Elektronikus letapogatórendszer épülhet a sztrádakapuk helyén

Vágólapra másolva!
Az év végén megkezdik ugyan az autópályákon a fizetőkapuk bontását, ám még mindig bizonytalan, hogy Magyarországon milyen új fizetőrendszert vezetnek be. Többfajta megoldás is létezik Nyugaton, melyből választani lehet. A váltás mindenesetre zökkenőmentesen kell történjen, hiszen az ellenőrzés lazulásával akár 35 százalékra is nőhet a bliccelők aránya.
Vágólapra másolva!

A kapubontást követően bevételkiesésről és a bliccelők számának növekedésétől tart a Nemzeti Autópálya Rt. - derül ki egy tanulmányukból, melyet a Népszabadság idéz. A sztrádakapuk eltüntetése a társaság elemzése szerint 1,17 milliárd forintba kerülne. A nem fizetők aránya megtriplázódna, elérné a 35 százalékot. Igaz, csak akkor, ha a kapuk eltüntetésével egy időben nem állítanak üzembe elektronikus észlelő- és regisztrálórendszert. Bár a magyarországi elképzeléseket egyelőre sűrű homály fedi, csupán az tekinthető biztosnak, hogy leghamarabb év végén megkezdik a fizetőkapuk lebontását az állami autópályákról.

Az eddig megfogalmazott követelményrendszerből arra lehet következtetni, hogy nálunk is a svájci vagy ahhoz hasonló rendszer lesz a befutó. A helvéteknél néhány évvel ezelőtt országosan bevezették az automatikus fizetési rendszert. Svájcban a Kapsch megoldását alkalmazzák a teherautók nyomon követésére. (A személygépkocsik esetében a matricás rendszer van érvényben. A vignettát a külföldieknek a határállomáson kell megváltaniuk. A bliccelés súlyos következményekkel jár, igaz, az ellenőrzésre nem fektetnek komoly hangsúlyt, miután a svájciak számára ismeretlen a bliccelés, a matrica kiváltása "becsületbeli ügy".)

Az osztrák Kapsch cég olyan ellenőrző rendszert fejlesztett ki, mely az országban megtett kilométereket, a legnagyobb megengedett terhet és az emissziós értékeket egyaránt méri. A svájci teherautókat kötelező fedélzeti egységgel felszerelni, amely össze van kötve a megtett utat és sebességet regisztráló tachográffal, és tartalmaz egy kommunikációs egységet is. Utóbbi teszi lehetővé, hogy a központi rendszer az ellenőrző pontokon megkapja az adatokat a járműről. A vezetőnek a helyzetet és a vontatmány súlyát kell betáplálnia fedélzeti egységbe.

Az ellenőrzés során három ellenőrző kapun haladnak át megállás nélkül a járművek, ahol ki tudják szűrni a műszerek, hogy milyen kategóriába tartozik a jármű. A kamion áthalad az első kapun, a másodiknál egy lézeres műszer méretet vesz róla, a harmadik kapunál pedig a rendszámot olvassák le. A második kapun található az a kommunikációs rendszer, amely megkapja az adatokat a járműtől. A továbbhaladáskor pedig az első kapun található kamera a hátsó rendszámot is leolvassa. Az adatokat aztán egy központi rendszerbe küldik át, ahol kiszámolják a díjat. A külföldi teherautók is fel lehetnek szerelve ilyen fedélzeti egységgel, de lehetőség van egyedileg is elszámolni az utat. Ebben az esetben a sofőrnek a határon meg kell adnia az előreláthatólag megteendő kilométerek számát, a teherautó súlyát, és hogy van-e vontatmánya.

Hasonló elven alapuló rendszert vezetnek be 2003-tól a német sztrádákon a kamionok számára az eddigi "átalánydíjas" matrica helyett. A fizetendő sztrádahasználati díj így arányos lesz a megtett kilométerek számával.

Olyan chipkártyás megoldást is alkalmazhatnak a hazai autópályákon, amely a számos munkahelyen alkalmazott beléptetőrendszerhez hasonlatos. Ennek lényege, hogy az autóban elhelyezett chipkártya az ellenőrző ponton történő áthaladáskor jelzi a belépést az autópályára, s a lehajtáskor ugyanígy regisztrálják az autót. Ebben az esetben döntő szempont, hogy a kártya tökéletesen hamisításvédett legyen, ez viszont jelentősen növelheti a költségeket, s érezteti hatását az autópálya-használati díjban is.

(Magyar Hírlap)

Korábban: