Már a kisautó fenntartása is luxus

Vágólapra másolva!
Egy magyar család több mint két havi keresetét fordítja kiskategóriás autójára éves szinten, és ebben a parkolási díj, illetve az autópálya matrica költsége benne sincs. Az [origo] utánanézett, hogy az autósoktól beszedett pénzekből, a hatóságok mennyit fordítanak utak fejlesztésére. Az eredmény több mint érdekes.
Vágólapra másolva!

Egy átlagos, kis kategóriás magyar személyautóra körülbelül 50 ezer forintot kellett költeni havonta. A Magyar Autóklub által az [origo] rendelkezésére bocsátott, összesítő táblázat szerint ez az összeg a javítási, az üzemanyag, valamint az adó és illeték jellegű költségeket is tartalmazza. A nagyobb személygépkocsikat természetesen magasabb díjtételek terhelik.

Az átlagos személyautót két kategóriában is vizsgálhatjuk. Egyrészt a kisebb, legfeljebb 1500 köbcentiméter hengerűrtartalmú, 900 kilogram tömegű, 6,5 liter átlagfogyasztású kocsit, amelynek az új ára 2 270 000 forint. A nagyobb, 1500 köbcentimétert meghaladó hengerűrtartalmú modell 1200 kilogram tömegű, 7,5 liter átlagfogyasztású, új ára pedig 3 090 000 forint. (Az átlagos magyar autó 10,9 éves.)

A kisebb autó összes költsége tavaly, éves szinten elérte a 600 000 forintot, a nagyobbé pedig meghaladta a 750 000 forintot. A két összeg az aktuális időszak bruttó átlagkeresetének 35, illetve 45 százaléka. Ezek az összegek azonban még csupán a tavalyi, 243 forintos literenkénti, 95-ös benzin árral számoltak. A legáltalánosabb, kétkeresős családmodellnél, a 12 havi családi költségvetésből 2,1-2,7 havi keresetnek megfelelő összeget visz el az autó fenntartása.

A fix költségek közé a gépjárműadó, a kötelező felelősségbiztosítás és a környezetvédelmi felülvizsgálat díjai tartoznak. Ezek éves szinten, mintegy 45, illetve 60 ezer forinttal terhelik a pénztárcát, az autó méretétől függően. Új autó vásárlása után, 2006-ig 25 százalékos áfa fizetendő, a jövő év január elsejétől pedig 20 százalék. Aki külföldről választ használt járművet, annak regisztrációs adót kell fizetnie. Ennek mértéke, a környezetvédelmi besorolástól függően, egy 1,5 literes motorral szerelt járműnél körülbelül félmillió forint lesz, nem beszélve a kétezer köbcentiméter feletti kategóriáról, ahol az egymillió forintot is meghaladja.

A teljesítményfüggő költségeket az üzemanyag, a javítási és az alkatrész költség alkotják. Az átlagos, éves futásteljesítményt 10 000 kilométerben megadva, ezek tavaly 240, illetve 280 ezer forintot tettek ki (tavalyi üzemanyagárakkal számolva). Ehhez jön még 120, valamint 150 ezer forintnyi casco; végül 200, illetve 270 ezer forint értékben egyéb, eszközpótló kiadások.

Legtöbbe kétségtelenül az üzemanyag kerül. Éves szinten, 10 000 kilométerrel, hat és fél literes (szolíd) fogyasztással számolva, ez 650 liter benzint jelent, ami alapján kiszámítható, a tavalyi árak mellett 150-160 ezer forintot, idén viszont már közel 200 ezer forintot kellett benzinre vagy gázolajra költeni.

Nem árt néhány szót a benzin árának szerkezetéről is szólnunk. A benzin önköltsége, az olajtársaság profitjával együtt, napjainkban is csupán valahol 120-130 forint/liter körül mozog. A többi adó. A jövedéki adó a motorbenzin esetében 103,5 forint/liter (dízelnél csak 85 forint/l), míg a készletezési díj 3,38 forint/liter. Az áfa, az idén október 1-ig 25 százalékos, azaz 56 forint körül mozgott a benzin árától függően. (Az áfacsökkentés hozzávetőlegesen tizenegy forinttal mérsékli az üzemanyagok árát.) Kiszámolható, hogy a 160 forintos adótartalom, szerény 650 literes éves fogyasztás esetén, körülbelül 100 000 forint üzemanyaghoz kötödő adókötelezettséget jelent évente.