M5: 21 milliárd vételár, 20 milliárd bérleti díj

Vágólapra másolva!
Az M5-ös autópályát üzemeltető AKA Rt. 40 százalékát 82,7 millió euróért (mintegy 21 milliárd forintért) veszi meg az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Rt. A matricás rendszer bevezetésének ellentételezésére az állam rendelkezésre állási díjat fizet, melynek idei összege 15-20 milliárd forint. Az AKA Rt. a jelenleg érvényes koncessziós szerződés alapján építheti tovább az M5-ös autópályát Szegedig.
Vágólapra másolva!

Az AKA Rt. részvényei 40 százalékának megvásárlását Medgyessy Péter miniszterelnök jelentette be szerda kora délután. A kormányfő közölte: a részvények adásvételére vonatkozó szerződés értelmében március 12-től az autópálya-matricák az M5-ösön is használhatók lesznek, és a sztráda 2005 végére eléri Szegedet.

Ismét az MFB nyújt garanciát

Az állam az M5-ös 40 százalékát veszi meg/uzletinegyed/hirek/hazaihirek/20040211azallam.htmlTúl drága lehet az M5-ös autópálya megvásárlása/uzletinegyed/hirek/hazaihirek/20040204tuldraga.htmlMégsem a Posta veszi meg az M5-öst/uzletinegyed/hirek/hazaihirek/20040131megsem.html

Az Állami Autópálya Kezelő Rt. hitelből finanszírozza a részvények megvásárlását; a kölcsönre a Magyar Fejlesztési Bank garanciát nyújt, csakúgy, mint az AKA Rt. eddig felvett, összesen 205 millió eurónyi hitelére. Ez utóbbi garancia azért szükséges, mert e nélkül a mostani hitelfelvétel sem volna lehetséges - derült ki Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter késő délutáni sajtótájékoztatóján.

A tárca vezetője közölte: a szerződés értelmében az AKA hiteleinek arányos része jut az ÁAK-ra, és a sztráda továbbépítése a jelenlegi koncessziós szerződés szerint történik. A Szegedig tartó szakasz megépítésének ára várhatóan 365 millió euró.

Az adásvétel lezárulta után az állam delegálja az AKA Rt. 8 tagú igazgatóságának három és a 3 tagú felügyelőbizottság két tagját, köztük az elnököt.

Milliárdos rendelkezésre állási díj

Az ellenzék kevesli a 40 százalékot

A Fidesz szerint a kormánynak 100 százalékos tulajdonrészt kellene szereznie az AKA Rt.-ben - közölte Fónagy János szerdai sajtótájékoztatóján, aki szerint a kormányfő nem pontot, hanem kérdőjelet tett a hosszú történet végére. A Magyar Demokrata Fórum úgy véli, hogy a kormánynak legalább a többségi tulajdont meg kellett volna szereznie.

A költségvetés évente 15-20 milliárd forint ún. rendelkezésre állási díjat fizet az AKA Rt. tulajdonosainak - közölte Csillag István. A miniszter közlése szerint az állam magas színvonalú szolgáltatást vásárol a társaságtól, vagyis ez az ára annak, hogy a matricás rendszer március 12-től kiterjed az M5-ösre is. A tárca vezetője elmondta, hogy a matricák eladásából befolyó díjbevételek az összeget nem fedezik, de az AKA Rt. nyereségének 40 százaléka visszafolyik az államkasszába.

Az AKA Rt. koncessziós szerződése 2029 végéig érvényes, így elképzelhető, hogy ezt az összeget a büdzsé minden évben átutalja a társaság számára. Ugyanakkor a magyar állam az autópálya Szegedig vezető szakaszának megépítése után, 2006. január 1-jétől 2009-ig vételi opcióval rendelkezik az AKA Rt. maradék részvényeinek megvásárlására; amennyiben az állam él a lehetőséggel, a rendelkezésre állási díjat nem kell tovább fizetnie.

Az arányosnál többet kértek az AKA egészéért

Az AKA Rt. összes részvényéért a társaság tulajdonosai 270 millió eurót (mintegy 71 milliárd forintot) kértek, míg a mostani vételár szerint a cég értéke 207 millió euró (54,6 milliárd forint) - közölte Csillag István arra a kérdésre, hogy miért döntött a kabinet a részleges vásárlás mellett.