Óriási a verseny az indiai gumigyárért

Vágólapra másolva!
Már számos település bejelentette, hogy szívesen fogadná az indiai Apollo Tyres eredetileg Gyöngyösre tervezett beruházását. Közben az MSZP Orbán Viktort és a Fideszt tartja felelősnek azért, hogy az indiai cég visszamondta a beruházást. A Fidesz szerint viszont a gyöngyösieknek a pénz és az egészség között kellett választaniuk.
Vágólapra másolva!

Az indiai cég csütörtökön jelentette be, hogy nem építi meg Gyöngyösön új gumiabroncsgyárát, hanem másik helyszínt keres a 200 millió eurós beruházásnak Magyarországon vagy más európai országban. A társaság döntését - egyebek mellett - azzal indokolta, hogy a zöldmezős beruházással kapcsolatos adminisztratív eljárások váratlan késedelmet szenvedtek. A Fidesz korábban bejelentette, hogy népszavazást kezdeményez a gumiabroncsgyár építése ellen.

Azóta számos önkormányzat is jelezte pénteken, hogy befogadná az indiai gumiipari társaság, az Apollo Tyres gumiabroncsgyárát. A Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium (NFGM) ígéretet tett arra, hogy a felajánlások alapján tett szándéknyilatkozatokat figyelembe veszik majd az Apollo Tyresnek készülő új ajánlatukhoz. Az ITD Hungary pénteken megkapta a felkérést az indiai gumiipari társaságtól, így az ügynökség megkezdte a lehetséges új telephelyek felkutatását

"A beruházás egy fázissal visszacsúszott: a megvalósítási szakaszból a döntés-előkészítési szakaszba" - közölte a gazdasági tárca, amelynek közleménye szerint a beruházás iránt érdeklődők között van Kazincbarcika, Ajka, Komló, Mezőkövesd, Záhony, Nagykanizsa, Kalocsa, Mosonmagyaróvár, Kapuvár, Polgár, Marcali és Körmend is, de a lista folyamatosan bővül. Az MTI beszámolói szerint a gumigyárat szívesen látná még Miskolc, Nyírbogdány és Békéscsaba is.

A versengésnél csak a politikai vita élesebb

Miközben elindult a gyár új telephelyének keresése, folyik a politikai vita arról, mi vezetett ahhoz, hogy Gyöngyösön meghiúsult a beruházás. Az MSZP a Fideszt és Orbán Viktort tartja felelősnek, amiért az indiai Apollo Tyres gumiipari társaság visszavonta gyöngyösi beruházását - erről Podolák György szocialista politikus beszélt pénteken. A politikus Gyöngyössel, Heves megyével és az egész országgal szembeni "szabotázsakciónak" tartja az ügyet, amelyért szerinte a Fidesz a felelős.

Mint mondta, azzal, hogy a gyöngyösi Fidesz népszavazást indított a beruházás ellen, illetve korábban leszavazta, hogy a vállalat területet vásárolhasson az ipari parkban, olyan politikai hangulatot teremtett, amely a projekt leállítására kényszerítette az indiai vállalkozót. Podolák György szerint egyértelműen politikai ügyről van szó.

A gyöngyösi Fidesz-frakció vezetője, Tatár László ugyanakkor arról beszélt sajtótájékoztatóján, hogy a pénz és az egészség között kellett választaniuk. A beruházás ellen népszavazást kezdeményező frakció vezetője úgy vélekedett, nem lehet tovább terhelni a Mátra környezetét ilyen beruházásokkal.

A Fidesz politikusa szerint az indiai cég nem tudta alátámasztani azokat az állításait, miszerint minden környezetvédelmi előírásnak megfelelne a gyár és már most teljesítené azokat a minőségi követelményeket, amelyeket az Európai Unió csak 2010-től tesz kötelezővé.

Hatalmas vita a munkahelyteremtésről

Podolák György a foglalkoztatással kapcsolatban azt hangsúlyozta: a tervezett gumiabroncsgyár közvetlenül 900 új munkahelyet, beszállítókkal együtt 2500-3000-et, és első lépésben 50 millió eurós beruházást jelentett volna.

Ugyanerről a fideszes politikus azt közölte: nem tudják, hogy foglalkoztatási szempontból mit jelentett volna a beruházás, mert a cég nem adott tájékoztatást arról, hány szakképzett, hány szakképzetlen, hány diplomás munkaerőre lett volna szükség, és az is kiszivárgott, hogy a 900 főből a 200 fős mérnökkar Indiából érkezett volna. A képviselő arra is felhívta a figyelmet, hogy a cég tájékoztatása szerint a gyár 2016-2017-re érte volna el az évi 7 milliós abroncsgyártási kapacitást, és ekkor foglalkoztatott volna 900 főt.

Az ügyben a kormányszóvivő is megszólalt. Daróczi Dávid azt mondta, az indiai beruházó gyára nemcsak a most hatályos uniós környezetvédelmi szabályoknak, hanem a később hatályba lépő, szigorúbb szabályoknak is megfelelt volna. Hozzátette: a magyar kormánytól független környezetvédelmi szakértők is azt mondják, hogy a Fidesz érvelése szakmailag nonszensz. Hozzátette:a kormánynak időre van szüksége ahhoz, hogy megmondja, melyik az a település, amelyet javasol az indiai cégnek.

Hétmilliárd állami forinttal 1500 új munkahely lehetne

Az Apollo Tyres Ltd. magyarországi képviselőjére való hivatkozással megjelent az az indok is, hogy nem mennek oda, ahol nem szívesen látják őket.

Gyurcsány Ferenc miniszterelnök januári indiai látogatásán azt közölte: a kormány különféle képzési és egyéb támogatásokkal "mintegy hétmilliárd forinttal" járul hozzá az Apollo Tyres beruházásának megvalósításához.

A gyöngyösi terv bejelentésekor azt közölték, hogy a kétlépcsős, összesen 300 millió euró értékű beruházás összesen 1500 munkahelyet teremtene. Az alapkőletétel az eredeti tervek szerint április 13-án lett volna, onnan számítva 18-20 hónapon belül indulhatott volna meg a termelés; évente 7 millió gumiabroncs gyártását tervezték. Az európai piacra személyautókra és terepjárókra gyártottak volna gumiabroncsokat, és főleg magyarokat alkalmaztak volna.

Az Apollo Tyrest 1975-ben alapították Indiában. Mára az első számú indiai nemzetközi gumiabroncsgyártó társasággá vált, globális összehasonlításban pedig a 16. helyet foglalja el. Négy gyártóegységet üzemeltet Indiában, kettőt Dél-Afrikában és kettőt Zimbabwéban. A társaság több mint tízezer embernek ad munkát, és éves árbevétele 2008-ban meghaladta az egymilliárd dollárt.