Senkit sem zavar a Hankook-féle távoltartás

Vágólapra másolva!
A jelek szerint sem az EU versenyt felügyelő hivatalnokai, sem a riválisok nem kifogásolják a GKM és a Hankook közötti szerződés "távoltartó" garanciáját. Az uniós indoklás azt sugallja, hogy az Európai Gazdasági Térség magasabb érdekeit tartották szem előtt.
Vágólapra másolva!

Közel két hónappal ezelőtt hozta nyilvánosságra a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) a dél-koreai Hankook gumiabroncsgyártó vállalattal a Dunaújváros melletti gyáregység felépítésének állami támogatásáról szóló szerződést.

A cégnek jelentős kedvezményeket garantáló megállapodás részleteinek nagy volt a visszhangja - a legtöbbet idézett kitételnek az bizonyult, amely szerint a GKM vállalja, hogy sem maga, sem a felügyelete alatt működő, főként a külföldi befektetők Magyarországra csábításával foglalkozó Magyar Befektetési és Kereskedelemfejlesztési Kht. nem kínál területet másik gumiabroncsgyártó üzemnek a Hankook-gyár 100 kilométeres körzetében.

Az [origo] már akkor megkérdezte a Gazdasági Versenyhivatalt (GVH), hogy a versenykorlátozónak tűnő kitétel vajon nem kifogásolható-e. A GVH ugyan utalt arra, hogy egy ilyen kikötés nyilvánvalóan torzítja a versenyt, de egyúttal jelezte, hogy mivel a támogatás odaítélése uniós engedélytől függött, a hivatal nem kompetens az ügyben.

Az EU nem látott rá okot

Megkerestük tehát az Európai Unió versenyügyi biztosának hivatalát, és többhetes várakozás után azt a választ kaptuk, hogy Neelie Kroes biztos munkatársai ismerték a szerződés tartalmát, de nem láttak rá okot, hogy a kérdéses pont ellen kifogást emeljenek. "Az értékelésnél ugyanis az Európai Gazdasági Térség szintjén várható, a versenyre és a kereskedelemre gyakorolt hatásokat vettük figyelembe " - indokolták az álláspontot.

A Michelin magyar leányvállalatánál érdeklődésünkre annyit közöltek, terjeszkedési stratégiájukat nem befolyásolja a Hankook-szerződés. Megjegyzendő, a Michelin 2003-ban együttműködési megállapodást kötött a Hankookkal, melynek eredményeként a világ második legnagyobb abroncsgyártója 6,3 százalékban a koreai cég résztulajdonosa lett. A megállapodás szerint a részesedés a jövőben eléri a 10 százalékot.

Az Európában piacvezető, az egykori Taurust 1996-ban megvásároló Michelin idehaza már négy telephellyel rendelkezik. A budapesti telephelyen lévő üzemben teherabroncsokat, Nyíregyházán pedig mezőgazdasági és személygépkocsi abroncsokat gyártanak. A Michelin Hungária Kft. egyébként Magyarország mellett a Csehországban, Szlovákiában és Szlovéniában folyó gyártást és kereskedelmet is koordinálja.

A Bridgestone nem reagál

A Hankook másik nagy magyarországi konkurense, a Bridgestone tatabányai termelőegységének illetékese kérdésünkre úgy fogalmazott, a cég nem szokott a sajtó megkereséseire reagálni.

A Bridgestone csoport éppen tavaly avatta fel említett üzemét, amely 190 millió euróba került. Mint a Világgazdaság megírta, a világ legnagyobb - annak idején a Firestone-t és a Daytont is bekebelező - gumigyártó csoportja azzal indokolta a beruházást, hogy hat európai gyára már nem képes kielégíteni a piaci igényeket. Tatabánya mellett a kiváló infrastruktúra, a jól képzett munkaerő és az autópálya közelsége miatt döntött.