Mégsem kellenek a szállásközvetítők?

Szállodai szobabelső, illusztráció, hotel, hotelszobam
Vágólapra másolva!
Megfordult a trend: az online közvetítőkkel szemben nőtt a közvetlen szállodai értékesítés.
Vágólapra másolva!

Az online szobaéjszakák aránya 2012-ről 2013-ra is növekedni tudott, ám ez a növekedési ütem lelassult az előző öt évben tapasztaltakhoz képest, miközben az online foglalások minőségében előremozdulás történt – derül ki a BDOnline.hu és a Turizmus.com idei, immár harmadik alkalommal megjelent, az egész hazai piacot átfogó online szállodapiaci felméréséből. A felmérésből többek között az tűnik ki, hogy a szállodák az elmúlt évben fontos lépéseket tettek saját online csatornáik tudatos felépítésére, sikeresen szorítva vissza az online közvetítők folyamatos térnyerését és az áron aluli értékesítés folytatódását.

Hogyan készült?

A felmérést 2014-ben rekordszámú budapesti szálloda töltötte ki, szobakapacitás alapján a piac 61,3 százalékát lefedve. Az ötcsillagos szegmensben ez arány a 81 százalékot is meghaladta. Vidék esetében a felmérés a 2013-as vidéki szobaéjszakák közel egyharmadát foglalja magába.

„Mind vidék, mind Budapest esetében az rajzolódik ki, hogy az online vendégéjszakák arányának korábbi évekre jellemző dinamikus növekedése lelassult, Budapest esetében marginálissá vált. Ennek ellenére az online szobaéjszakák aránya mára igen jelentőssé vált: 2013-ban Budapesten átlagosan az összes szobaéjszaka 25,5 százalékát, vidéken a 29,1 százalékát foglalták online csatornákon át" – mondta el Hegedűs Attila, a BDO Magyarország hotel és ingatlan tanácsadási üzletágának ügyvezető partnere.

„Abban, hogy az online térnyerése továbbra sem fulladt ki, két tényezőnek is fontos szerepe van. Egyrészt a szállodák jelentős része felismerte az online jelenlét fontosságát, aminek eredményeképpen sok esetben a céges és csoportos foglalások is növekedni tudtak. Másrészt az online közvetítők részéről is felfedezhető egyfajta stratégiaváltás, finomítják eszköztárukat, és immár nemcsak a piacszerzésre fókuszálnak" – tette hozzá Gál Péter, a BDO Magyarország hotel és ingatlan üzletágának senior tanácsadója.

Erősödik a saját honlap szerepe

A korábbi évek eredményéhez képest a saját honlapon át beérkező online foglalások aránya növekvő tendenciát mutat. 2013-ban Budapesten az online szobaéjszakák foglalásának 26,9 százaléka érkezett a saját weblapon (2010-ben 13,9 százalék), míg vidéken a saját honlap részesedése tavaly 49 százalék volt (2010-ben 37 százalék).

Az online közvetítők piaca is átrendeződött kissé. Budapesten továbbra is két közvetítő az uralkodó: a Booking.com és az Expedia. Piaci részesedésük azonban visszaesett. Míg korábban ketten együttesen kiugróan magas, 58,9 százalékos lefedettséget értek el ebben a szegmensben, 2013-ban ez a szám - számos szálloda stratégiai lépéseinek hatására - 43,3 százalékra csökkent. A kisebb közvetítők közül a felmérés szerint az Orbitz, a HRS és a Lastminute.com tudták részesedésüket növelni, míg például az Agoda és a Hotel.de megtorpantak a növekedésben.

Forrás: BDO

Érdekes fordulat, hogy a felmérésben részt vevő vidéki szállodai szegmensben a világelső Booking.com a közvetített szobaéjszakák számát tekintve megelőzte a korábbi években itt még piacvezető Szallas.hu-t. Harmadik helyen a korábbi évekhez hasonlóan a Szallasvadasz.hu áll, mögötte azonban jelentős lemaradással, egyenként 3 százalék alatti piaci részesedéssel következnek a további nemzetközi és hazai online közvetítő oldalak.

Forrás: BDO