Kiszúr a Ryanair a szabályokat betartó utasaival

Ryanair chek-in
Passengers stand in front of closed check-in counters of Irish airline Ryanair at Barcelona's El Prat airport on September 28, 2018. - Ryanair cancelled scores of European flights today as unions staged what they warned could be the biggest strike in the airline's history. The Dublin-based carrier has played down fears of widespread disruption but confirmed it would cancel nearly 250 flights. (Photo by PAU BARRENA / AFP)
Vágólapra másolva!
Meg akarta előzni az utasok felháborodását a Ryanair azzal, hogy egy hónapos türelmi időszakot adott az új poggyászszabályok betartására. Egyeseknél viszont pont ez verte ki a biztosítékot.
Vágólapra másolva!

A Ryanair augusztus végén jelentette be, hogy ismét módosítja a kézipoggyászok felvitelére vonatkozó szabályzatát. A légitársaság akkor világosan kommunikálta, hogy november 1-jétől már csak egy kis táskát lehet ingyen felvinni a fedélzetre az elsőbbségi beszállással (priority) nem rendelkező utasoknak, a nagyobbat külön díjért fel kell adniuk a check-in pultnál a biztonsági kapu előtt. A módosításról itt írtunk részletesen.

Képünk illusztráció Forrás: AFP/Pau Barrena

Az ír légitársaság ráadásul azokra is gondolt, akik augusztus 31-én vagy előtte készítették a foglalást, és november 1-je után utaznak. Ők ingyen feladhatják a nagyobbik kézipoggyászukat a check-in pultnál, mivel a légitársaság az ő foglalásukhoz automatikusan hozzáadja a 10 kg-os csomag ingyenes feladását.

Előre látták a bajt?

Az egyértelmű kommunikáció ellenére sok utast felkészületlenül ért a módosítás, és nagyméretű kézipoggyászukkal érkeztek a beszállókapuhoz, ahelyett, hogy azt feladták volna a check-in pultnál. Nekik 25 euró/font díjat kellett volna fizetniük az új előírások szerint, mert a beszállókapunál ennyiért veszik el és teszik át a poggyásztérbe azokat a csomagokat, amelyek nem férnek bele a 42 x 20 x 30 centiméteres keretbe. A Telegraph írása szerint azonban ezt a díjat elengedték.

Kenny Jacobs, a Ryanair marketingigazgatója az ír állami RTÉ televíziónak arról beszélt, hogy

a türelmi időszak egész novemberben tart majd.

Erről azonban hivatalos közleményt nem adott ki a légitársaság. Jacobs azt is hozzátette, hogy már hetekkel ezelőtt megszületett a döntés a türelmi időszakról – írja az ír Independent.

Kenny Jacobs, a Ryanair marketingigazgatója Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Frank Rumpenhorst

Az intézkedés kétségtelenül kedvező hír azoknak, akik tájékozatlanul érkeznek a repülőterekre, de több probléma is van vele. Az egyik, hogy nem szűnnek meg a hosszú sorok a beszállókapunál, és a csomagok elvétele miatt továbbra is lassú lehet a beszállítás. A másik, hogy azok, akik elolvasták az új szabályokat, és ennek hatására külön díjért feladták a nagy kézipoggyászukat a check-in pultnál,

hiába fizettek ezért 8 vagy 10 eurót/fontot.

De azok sem lehetnek elégedettek, akik elsőbbségi (priority) szolgáltatást vettek jegyükhöz 6 vagy 8 euróért/fontért. Ők ugyan elvileg felvihetik magukkal a nagy kézipoggyászukat is az utastérbe, ám az imént idézett Telegraph-cikk szerint ezt nem mindegyikük tehette meg a túl sok kisbőrönd miatt.

A Ryanair az Origo megkeresésére közölte: „Noha az új poggyászszabályzatunk csütörtökön (november 1-jén) életbe lépett,

A légitársaság nem válaszolt arra a kérdésünkre, hogy visszatérítik-e a 10-kg-os csomagfeladási díjat azoknak, akik ezt kifizették, illetve hogy valóban voltak-e olyan elsőbbségi utasok, akiknek nem fért fel a nagy kézipoggyásza az utastérbe.

A Wizz Air esetében, amely ugyancsak november 1-től módosította szabályzatát a Ryanairhez nagyon hasonló módon, egyelőre nem érkeztek hasonló hírek. Az utasok náluk inkább arra panaszkodnak a Fapadosinfo blog kommentelői közül, hogy az elsőbbségi szolgáltatás díja nagyon megemelkedett (esetükben ez nem fix, mint a Ryanairnél).

Az Airportal tudósítása szerint az olasz versenyhatóság felfüggesztette a Ryanair és a Wizz Air új kézipoggyász-szabályzatát, mert „a kézipoggyászt az alap repülőjegy-tarifáknak tartalmaznia kellene", és „a kézipoggyász díjmentes szállítása nélkülözhetetlen része kellene legyen az utasok és a légitársaság között létrejövő légi személyszállítási szerződésnek". A Wzz Air a lapnak azt válaszolta, hogy tudnak a döntésről, mely csak az Olaszországba közlekedő és az onnan felszálló járatok utasait érinti. Kérdés, hogy az olasz hatóság döntése mennyire megalapozott, hiszen mindkét légitársaság továbbra is biztosítja egy kis méretű kézipoggyász felvitelét az alapárban.