Soha nem volt ennyire biztonságos a repülés

repülő, pilótafülke
20131002 - OOSTENDE, BELGIUM: Illustration picture shows the cockpit after the plane with Zulte Waregem players took off at the airport in Oostende, Wednesday 02 October 2013. Belgian soccer team SV Zulte Waregem is traveling to Kazan, The Republic of Tatarstan, Russia to play Russian team FC Rubin Kazan on the second day of the group stage of the Europa League tournament tomorrow. BELGA PHOTO LAURIE DIEFFEMBACQ
Vágólapra másolva!
A második világháború óta soha nem történt olyan kevés halálos baleset utasszállító repülőgépekkel, mint 2015-ben. Ráadásul a két legtöbb áldozatot követelő tragédiát emberi gonoszság idézte elő, azok nélkül az áldozatok száma is a mélyponton lenne.
Vágólapra másolva!

Tavaly összesen 16 olyan repülőgép-baleset történt a világon, amelyben valaki életét vesztette – derül ki az Aviation Safety Network adatbázisából, ami a 13 ülésesnél nagyobb gépekre vonatkozik. Ez már önmagában történelmi mélypont, hiszen az 1946 óta rendelkezésre álló statisztikákban ilyen alacsony számot még soha nem regisztráltak.

Egyre kevesebb a katasztrófa

A szélesebb utazóközönség számára azonban még kedvezőbb hír, hogy a 13 halálos balesetből csupán 7 történt utasszállító géppel. Ezzel a számmal még a tavalyi 8-at is sikerült alulmúlni, holott az is negatív rekordnak számított.

Forrás: Aviation Safety Network

Ami a tavalyi tragédiák összetételét illeti, a hét utasszállító közül kettő a felszállási szakaszban zuhant le, öt pedig a repülési szint elérése után. Földrajzilag kettőt Indonézia felett ért a katasztrófa, kettőt az Egyesült Államok felett, egyet-egyet pedig Tajvan, Franciaország és Egyiptom felett.

Sok az áldozat

A lezuhant utasszállítókon életüket vesztők száma 493 volt tavaly, ami – bár alacsonynak számít - történelmi összehasonlításban

csak az ötödik legjobb évet jelenti,

hiszen 2004-ben, illetve 2011-től 2013-ig ennél kevesebben haltak meg légi balesetben. Az utóbbi évek kedvező trendjét 2014 törte meg, amikor a Malaysia Airlines két Boeing 777-ese is odaveszett, összesen több mint 500 ember életét oltva ki.

Forrás: Aviation Safety Network

Ahogy a Malaysia Airlines tragédiáit is emberi beavatkozás okozta, úgy 2015-ben is erre volt visszavezethető az áldozatok magas száma. Március 24-én a német Germanwings másodpilótája szándékosan vezette sziklának a gépét, október 31-én pedig az orosz Metrojet repülője a feltételezések szerint merénylet miatt robbant fel. A két tragédiában összesen 374-en lelték halálukat.

Halálos légi katasztrófák 2015-ben
(minimum 14 ülőhelyes utasszállítók)

DátumLégitársaságRepülőgép típusaHalálos áldozatHelyszín
Február 4.TransAsia AirwaysATR 72-600 43Tajvan
Március 24.GermanwingsAirbus A320-211150Franciaország
Június 25.Promech Airde Havilland Canada DHC-3T Vazar Turbine Otter9Egyesült Államok
Augusztus 16.Trigana Air ServiceATR 42-30054Indonézia
Szeptember 15.Rainbow King Lodgede Havilland Canada DHC-3T Texas Turbine Otter3Egyesült Államok
Október 2.Aviastar Mandiride Havilland Canada DHC-6 Twin Otter 30010Indonézia
Október 31.MetrojetAirbus A321-231224Egyiptom

Nem a véletlen műve

Ha figyelembe vesszük tehát a halálos kimenetelű katasztrófák okát is, megállapítható, hogy a technikai problémákra, emberi mulasztásokra vagy időjárási körülményekre visszavezethető tragédiákban jóval kevesebb ember halt meg az elmúlt két évben is, mint korábban bármikor. Ez különösen annak fényében figyelemre méltó, hogy az 1970-ben regisztrált közel 9,5 millió felszállással szemben 2015-ben már 34 millió felszállás történt.

2015 legnagyobb katasztrófája a Metrojet (Kogalymavia) Airbus A321-es utasszállítójának lezuhanása volt a Sínai-félszigeten. 224 ember vesztette életét Forrás: AFP/RIA Novosti

A javuló statisztika egyáltalán nem a véletlen műve. A fejlettebb technológia következtében a repülőgépeket már számos új eszköz védi az ütközéstől, és egyre szigorúbb biztonsági ellenőrzéseken mennek keresztül.

A földi irányítók is jóval fejlettebb radarrendszerekkel dolgoznak manapság.

Ha mégis megtörténik a baj, az utasok akkor is nagyobb biztonságban vannak, mint néhány évtizeddel ezelőtt. Tűzállóbbá tették például a repülők utastereinek burkolatait, a kárpitot és az üléspárnákat, megerősítették a szerkezetek gyenge pontjait és az üléseket. A személyzet és a repülőtéri készenléti egységek is jóval inkább felkészültek a vészhelyzetekre, mint korábban.

Nem szabad pánikba esni

Az utasok maguk is tehetnek azért, hogy egy baleset ne végződön halállal. Fontos odafigyelni például a felszállások előtt kötelező biztonsági bemutatóra, megjegyezni a legközelebbi vészkijáratot. Érdemes a vészkijáratok közelébe helyet szerezni, ezen felül a folyosó melletti ülések is valamivel biztonságosabbnak számítanak, mint az ablak mellettiek vagy a központiak.

Ne izguljunk, inkább készüljünk fel a váratlan helyzetekre Forrás: AFP

Az első 90 másodperc létfontosságú az ütközés után. Ha az ember nyugodt tud maradni, és elég gyorsan ki tud kerülni a gépből, a túlélési esélyei jóval nagyobbak. Ilyenkor nem érdemes a kézipoggyászt keresgélni, és a magas sarkú cipő sem praktikus viselet.

Szigorúbb ellenőrzés

A technológiai fejlődés a jövőben sem áll meg, így erről az oldalról várhatóan még inkább biztonságban érezhetjük magunkat, ha repülőre szállunk.

Az új kihívást az emberi tényezőből fakadó kockázatok jelentik,

ahogy arra a tavalyi két legnagyobb tragédia is rámutatott. A légitársaságoknak szigorítaniuk kell a munkatársaik kiválasztását, hogy labilis idegállapotú pilóták ne kerülhessenek a fedélzetre. A repülőtereken pedig tovább kell erősíteni a biztonsági ellenőrzéseket a terrorcselekmények elkerülésére.

Szavazzon!

Ön szokott félni repüléskor?