A fiktív cégekre (is) utazik az Apeh

Vágólapra másolva!
Már az alapítás évében is számíthatnak adóellenőrzésre az induló vállalkozások. Minden ötödik cég biztosan fennakad a rostán. Januártól helyszíni eljárás keretében vizsgálja a kiválasztottakat az APEH. További szigorításként a jövő évtől nullás adóigazolás szükséges a megszűnő cég törléséhez.
Vágólapra másolva!

A feketegazdaság elleni fellépés új elemeként szerepel a 2008-as adóváltozások módosító javaslatai között az induló vállalkozások ellenőrzésének a lehetősége. A regisztrációhoz kapcsolódó vizsgálat célja, hogy a fiktív cégalapításokat a lehető legrövidebb időn belül kiszűrjék.

A tervezet szerint a jogelőd nélkül alakult gazdasági társaságok legalább 20 százalékát kötelező lesz az indulás évében ellenőrizni. Az adószám kiadását követő 90 napon belül, helyszínen vizsgálják majd a kiválasztott céget. Elsősorban az adóhatósághoz bejelentett adatok, így különösen a székhely, a központi ügyintézési hely, illetve a képviselő adatainak a valóságtartalmát és hitelességét ellenőrzik, emellett górcső alá veszik az adókötelezettségek teljesítését is.

Kockázatelemzéssel választanak

A parlament előtt lévő törvénytervezet szerint úgynevezett kockázatelemzés alapján választják ki az érintett cégeket a regisztrációhoz kapcsolódó vizsgálatra. Ha a vizsgálat során fény derül arra, hogy a székhely, illetve a képviselő bejelentett adatai fiktív adatoknak tekinthetők, úgy a cég adószámát 45 napra felfüggesztik. Ezen időtartam alatt lehetőség van a törvényes működés helyreállítására, a valóságnak megfelelő adatok adóhatósági bejelentésére. Amennyiben az adózó a törvényes működést a felfüggesztés ideje alatt sem állítja helyre, úgy az adószámát végérvényesen törlik.

A rovott múlthoz kapcsolódó ellenőrzés

A kockázatelemzés keretében a gazdasági társaság tagjainak és a vezető tisztségviselőknek korábbi gazdasági tevékenységével, adózói múltjával kapcsolatos adatokat is feldolgozzák és vizsgálják a revizorok.

Elsősorban azok a cégek akadnak fenn a rostán, amelyek tagjai, illetve vezetői korábban egy másik gazdasági társaságban vettek részt, feltéve, hogy az utóbbi társaság a köztartozásait hátrahagyva szűnt meg. Az adózói múlt kapcsán figyelmet fordítanak azokra az üzleti érdekeltségekre is, amelyeknél jelentős összegű adóhiányt tárt fel az APEH, vagy amelyek adószámát felfüggesztették, illetve törölték. Rossz pontnak számít továbbá, ha a korábbi céggel szemben üzletlezárás, illetve tevékenység felfüggesztés intézkedést alkalmaztak, de kockázati tényezőnek minősül az is, ha a tag, illetve a vezető vállalkozói igazolványát öt éven belül adóval kapcsolatos fizetési, bejelentési, bevallási, nyilvántartási kötelezettség elmulasztása miatt vonták vissza.

Nullás igazolás kell a törléshez

A pénzügyi tárca előterjesztése szerint a feketegazdaság elleni küzdelem indokolja a végelszámolással kapcsolatos új szabályok megalkotását. A jövőben a végelszámolással megszűnő cégeket ugyanis csak akkor törölheti a cégbíróság, ha az APEH, és a VPOP a jogutód nélküli megszűnéshez kapcsolódó ellenőrzést jogerős határozattal lezárta, és megállapította, hogy az adózót tartozás nem terheli. Erről az adóhatóság igazolást állít ki, amelyet a végelszámoló a törlés iránti kérelem mellékleteként köteles a cégbírósághoz benyújtani.

Nemleges bevallás

Változik a havi bevallás adattartalma. Egyrészt kiegészül az arányos szolgálati idővel, a korkedvezmény-biztosítási járulékkal, valamint a július elsején bevezetett START PLUSZ és START EXTRA kártyákkal kapcsolatos adatokkal, az alkalmi munkavállalói könyvvel foglalkoztatottak vonatkozásában ugyanakkor megszűnik a havi bevallási kötelezettség.

A sokat hangoztatott adminisztrációs egyszerűsítésekkel ellentétben jövőre megszűnik az úgynevezett nullás bevallással kapcsolatos mentesség. A kifizetőnek és munkáltatónak - ha év közben teljesített bevallási kötelezettséget eredményező kifizetést - az év további hónapjai tekintetében is fennmarad ez a kötelezettsége még akkor is, ha a későbbiekben már csak nullás bevallást kell benyújtania.