PwC: A végtörlesztés miatt több ezer pluszdolgozóra lesz szükségük a bankoknak

Vágólapra másolva!
Az ügyfelek végtörlesztés miatt várható rohama miatt a bankoknak növelniük kell ügyfélszolgálataik létszámát, és akár 2500 fős pótlólagos munkaerőre is szükségük lehet -  derül ki a PwC könyvvizsgáló számításaiból.
Vágólapra másolva!

A várhatóan százezres nagyságrendű végtörlesztési ügyletek kezelése komoly szervezési feladatot jelent a bankok számára a PricewaterhouseCoopers (PwC) könyvvizsgáló számításai szerint. A PwC úgy számol, hogy a bankrendszer pótlólagos munkaerőkapacitás-igénye 1000 és 2500 fő között alakul a következő hónapokban.

A becslések szerint 100-120 ezer ember fog élni azzal a lehetőséggel, hogy készpénzzel végtörleszt. A PwC szerint ezeknek az ügyeknek a lezárása 200-300 fő kapacitásigényt jelent a bankoknál.

A hitelből törlesztés bonyolultabb, főleg akkor, ha az ügyfél más banktól igényelt hitellel kívánja végtörleszteni a hitelét. Ebben az esetben végig kell járni az értékbecslés, szerződéskötés, földhivatali bejegyzés három lépcsőjét. A PwC szakértői úgy vélik, ez 800-1000 embernyi pótlólagos kapacitást tehet szükségessé a pénzintézetekben.

A legnehezebb feladat a centralizált hitelbírálati rendszert üzemeltető bankok központi hitelbírálójánál lesz. Ezeknek a szervezeti egységeknek a létszámát a bankok az elmúlt években már alaposan lecsökkentették, még nagyobb bankok esetében is 5-10, de legfeljebb 15 munkatárs dolgozik. A központi bírálati területek kapacitásigénye a PwC számításai szerint a teljes bankrendszerben akár 120-150 emberre is megnövekedhet.

A PwC javaslata: írásos tájékoztatók, egyszerűsített eljárás

A PwC elemzése szerint a pénzintézetek az átmenetileg megnövelt kapacitások mellett egyszerűsített eljárások kidolgozásával gyorsíthatják fel a végtörlesztési ügyintézést. Már az ügyfelek tájékoztatása is jelentős terhelést jelent. Bár a bankok nyilván készülnek írásos anyagokkal is, a tapasztalat azt mutatja, hogy az ilyen bonyolult ügyekben az ügyfelek a szóbeli tájékoztatást keresik. Ráadásul sok a tisztázatlan kérdés a végtörlesztés körül, és ez időben elnyújtja a tájékoztatást. A bankok tehát kénytelenek lesznek növelni ügyfélszolgálataik létszámát.

Kulcsfontosságú, hogy a bankok milyen mértékben tudják egyszerűsíteni, standardizálni eljárásaikat - hívja fel a figyelmet a PwC. Különösen az ügyfélbírálat és a fedezetértékelés terén lehet indokolt alapos meggondolás után egyszerűsítések elfogadása, például előző bank értékbecslésének használata, jól teljesítő adósok esetében egyszerűsített ügyfélbírálat.