A szerbek olyat kapnak, ami nekünk évek óta hiányzik

Az Air Serbia légiutas-kísérői
Air Serbia's flight attendants pose during the official unveiling ceremony of the first Air Serbia Airbus A319-100 airplane at Belgrade's Nikola Tesla Airport on October 25, 2013. Abu Dhabi-based Etihad Airways said on October 1, 2013 it signed an agreement with Serbia to acquire 49 percent of its loss-making JatAirways, which will be rebranded as Air Serbia. The Gulf's fast-growing carrier and the government of Serbia have agreed "both to inject $40 million" into the Serbian national carrier, a statement said. AFP PHOTO / ANDREJ ISAKOVIC / AFP PHOTO / ANDREJ ISAKOVIC
Vágólapra másolva!
Közvetlen légi járat indul Belgrádból New Yorkba. Budapestről évek óta nincs ilyen lehetőség, de tárgyalások már voltak róla.
Vágólapra másolva!

Közvetlen légi járatot indít New Yorkba Belgrádból az Air Serbia június 23-tól. Az Airbus A330-as repülők hetente ötször közlekednek majd. A repülési idő odafelé 10 óra 30 perc lesz, vissza 8 óra 50 perc. A legolcsóbb jegy, amit a társaság foglalási rendszerén találtunk, oda-vissza 438 euró (136 ezer forint) volt.

Jól megy a szerb légitársaságnak

A szerb légitársaság eddig főként rövid távú járatokat üzemeltetett. Amióta az abu-dzabi székhelyű Etihad 2013-ban 49 százalékos kisebbségi részesedést szerzett az Air Serbia elődjében, a Jat Airwaysben, a légitársaság jelentősen bővítette a forgalmát. Árbevételének 22 százaléka már az Etihad többi partnerétől származik – írja a Gulf Business.

A New York-i járatindítás is a csoporton belüli kooperáció eredménye:

a gépet a Jet Airwaystől bérlik (de Air Serbia festéssel), a pilótákat az Alitaliánál képezték, a személyzetet pedig Abu-Dzabiban.

Az Air Serbia légiutas-kísérői Forrás: AFP/Andrej Isakovic

Az Air Serbia pozícióját a benne 51 százalékos tulajdonnal rendelkező szerb állam is igyekszik erősíteni a maga eszközeivel. Nemrég arról érkeztek például hírek, hogy a diszkont-légitársaságok a jövőben nem használhatják a belgrádi Nikola Tesla repülőteret, helyette kisebb vidéki légikikötőkre repülhetnek majd. A lépés a Wizz Airt is érintheti.

A Ryanair is megveti a lábát

A Ryanair a napokban jelentette be, hogy szeptembertől heti két járatot indít Nišből Berlinbe. Ez lesz az ír fapados légitársaság első útvonala Szerbiába. Niš Belgrádtól 237 kilométerre található.

Lesz-e közvetlen járat Budapestről?

Budapestről 2011 ősze óta nincs közvetlen járat New Yorkba, addig a Delta és az American Airlines repülte ezt az útvonalat. Utóbbi ugyan tervezte a járat újraindítását a 2012-es nyári menetrendben, de

a Malév februári csődje után visszavonulót fújt.

A járat ugyanis részben olyan utasokat hordott Budapestre, akik a régió kisebb városaiba utaztak tovább, túlnyomórészt szintén a Oneworld légi szövetséghez tartozó Malév gépeivel (erről itt olvashatja korábbi cikkünket).

Indulásra készül az American Airlines gépe Forrás: AFP/Marc Serota

A közvetlen légi járat megteremtése szóba került idén februárban is, amikor Szijjártó Péter külügyminiszter Texasban többek között az American Airlines vezetőivel tárgyalt. A légitársaság kommunikációs igazgatója akkor nem erősítette meg lapunknak a járatnyitás tervét, de jelezte, hogy folyamatosan vizsgálják a piaci lehetőségeket.

Balkánért New Yorkot?

Érdekes egybeesés, hogy a kormány épp a héten jelentette meg közbeszerzési pályázati felhívását az Európai Unió hivatalos lapjában, amelyben öt nyugat-balkáni útirányra - Podgorica, Pristina, Szarajevó, Szkopje és Tirana útvonalon - várja az ajánlatokat a menetrend szerinti légi járatok indítására közszolgáltatási szerződés keretében. Ha ezek az útvonalak valóban beindulnak, akkor

az American Airlines 2012-es visszalépésének fő oka is megszűnhet,

és talán a közvetlen New York-i járat újraindítása is közelebb kerülhet.