Állami vállalat lett a Malév

Vágólapra másolva!
Az orosz állami bank szerdai átutalása után csütörtökön tőkét emelt a Malévban a magyar állam, a légitársaság 95 százalékban újra állami cég lett.
Vágólapra másolva!

Csütörtökön megtörtént a Malév tőkeemelése, ezzel a nemzeti légitársaság 95 százalékos tulajdonosa a magyar állam lett, 5 százaléknyi részvénycsomag pedig az Airbridge Zrt.-é - közölte Pichler Ferenc, a Pénzügyminisztérium szóvivője.

A magyar állami tőkejutattásra azért kerülhetett sor, mert szerdán átutalta az orosz állami Vnyesekonombank azt a 32 millió eurós bankgaranciát, amit az Malév korábbi fő tulajdonosának, az AirBridge Zrt.-nek ígért a magyar légitársaság privatizációjakor a Magyar Nemzeti Vagyonkezelőnek fizetendő bérleti díjakra.

Másfél hete egyeztek meg

Másfél hete Oszkó Péter pénzügyminiszter, az orosz Vnyesekonombank, a korábbi fő tulajdonosa, az AirBridge Zrt., a Malév Zrt. és az MNV Zrt. képviselői írták alá azt a dokumentumot, amely szerint a magyar állam szerezhetett meghatározó, 95 százalékos tulajdont a cégben. Azt is kikötötték, hogy a fennmaradó 5 százalékkal az AirBridge rendelkezik majd.

A megegyezés alapján magyar állam a Malév tőkeemelésében részben készpénzzel, részben pedig apporttal, korábbi adósságok konvertálásával vett részt, így összesen 25,2 milliárd forinttal emelt tőkét a légitársaságban. Az MNV Zrt. már korábban kezdeményezte a Vnyesekonombankkal szemben a korábban vállalt 32 millió eurós garancia lehívását, a bank vállalta, hogy három napon belül fizet, ám csúszott a fizetés, végül csak szerdán történt meg az átutalás.

Brüsszel jelzésére vár a jelentős leépítést tartalmazó terv

A Malév helyzete az orosz bank utalásával és az állami tőkeemeléssel sem oldódik meg végleg. Brüsszel jóváhagyására vár még a Malév átalakítási terve, amely szerint 2012-re üzemi szinten nyereséges lehet a vállalat.

Martin Gauss, a cég vezérigazgatója a múlt csütörtökön azt nyilatkozta: az új üzleti terv évi több mint hatmilliárd forint megtakarítást tartalmaz, amit a beszállítói szerződések újratárgyalásával, létszámcsökkentéssel, az egyszerűsített flotta olcsóbb üzemeltetésével, a jegyértékesítés új alapokra helyezésével és leépítéssel kíván elérni a cég. A társaság jelentős elbocsátást tervez az átalakítás keretében: a 2008 óta történt 200 alkalmazott elbocsátása után még további 300-400 fővel kell kevesebbet foglalkoztatni a Malévnél.

A cégvezető akkor utalt arra is, hogy az államosítás eredményeként több mint 20 milliárd forint készpénzhez jut a Malév, ebből rendezi minden adótartozását, és marad közel négymilliárd forint készpénz is. Ebből fizetik ki a beszállítóknak járó tartozás egy részét, és finanszírozzák a napi működést. Martin Gauss megjegyezte: ugyanakkor persze bevétele is van a Malévnak. A szükséges pénzügyi források nagyságáról a vezérigazgató a még folyó tárgyalások miatt nem kívánt információt adni, csak annyit mondott, hogy a közel négymilliárd forint készpénzen felül még friss tőkére lesz szükséges a Malévnak.