Furcsa taxiscsapatok pályáznak Ferihegyre

Vágólapra másolva!
Konzorciumokba tömörülve adtak be pályázatot a taxisok a Budapest Airport taxiszolgáltatására. Összesen három cégcsoport nyújtott be ajánlatot. A kizárólagos szállítási szolgáltatás megszerzéséért közösen szálltak versenybe a legnagyobb budapesti taxitársaságok, de áttételesen ott vannak a pályázók között a ferihegyi drosztot jelenleg uraló cégek is, érdekes szövetségesekkel, például Demján Sándorral.
Vágólapra másolva!

Három konzorcium adott be pályázatot a Budapest Airportnak hétfőn a Ferihegyi reptér taxiszolgáltatására. A Budapest Airport május végén írta ki pályázatát a kizárólagos taxiszolgáltatásra. Ez nem érinti a rendelttaxi-szolgáltatást. Chris Woodruff, a reptér vezérigazgatója a pályázat kiírásakor elmondta: amikor a brit BAA decemberben átvette Ferihegyet, nyilvánvaló volt, hogy sürgősen rendezni kell a taxiszolgáltatás ügyét.

A pályázatokat 11 társaság vásárolta meg, az [origo] információi szerint a konzorciumokban közvetlenül vagy közvetve mindenki ott van, aki megvásárolta a pályázati dokumentációt. Szollár Domokos, a Budapest Airport szóvivője elmondta: jelenleg a pályázatok formai és tartalmi ellenőrzése zajlik. A reptér eredeti elképzelései szerint három társaság juthat tovább a második fordulóba. Mivel az egész pályázatra csak három konzorcium jelentkezett, Szollár szerint lehetséges, hogy az eredeti menetrendtől eltérően, a meghirdetett június 30. előtt kiírják a második fordulót.

Mint ismeretes, a Ferihegyi reptér jövőbeni taxiszolgáltatójának mintegy hatvan minőségi kritériumnak kell majd eleget tennie, az egységes flottától a sofőrök szalonképes kinézetéig és angolnyelv-tudásáig. A két forduló közül az elsőben az ár, a másodikban az ár és a hatvan kritérium fölötti extra szolgáltatások döntenek majd. A 150 kocsiból álló flotta tekintetében a BA igen szigorú határt szabott: egységes színű autók kellenek, az első évben maximum 5, ezt követően maximum 3 éves lehet a flotta. A pályázó társaságoknak - vagy a konzorcium egyik tagjának - ötéves zavartalan taxis tevékenységet kell felmutatni.

A pályázók

Érdemes közelebbről megvizsgálni a taxitenderben pályázó konzorciumok összetételét. Az első, névtelen konzorcium gyakorlatilag Budapest legnagyobb taxicégeit egyesíti. A konzorciumban ismert cégnevek szerepelnek: A 6x6 Taxi Kft., a Buda Kft., a Budapest Taxi Kft., a City Taxi Szövetség, a Főtaxi Zrt., a Taxi 2000 Kft., valamint a Taxi 4 Kft. együtt szállnak versenybe a reptéri taxiszolgáltatás megszerzéséért. A társaságok honlapjaikon feltüntetett adatok szerint 4100 és 4800 forint között vállalnak fix tarifás transzfert Pest és Ferihegy, illetve Buda és Ferihegy között.

Volán-airport Taxi Service néven pályázik a második konzorcium. A cégcsoport a Voláncom Közlekedési és Kommunikációs Kft.-ből, és az A-Taxi Kft-ből áll. Az 1991-ben alapított Voláncomüzemelteti a Volán taxi szolgáltatást. A Volán Taxi a honlapján feltüntetett adatok szerint jelenleg 4000, illetve 4500 forintért vállal ferihegyi fuvart Pestről és Budáról. A konzorcium második tagja az A Taxi Kft. A 2004-ben alapított cégnek 73 tulajdonosa van, és az Airport Taxi Service taxiszolgálatot üzemelteti. A cég honlapján közöltek szerint az Airport Taxi jelenleg is elsősorban reptéri taxiszolgáltatással foglalkozik. A cég zónákra osztotta Budapestet, tarifái azonban magasabbak, mint a fix tarifás nagy szolgáltatókéi: 5200 és 6800 között szállít a reptér és Pest, illetve a reptér és Buda között.

Fotó: MTI
Csak egy maradhat

Jóval vegyesebb képet mutat a harmadik, Zóna Service nevű konzorcium. A cégcsoportosulást az Euro Taxi Bt., az Airport Security Kft., az Utax Bt., a Next Auto Kft., az Office Service Concept Kft., a Petrányi -Auto Kft., valamint Szakál József egyéni vállalkozó alkotják. Az Euro Taxi Bt. Euro Fuvarszervező Betéti társaságként szerepel a cégadatbázisban. Az 1991-ben alapított cég tevékenységi körében egyebek mellett a taxiszolgáltatás is szerepel, a bt. székhelye azonban Szekszárd. A Budapestre 2003-ban bejegyzett UTAX Bt. tevékenységi területe szintén taxizás, a cég jegyzett tőkéje azonban mindössze 15 000 forint.

Egyéni vállalkozóként szerepel a konzorciumban Szakál József, aki egyébként a V.I.P.T. Személyszállító Szolgáltató és Kereskedelmi Kft által üzemeltetett, Tourist Taxi néven futó társaság ügyvezető igazgatója a Tourist Taxi honlapja szerint. Az UTAX Bt. egyébként szintén tagja a V.I.P.T. Kft.-nek. Jelenleg kizárólag a Tourist Taxi kocsijai állnak a ferihegyi kettes terminál előtti droszton. A Tourist Taxi honlapja szerint négy szektorra osztották fel a várost. A cég az I. szektorba 241 Ft (illetve 1 euró) per kilométer áron szállít, a többi szektorba 5200 és 6800 forint között visz utasokat.

A konzorcium tagja még a Next Auto Kft. és a Petrányi-Auto Kft. A cégek a 150 autóból álló flotta kiállításában kaphatnak szerepet. A Petrányi-Auto az ország egyik legnagyobb Ford-kereskedője, vezetője Petrányi István. A flottamenedzser Next vezetője pedig Petrányi fia, Zoltán.

Szintén tag a konzorciumban az 1997-ben bejegyzett Airport Security Kft. A Szita János vezette cég fő tevékenysége a biztonsági szolgáltatás, de tevékenységi körében a taxiszolgáltatás is szerepel. Az Airport Security tagjai között szerepel a Récsey Róbert-féle Bank Biztonság Bizalom Kft. is, amelynek egyik fő részvényese a Demján Sándor érdekeltségi körébe tartozó Canter Ingatlanfejlesztő Kft.

Mind a kettes konzorciumban szereplő Airport Taxit, mind a harmadik konzorciumban szereplő Szakál József érdekeltségi körébe tartozó V.I.P.T. Kft.-t elmarasztalta már a Gazdasági és Versenyhivatal: "Gyakorlatilag egy évtizede már, hogy egyetlen taxis társaság, az Airport Taxi Kft., majd utódjának (V.I.P.T. Kft.) taxijai (nem jogi kizárólagosság alapján, legális hozzáférési díj fizetésével, hanem fizikai erőszakkal) foglalták el a repülőtéri taxiállomásokat, kiszorítva ezzel a többi vállalkozást" - áll a hivatal 2004-es országgyűlési jelentésében.

Barsi Szabó Gergely