Cseh konzorcium venné meg a Malévet

Vágólapra másolva!
Megvenné a Malévet egy cseh konzorcium - tudta meg a Figyelő. A cég itteni leányvállalatának vezetője a részletekről annyit árult el, hogy az adósságot nem kívánják átvenni.
Vágólapra másolva!

Egy fapados és charter járatokat is üzemeltető cseh konzorcium megvenné a magyar légitársaságot. A cseh Unimex Grouphoz tartozó Travel Service 80 oldalas anyagban ajánlotta Orbán Viktor miniszterelnök és Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter és Fellegi Tamás fejlesztési miniszter figyelmébe magát, és jelezte, hogy szándékában áll megvenni a Malévot - tudta meg a Figyelő. A hetilap szerint ez a csoport korábban 40 millió euróért megpróbálta megvenni a ESA cseh nemzeti légitársaságot, ám nem járt sikerrel, az mind a mai napig állami tulajdonban maradt, többségi tulajdonosa a prágai pénzügyminisztérium. A lap értesülését megerősítette, a cseh légitársaság itteni leányvállalatának vezetője, Farkas Attila is.

Mivel a korábban megkeresett német, török és brit szakmai befektetők egyike sem érdeklődött a Malév megvétele iránt, a múlt hétig úgy tűnt, hogy az egyetlen lehetséges forgatókönyv a kínai Hainan Group beszállása lehet. Az egyebek mellett légi közlekedéssel is foglalkozó kínaiak a Demján-csoporttal léptek szövetségre, ami a Malév átvételére is irányulhat. Kínai vevő esetében ugyanis biztosítani kellene a Malév európai uniós többségi tulajdonban maradását, mert különben a cég elvesztené EU-n belüli jogállását, amely automatikusan lehetővé teszi, hogy bármely két repülőtér között járatokat indítson. A konstrukcióban elsősorban ezért van szükség a Demján-csoport közreműködésére - emlékeztet a Figyelő.

Az uniós tagállamból érkező cseh vevő esetében viszont nem feltétlenül kell bevonni magyar vagy egyéb EU-tagállambeli partnert a tranzakcióhoz. A Figyelő úgy tudja, a csehek szándéknyilatkozata kevés konkrétumot tartalmaz. Farkas Attila annyit árult el a részletekről, hogy az adósságot nem kívánják átvenni (mint ahogy a lap értesülései szerint a kínai vevő is csak a "megtisztított" Malév iránt érdeklődik).

A Travel Service Kft. vezetője szerint a Malévnek a rossz pénzügyi adatok ellenére számos értékes eleme van, a repülőgépek karbantartását végző ACE Kft., valamint a földi kiszolgálást ellátó Malév Ground Handling Zrt., amelyeket továbbra is fenntartanának. A márkanév viszonylag erős, a cégnek sok hűséges utasa, ügyfele van, és a vevőjelölt üzleti megítélése szerint a fő problémát az okozza, hogy a társaságot nem üzemeltetik elég hatékonyan - írja a Figyelő.

A hetilap cikkéből kiderül: a Travel Service 1997-ben alakult, 2007-től a legnagyobb cseh chartertársaságnak számít, összesen 32 repülőből álló flottát üzemeltet, 230 reptérre utaztat a nyári szezonban, elsősorban Észak-Afrikába, Görögországba és Spanyolországba. A cég központja aa prágai Ruzyne repülőtéren található, a csoporthoz tartozik a Smartwings márkanév alatt szolgáltató fapados légitársaság is, amely Budapestről Prágába és Dubaiba repül. A Travel Service Kft.-t 2001-ben jegyeztették be - írja a Figyelő.


A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium vizsgálja a Malév megvásárlására érkezett cseh vásárlási szándékot a minisztérium - derül ki az MTI csütörtök déluténi híréből. A hírügynökséghez eljutatott minisztérium válasz szerint "a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumhoz megérkezett a javaslat, amelynek értékelése folyamatban van".