Német koalíciós vita az Opel megmentéséről

Vágólapra másolva!
A német gazdasági miniszter bejelentette, nem hajlandó 1,1 milliárd eurót áldozni a kormány az Opel megmentésére, Angela Markel kancellár szerint azonban még nem mondták ki a végső szót. Ha magára hagyják a nagy múltú gyárat, főként az amerikai anyavállalattól, a General Motorstól függ majd, mennyi opeles munkahely szűnik meg Európában.
Vágólapra másolva!

Elutasította az Opel autógyár állami támogatását szerda délután a német gazdasági miniszter, Rainer Brüderle. A liberális tárcavezető az Opel anyavállalata, a General Motors által előterjesztett, 1,1 milliárd eurós támogatási kérelemre mondott nemet a kormány nevében.

Miniszterének ellentmondva ugyanakkor Angela Merkel kancellár azt hangsúlyozta, hogy az ügyben még nem mondták ki az utolsó szót. A konzervatív politikus megerősítette: csütörtökre hivatalába kérette a németországi Opel-üzemeket működtető négy tartomány miniszterelnökét annak megvitatására, hogy milyen módon lehet megsegíteni az Opelt. "Azt hiszem, egyértelmű, hogy a koalíción belül eltérnek a vélemények ebben a kérdésben" - ismerte el a kancellár. Merkel érzékeny helyzetben van, mert a választási kampányban a 25 ezer németországi munkahely megőrzését ígérte.

Brüderle azzal érvelt, hogy a támogatás az autóipari ágazatban súlyos versenytorzulásokhoz vezethetne. A BBC úgy tudja, a német kormány egyes tagjai neheztelnek a GM-ra amiatt, hogy segélyt kér, miközben már visszafizette az amerikai kormánytól kapott 1,8 milliárd dolláros kölcsönt. A GM csődvédelmét tavaly júliusban szüntették meg, idén májusban pedig - három év után először - negyedéves nyereségről számolt be.

A német kormányzat elutasító döntése negatívan befolyásolhatná a több európai országban - köztük Magyarországon, Szentgotthárdon is - üzemeket működtető, mintegy két éve súlyos gondokkal küszködő Opel jövőjének alakulását. A szanálás költségei az amerikai konszern hivatalos közlése szerint 3,7 milliárd eurót tesznek ki, és ebből az utóbbi időben talpra állt General Motors 1,9 milliárdot állna.

A cég arra számított, hogy a fennmaradó 1,8 milliárd eurót - hitelek, illetve garanciavállalás formájában - azok az európai országok fedezik közösen, ahol Opel-gyárak vannak. Németországtól állami garanciavállalás formájában 1,1 milliárd eurót kért, mivel a mintegy 50 ezer európai alkalmazott fele a négy német gyárban - Rüsselsheimben, Bochumban, Kaiserslauternben és Eisenachban - működik. A GM korábban jelezte, a németországi üzemek közül egy vagy kettő a bezárás sorsára juthat, ha a német kormány elutasítja a támogatást.

A General Motors korábban azt közölte, hogy a csaknem 50 ezer európai munkahelyből mintegy 8 ezret szüntet meg, és ebből körülbelül 4 ezret Németországban - ezek a számok jelentősen megnőhetnek, ha a liberálisok álláspontja győz.