Fantáziát lát magyar piacban a Starbucks

Vágólapra másolva!
Hamarosan megjelenhet a Starbucks Magyarországon - a világ legnagyobb kávézókat üzemeltető cége az eddigieknél komolyabb érdeklődést mutat az egyre növekvő magyar piac iránt. Magyarországon a minőségi kávéfogyasztók köre a régiós átlag fölött van.
Vágólapra másolva!

Akár 2008-ban Magyarországon is megjelenhet a Starbucks. Legalábbis erre következtetett a portfolio.hu-ban idézett elemző abból, hogy a világ legnagyobb, jelenleg 38 országban, mintegy 13 ezer kávézót üzemeltető amerikai óriáscég, a Starbucks Coffee International együttműködési szerződést kötött az American Restaurants céggel. Ez utóbbi üzemelteti - 2006 májusa óta - a Pizza Hutot és a KFC-t. A gazdasági hírportál szerint ez alapján 2008-ra Budapesten, Prágában és Lengyelországban húsz Starbucks kávézó működik majd - olvasható a Népszabadságban.

A Starbucks a kilencvenes évek közepétől már több alkalommal tervbe vette a magyar piaci megjelenést, ám ez mindannyiszor meghiúsult. A Wendy's és a Dairy Queen itteni kudarca, több nagy amerikai lánchoz hasonlóan a Starbuckst is elriasztotta. Másrészt akkor a Starbucks Nyugat-Európában is prémium kategóriásnak számító árai a magyar fogyasztónak túlságosan is magasak voltak. Bécsben jelenleg kilenc kávézót üzemeltet.

A Starbucks mellett a brit Costa Coffee itteni terjeszkedési terveiről is szólnak a piaci pletykák. Vélhetőleg a kisebb vállalkozások pezsgése csalta ide a nagyobb cégeket: a meglévő hazai hálózatok, a Semiramis, a Sir Morick mellett több az itteni pályán szerencsét próbáló osztrák és holland kávézó hálózatról hallani. Közülük már 2005-ben megnyílt a California Coffee Company - ez utóbbi kimondottan a Starbucks-koncepciót követi.

Miközben a Központi Statisztikai Hivatal egyre csökkenő - de még így is a régiós átlagot meghaladó - kávéfogyasztást regisztrál, addig országszerte egyre-másra nyílnak a kimondottan minőségi kávét nyújtó helyek, illetve szakboltok. Olyannyira, hogy ebből a helyi piaci viszonyok iránti, amúgy is meglehetősen rugalmasnak bizonyult McDonald's sem maradhatott ki. Szántó Gábor marketingmenedzser szerint az első McCafe 2003-as megnyitása nálunk is inkább marketingcélú befektetés volt, mivel azzal kalkuláltak, hogy a kávézóba betérő vendégek, később a "normál" McDonald's gyorséttermet választják. Mára a gyorséttermek mellett tizenhét McCafe üzemel, illetve kettőt nyitnak még a napokban.

A hazai piac jelenleg legnagyobb hálózata azonban a hetven társult kávézóból álló Semiramis. A Semiramis - ahogy a neve is mutatja, eredetileg kertépítő cég volt, majd ennek a piacnak a telítődésével váltott a saját kávépörkölésre és nagykereskedelemre. A jelenleg százmillió fölötti forgalmat lebonyolító hetven céget azonban elég nehéz lenne besorolni bármilyen hálózati kategóriába. Belépő összeg ugyanis nincs, és a társult kávézóknak a franchise hálózatban megszokott royality díjat sem kell fizetnie. Van azonban közös beszerzés - ezt a Semiramis Kft. bonyolítja le - és üzletszabályzat, ami legalább olyan szigorú, mint a nagy franchise hálózatoknál.