Egy hétig vitorlázhatunk 60 ezerért

vitorlásbérlés, balaton, stég, illusztráció
A vitorlázás élményéhez nem szükséges saját hajó, lehet azt bérelni is egy napra, egy hétvégére, de akár egy teljes hétre is. Így aztán, ha barátokkal megyünk, a költségek is megoszlanak és még szállásról sem kell gondoskodnunk. Egy középkategóriás hajó bérlése egy hétre, fejenként az összes költséggel együtt már 60-80 ezer forintért elérhető.

Forrás: MTI/H. Szabó Sándor

A vitorlázás mindig is luxus sportnak számított, főként egy saját hajó beszerzési és fenntartási költségei miatt. Habár a válság miatt az idei szezonban minden korábbinál olcsóbban juthatunk kisebb vitorlásokhoz, még így is több százezres költséggel kell számolni ahhoz, hogy egyáltalán kikötőhelyet béreljünk egy saját hajó számára.

Akár mindennap más kikötőben alhatunk
A balatoni hajóbérléssel foglalkozó cégek kínálata azonban széles skálán mozog, az egyszerűbb túravitorlásoktól egészen a nagy 37-40 lábas yachtokig. Mindegyikben közös, hogy semmi máshoz nem hasonlítható nyaralási élményt nyújtanak, hiszen akár nagyobb tókerülő túrára is vállalkozhatunk úgy, hogy minden nap más kikötőben alszunk.

A bérelhető hajók általában 6-8 személyesek, így családoknak, kisebb baráti társaságoknak is ideális megoldás lehet a hajóbérlés. A szállásra így nem kell költeni, a balatoni vitorláskikötők többségében pedig rendelkezésre áll a szükséges infrastruktúra, mosdók és zuhanyzók, van főzési lehetőség, és természetesen a legtöbb helyen éttermeket is találunk.

A kikötő használatáért napi díjat kell fizetnünk
A hajóbérlés költségeinek csak egy részét teszi ki maga a bérleti díj, ezen felül mindenhol kauciót kell fizetni a bérlés idejére, amelyet természetesen visszakapunk, ha semmilyen kár nem keletkezett a vitorlásban. A kaució mértéke is eltérő, általában 50-100 ezer forint között mozog. A bérlőcégek a hajó végső takarításáért is kérnek némi pénzt, ez néhány ezer forintos költséget jelent.

Ha nem csillagtúra-szerűen tervezzük a nyaralást, hanem minden nap máshol szeretnénk kikötni, a kikötőkben napidíjat kell fizetni, ami a Balatoni Hajózási Zrt. kikötőiben például hajómérettől függően 5-9 ezer forintba kerül. Balatonakali, Csopak, Alsóörs, Balatonalmádi kikötőiben a napidíj olcsóbb, 2200-4500 forint között mozog. A kikötői szolgáltatásokért, az áramért, a zuhanyzó és wc használatáért is külön kell fizetni, általában a napidíj 30-55 százalékát.

Forrás: MTI/H. Szabó Sándor

Kapitányt is bérelhetünk
A vitorlások bérléséhez a résztvevők legalább egyikének rendelkeznie kell a szükséges hajóvezetői jogosítvánnyal. Ha pedig ilyenünk nincs, már olyan céget is lehet találni, amely hajóvezetőt is biztosít a vitorláshoz, akár több napra is. Utóbbi verzióban egy 25-ös túrajolle kapitánnyal együtt 135 ezer forintba kerül a kiemelt szezonban, és ugyanennyiért juthatunk hozzá kapitány nélkül egy Sudár Sport hajóhoz is. Egy 25 lábas Balaton típusú hajó 159 ezer forintba, egy 26 lábas Dolphin 180 ezer forintba kerül.
A foglaláskor a teljes bérleti díj általában 30-50 százalékát kérik el a cégek, a fennmaradó összeget a bérlés kezdete előtt két héttel kell kifizetni.

A fenti összegek első látásra soknak tűnhetnek, de ha egy hatfős társaság veszi bérbe a hajót, a kaución kívül személyenként már 60-80 ezer forintból kijöhet egy teljes hét a Balatonon.