Kínai és francia kézbe is kerülhet a Liszt Ferenc Repülőtér

Vágólapra másolva!
A Liszt Ferenc Repülőteret is üzemeltető német Hochtief eladná a több nemzetközi repülőteret magában foglaló holdingot. Két német, egy francia és a Malév iránt már kétszer érdeklődő kínai Hainan Airlines is meg akarja szerezni a céget.
Vágólapra másolva!

Nagy az érdeklődés a német Hochtief csoport nemzetközi repülőtereket - köztük a budapesti Liszt Ferenc Repülőteret - üzemeltető cégekből álló holdingjáért, szerdai értesülések szerint francia, német és kínai befektetők is érdeklődnek az üzlet iránt, amelyet még az idén lebonyolít a Hochtief.

A Hochtief a budapesti mellett az athéni, a düsseldorfi, a hamburgi, a sydney-i és a tiranai nemzetközi repülőtér üzememeltetésében érdekelt. A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret üzemeltető BA Zrt.-ben többségi tulajdonos, és egy júniusi kormányhatározat szerint meg kell vásárolnia az állam 25 százalék plusz egy szavazat nagyságú részesedését.

A Hochtief a második negyedév üzleti eredményeiről beszámoló szerdai közleményben azt írta, hogy "rendkívül elégedett" az értékesítési folyamat eddigi alakulásával. A cég több ajánlatot kapott, és az ügyletet várhatóan az év végéig lebonyolítják - áll a közleményben, amelyben azonban nem részletezik, hogy kik a jelentkezők, és milyen ajánlatot tettek.

A Dow Jones hírügynökség viszont úgy tudja, hogy négy csoport versenyez. Az egyik az egyebek között a frankfurti repülőteret üzemeltető német Fraport, amely a Deutsche Bank RREEF elnevezésű ingatlanfejlesztési alapjával közösen pályázik. Jelentkezett a Vinci SA francia építőipari társaság is. Ez a két pályázó indul a legjobb esélyekkel, de jelentkezett a német Allianz Capital Partners és a Global Infrastructure Partners infrastruktúra-fejlesztő alap konzorciuma, valamint a Hainan Airlines (HNA) kínai légiközlekedési csoport is. A kínai cég 1,3 milliárd euró körüli ajánlatával a legtöbbet ígérő pályázók között van.

A Dow Jones szerint a pályázók augusztusban átvilágítják a Hochtief portfóliójában lévő reptér-üzemeltető társaságokat, felmérik pénzügyi, gazdasági és jogi helyzetüket, és helyszíni szemlét is tartanak. A hónap végén aztán a Hochtief kiválaszt majd a négyből két pályázót, amellyel megkezdi a részletes tárgyalásokat.

A kínaiak már a Malévra is szemet vetettek

Július közepén kínai lapok már írtak a Hainan Airlines érdeklődéséről a Hochtief iránt. Akkor hivatalosan sem a HNA, sem a Malév nem erősítette meg az értesüléseket. A HNA-csoport korábban többször érdeklődött a Malév iránt, végül azonban sem 2004-ben, sem 2007-ben nem vette meg. Legutóbb tavaly ősszel merült fel újra a cégcsoport neve, akkor már Demján Sándorral közösen vettek volna részt a Malév működtetésében. (A HNA mögött a Grand China Airlines Holding áll, amelyben Soros György magyar származású amerikai üzletember 18,6 százalékos tulajdonrészt birtokol.)

A Hochtief a legnagyobb német építőipari társaság, többségi tulajdonosa azonban spanyol, a rivális ACS konszern, amely a második negyedévben növelte a részesedését 50 százalék fölé a korábbi 36 százalékról. A Hochtief a második negyedévben 13,5 millió euró adózás utáni nyereséget ért el. Egy évvel korábban még 54,1 millió euró volt a profit. A bevétel viszont az előző évi 5,1 milliárd euróról 5,46 milliárdra emelkedett, a rendelésállomány pedig 42,3 milliárd euróról 47 milliárdra nőtt.