Simor: Totális hatalomátvételre készül a kormány az MNB-ben

Vágólapra másolva!
"Ez újabb és most már totális hatalomátvétel az MNB-ben, a törvényből egyenesen következik a jelenlegi elnök és alelnökök funkcióinak, irányítási jogkörének kiüresítése, felszámolása" - mondta Simor András, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) elnöke az Indexen csütörtökön megjelent interjújában a szerdán beterjesztett új jegybanktörvény-tervezetről. Szerinte a jogszabály sértené az MNB függetlenségét, jelentősen megnehezítené a jegybank ésszerű működését, súlyosan veszélyeztetné a szakmai hitelességét, és így az IMF-EU-párossal való megállapodás akadálya lehet.
Vágólapra másolva!

Simor kijelentette, noha az uniós alapszerződés előírja, hogy bármilyen, a jegybank működését érintő javaslatról előzetesen és érdemben egyeztetni kell az MNB-vel és az Európai Központi Bankkal, ez ebben az esetben sem történt meg. Márpedig "egy, a jegybank elnökének hatáskörét korlátozó új és teljesen előkészítetlen jogszabály (...) a jelenlegi helyzetben hazárdjáték lehet Magyarországgal" - tette hozzá.

Simor kifogásolta, hogy az új szabályok szerint minden alapvető feladat vonatkozásában minden döntési jog a monetáris tanácsot illetné meg, miközben a tanács külsős tagjai - az elnökkel, alelnökkel ellentétben - további munkaviszonyt is létesíthetnének, tehát részmunkaidőben irányíthatnák a jegybankot.

Az elnök szerint az igazgatóság visszaállítása önmagában nem lenne gond, de ehhez az összes belső szabályzatot töviről hegyire át kellene írni. Ehhez átmeneti időt nem biztosít a javaslat, néhány nap alatt kellene elvégezni, ami "fizikai képtelenség". Így előállhat olyan helyzet, hogy MNB "nem tudja teljes egészében ellátni a feladatát" - állítja az interjúban Simor, megjegyezve, hogy ha a jegybank működése bizonytalanná válik, azt semmilyen hitelkeret nem tudja pótolni.

A Magyar Nemzeti Bank elnöke szerint már az új monetáristanács-tagok tavaszi kinevezése is veszélyeztette a függetlenséget. Csalódnia kellett azon várakozásában, hogy az új tagok munkáját majd a törvény szelleme és az arra tett esküjük határozza meg.

A harmadik alelnök kinevezésének előírásáról Simor azt mondta, mivel a pozícióra semmi szükség (maga a javaslat sem indokolja a létrehozását), azt csak úgy lehet értelmezni, hogy a kormány egy "politikai komisszárt" akar a jegybankba juttatni, aki az újonnan megkapott alelnöki kompetenciák segítségével irányíthatja a jegybank szakmai stábját. "Ha egy politikai komisszár irányítja a stábot, akkor megszűnik a szakmai függetlenség, ami a jegybanki hitelesség végleges elvesztéséhez vezet" - mondta Simor az Indexnek.

Tekintettel arra, hogy egy, a PSZÁf és az MNB összevonását is lehetővé tévő módosító indítvány is aznap jelent meg a parlament honlapján, amikor a jegybanktörvény tervezete, Simor szerint a módosító figyelemelterelés lehet. Azt mondta, arról azonban nem lehet elterelni a figyelmet, hogy a jegybanktörvény-tervezet súlyosan sérti az MNB függetlenségét, az uniós jogot, és hitelteleníti az ország pénzügyi stabilitásáért felelős intézményt.

Úgy vélte, a a többszöri frankfurti és brüsszeli felszólítás után várhatóan az uniós bíróság elé kerülő ügy konkrétan akadálya lehet az IMF-EU-párossal való új hitelmegállapodásnak.