Vágólapra másolva!
Hátrányosan érintette az objektív felelősség elvének bevezetése az autókölcsönző vállalatokat, ezért a Magyar Autókölcsönzők Szövetsége (MASZ) azt ajánlotta hatezer járművel rendelkező negyven tagvállalatának, hogy csak akkor adjanak ki gépkocsit, ha a bérlő hajlandó nyilatkozni arról, hogy vállalja a felelősséget - írja a Világgazdaság.
Vágólapra másolva!

A kölcsönzők így megadhatják a rendőrségnek a bérlő adatait - tájékoztatta a Világgazdaságot Kozák József, a MASZ elnöke, a Hertz Magyarország ügyvezető igazgatója. Külföldiek esetében azonban így sem behajtható a bírság, amelyet így a kölcsönzőknek kell megfizetni.

Kozák József elmondása szerint cége havonta 100-150 megkeresést kap a rendőrségtől, ez a bérletek 5-7 százalékát teszi ki. A bírságok 90 százalékát gyorshajtás miatt szabják ki, de külföldiek az esetek csupán néhány százalékában vétkesek.

A rendőrség a május óta alkalmazott elv alapján mintegy 105 ezer esetben több mint négymilliárd forint értékű közigazgatási hatósági bírságot szabott ki, ebből 93 ezer volt a gyorshajtás - tájékoztat a Világgazdaság.

Mindezek miatt a szövetség kezdeményezte a jogszabály módosítását. Azt szeretnék elérni, hogy az üzemben tartó felelősségére vonatkozó paragrafust egészítsék ki azzal, a felelősség ne vonatkozzon a csereautót szolgáltatókra (például a szervizekre), valamint a bérbeadókra. Az ágazat jövőjét az is befolyásolja, hogy 2009 elejétől a jelenleg csak a vállalkozás tulajdonában lévő járművek magáncélú használata után fizetendő cégautóadó jóval szélesebb körű, vagyoni jellegű teherré alakul át.

Befulladhat a cégautó-üzlet

A MASZ nem tud arról, hogy a tervezet adómentességet biztosítana azoknak a vállalatoknak, amelyek termelőeszközként használják a gépkocsit, vagyis a taxisoknak és a kölcsönzőknek. Ha a cégautóadót a terveknek megfelelően alakítják át, a kölcsönzők kénytelenek lesznek ezt a terhet beépíteni a bérleti díjba, ez pedig óhatatlanul a kereslet és a forgalom csökkenéséhez vezet. Pedig a forgalom már a legjobban menő cégeknél is stagnál.

Másrészt az erős forint is hátrányosan érinti a szakmát, hiszen körülbelül 10 százalékkal kevesebb forintot kapnak a külföldiek által euróért bérelt járművekért, mint egy évvel korábban.