Nem kap több állami pénzt a Malév

malév, magyar légitársaság
Vágólapra másolva!
A 2012-es költségvetés tervezetének egy mondata szerint a kormány akkor sem szándékozik további tőkét juttatni a légitársaságnak, ha a cég "esetleges" eladása nem történik meg. Egy küszöbönálló uniós határozat várható hatása miatt ez alighanem egyet jelentene a Malév csődjével, hacsak egy vevő nem vállalja át a veszteségeket.
Vágólapra másolva!

"A Malév további feltőkésítésével a 2012-es költségvetés nem számol, az Európai Bizottság valószínűsíthetően negatív határozata, illetve a légitársaság esetleges értékesítési terve miatt" - olvasható a 2012-es költségvetésnek az [origo] birtokába került tervezetében.

A kijelentésből az következik, hogy a kormánynak semmiképp sem áll szándékában tovább finanszírozni a Malév - hosszú évek óta veszteséges - működését. Jogszerűen ezt nem is tehetné meg, ha az Európai Bizottság - mint a szöveg is írja, valószínűsíthetően - jogellenesnek nyilvánítja az utóbbi években, változatos formában, a légitársaságnak nyújtott állami támogatást.

A várhatóan heteken belül megszülető határozat ilyen értelmű rendelkezése esetén a Malévnak vissza kellene fizetnie a százmilliárdos nagyságrendű állami pénzt. Erre mostani üzleti helyzetében képtelen lenne, ezért két lehetőség maradna: a csőd vagy a cég eladása egy olyan befektetőnek, amely vállalja ezt a terhet.

A Napi Gazdaság értesülései szerint a kínai Hainan, a cseh Travel Service ésa török Türkish Airlines légitársaság mellett egy svéd befektetőcsoport is érdeklődött már a Malév iránt. A Hainan Airlines Group, mely részben Soros György magyar származású amerikai üzletember érdekeltségében áll, Demján Sándor nagyvállalkozóval közösen venné meg a vállalatot.

A Hainan szándékának komolyságát támaszthatja alá, hogy pályázik a Hochtief csoport nemzetközi reptereket üzemeltető cégekből álló holdingjára, mely a Liszt Ferenc Repülőteret üzemeltető Budapest Airport legnagyobb tulajdonosa. A Liszt Ferenc Repülőtér forgalmának legnagyobb részét, csaknem 40 százalékát a Malév adja. Az ATWOnline nemzetközi légügyi hírportál júliusban azt írta, a Hainan már alárt egy szándéknyilatkozatot a Malévval az együttműködés elmélyítéséről, de a portál forrása szerint legalább négy-öt hónapig tarthat, mire elhárul minden akadály a megállapodás megkötése elől.

A Malév sorsát rossz esetben megpecsételő, tavaly decemberben indult uniós eljárást kilenc hónappal azelőtt kezdeményezte a légitársaság egyik fapados konkurense, a WizzAir. A cég nyolc, 2007 és 2010 között lebonyolított, a Malévnak összesen 80-100 milliárd forint állami támogatást nyújtó ügylet miatt kezdeményezte az eljárást. Ezek között volt direkt tőkeinjekció, valamint kölcsönátvállalás, kölcsönnyújtás és elhalasztott adófizetés. Azóta az újra többségi állami tulajdonba került Malév újabb állami pénzekhez jutott: áprilisban 2,5 milliárd, júniusban 4,5 milliárd, augusztusban 18,5 milliárd forinthoz.

A Magyar Nemzet csütörtöki számában azt írta, a Malévnak a közeljövőben repülőgépenként több millió dollár költséget fog jelenteni a 24 gépes flotta lejáró lízingszerződéseinek zárása. Az első lízingszerződés még az idén lejár, de a következő egy-két évben a teljes flottát meg kell újítani.

A 2012-es költségvetés tervéről szóló további cikkeinket itt és itt olvashatja el.