconsin állambeli General Mitchell repülőtér közelében
MidwestExpressAirlines105
A Midwest Express Airlines 105-ös járata, egy Douglas DC-9-14, 1985. szeptember 6-án, közvetlenül a felszállás után lezuhant a Milwaukee állambeli Wisconsin állambeli General Mitchell repülőtér közelében
Fotó: Mark Reinstein/Corbis via Getty Images

A feketedoboz felvételein hallható, hogy Martin kétségbeesetten kérdezi:

 „Mi a fene volt ez?” – majd néhány másodperccel később: „Mi történik, Will?” Az első tiszt azonban továbbra is hallgatott.

Az irányítás elvesztésével a repülőgép végül lelassult, majd zuhanni kezdett.

A szakértők megállapították, hogy Weiss a légitársaság egy „hallgatási szabályát” követte, amely szerint alacsony magasságon a pilótának előbb stabilizálnia kell a gépet, mielőtt kommunikálna a problémáról. Azonban ez a szabály épp az ellenkezőjét eredményezte: 

a kapitány információ hiányában hibás döntést hozott, és ezzel végleg megpecsételte a járat sorsát.

A Midwest Express Airlines 105-ös járata, egy Douglas DC-9-14, 1985. szeptember 6-án, közvetlenül a felszállás után lezuhant a Milwaukee állambeli Wisconsin állambeli General Mitchell repülőtér közelében
MidwestExpressAirlines105
A Midwest Express Airlines 105-ös járata, egy Douglas DC-9-14, 1985. szeptember 6-án, közvetlenül a felszállás után lezuhant a Milwaukee állambeli Wisconsin állambeli General Mitchell repülőtér közelében A nyomozó a sajtónak nyilatkozott a megdöbbentő eset után
Fotó: Mark Reinstein/Corbis via Getty Images

A Nemzeti Közlekedésbiztonsági Tanács (NTSB) vizsgálata szerint a hajtóműhiba egy régi karbantartási hiba következménye volt: egy négy évvel korábban megrepedt alkatrész végül teljesen eltört, ami a jobb hajtómű azonnali leállását okozta.

A baleset után a hatóságok szigorították a pilótaképzést és kötelezővé tették a vészhelyzeti helyzetekben történő azonnali kommunikációt. A Midwest Express 2010-ig folytatta működését, de a katasztrófa örökre beírta magát a repüléstörténelem legsúlyosabb hibái közé.

 

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!