A hiperben drágább az ünnepi bevásárlás

Utánajártunk, hogy hol a legolcsóbbak a hozzávalók az ünnepi ételekhez. Az eredmény bennünket is meglepett: az árakat összevetve ugyanis kiderült, hogy a karácsonyi bevásárlás a belvárosban a legolcsóbb, és a piacon is jobban járunk, mint a hipermarketben. A város széli nagyáruházban drágább a hús és a szaloncukor, a bejgli viszont túlzottan olcsó.

Az ünnepi vacsorát megelőző bevásárlás idő- és pénzigényes. Elintézhetjük a belvárosban vagy azon kívül, szuper- vagy hipermarketben és a piacon is. Legnagyobb meglepetésünkre nem érdemes kirándulni a városszéli hipermarketbe, a rendszeresen átrendezett polcok közötti bolyongás nem csak időrabló, de anyagilag sem éri meg. Az ötödik kerületi szupermarketben ugyanis jóval olcsóbbak az ünnepi menü hozzávalói.

Karácsonyi költségekről készített piaci körképünk főszereplője egy átlagos, négytagú család. A leggyakoribb karácsonyi ételek hagyományos receptjeiből először kiszámítottuk számukra a hozzávalókat, majd útnak eredtünk, és három helyen megvásároltuk ezeket.

A hagyományos vacsora halászlével kezdődik, a főfogás pedig leggyakrabban rántott hal és roston sült pulykamell, hagymás burgonyasalátával vagy -pürével. Az ünnep kevés háztartásban múlik el töltött káposzta nélkül, ezért az ünnep másnapjára ezzel számoltunk. A szokásos desszert a bejgli, amiből egy kilogrammnyi dióssal és ugyanennyi mákossal számoltunk a család részére.

A hozzávalókat az ötödik kerület egy forgalmas részén fekvő szupermarketben 9926 forintért tudtuk megvenni, míg az egyik budapesti vásárcsarnokban 9999 forintért vásárolhatók meg ugyanezek. A város széli hipermarketben viszont jócskán átléptük a bűvös ötjegyű határt, 10 708 forint lett a számla vége, ami majdnem 8 százalékkal több, mint a belvárosi ár.

Húsárak / kg

1529

1199

1380

A különbséget elsősorban a húsárak okozzák. A ponty ugyan mindenhol ugyanannyiba került, de a pulykamellfilé, valamint a káposzta töltelékét jelentő darált sertéshús és füstölt csülök annyival volt drágább a hipermarketben, ami behozhatatlan hátrányt jelentett a versenytársakkal szemben. A hagyma, tejföl, és rizs árában nyerni tudott ugyan a hipermarket, de ezek a termékek túl olcsók ahhoz, hogy visszabillentsék a mérleget.

Zöldségárak / kg

130

179

128

Meglepetést okozott, hogy míg a tudatosan berendezett polcok között az akciós termékekre nagy figyelmet fordítva sem tudtunk igazán olcsón bevásárolni, addig a piacon beszerzett igényes, sokszor házi, kézzel készített alapanyagok kevesebbe kerültek. A tej, a tejföl, a zöldségek és a tojás termelői áruk voltak.

Alapvető cikkek

165

191

Tojás / db

A piaci kóborlás és sűrű élménygyűjtés ráadásul még ebéddel együtt is sokkal kevesebb időt igényelt a nagyáruház polcrengetegénél. A leggyorsabban és legolcsóbban az ötödik kerületi boltban végeztünk, ahol a várakozásainknak megfelelő minőségű termékekkel találkoztunk. Azt azonban nem gondoltuk, hogy a másik két forrás tisztított pontyával megegyező áron modern technológiával csomagolt természetes közegből, a Hortobágyról származó pontyszeleteket találunk.