Acélháború után légügyi adóvita az EU és Amerika között 

Vágólapra másolva!
Alig pár nappal az amerikai acélipart védő 8 és 30 százalék közötti vámtarifák bejelentése után az Európai Bizottság az amerikai légitársaságokra kivetett adó bevezetésére készül. A brüsszeli tervek szerint a jövőben a repülőtéri adó növelésével, esetleg a leszállási jogok korlátozásával küszöbölnék ki az állami támogatásban részesülő nem-uniós - főként amerikai - légitársaságok jogtalan előnyszerzését. 
Vágólapra másolva!

A bizottság keddi ülésén jóváhagyta azt a javaslatot, amely adókat és korlátozott leszállási jogokat vezetne be azon unión kívüli - elsősorban amerikai - légitársaságok ellen, amelyek jogtalan előnyöket élveznek, például különböző állami támogatásokból. A hét elején kirobbant acélháború után a bizottság javaslata várhatóan tovább súlyosbítja az Egyesült Államok és az Európai Unió között kialakult kereskedelmi feszültséget - írja a Financial Times.

A javaslatot azt követően dolgozták ki, hogy az uniós légitársaságok nehezményezték az amerikai társaságoknak nyújtott 15 milliárd dolláros kormány-támogatást, amelynek eredményeként a tengerentúli társaságok csökkenthették transz-atlanti jegyáraikat.

Az Európai Bizottság tárgyalási alapnak kívánja felhasználni a javaslatot a korrekt légiközlekedési versenyhelyzet kialakítását célzó megbeszéléseken, mivel a WTO jelenleg nem rendelkezik erre vonatkozó szabályozással. A bizottság javaslatát a tagállamoknak és az Európa Parlamentnek is jóvá kell hagynia.

Brüsszelben egyébként visszautasították, hogy az európai légitársaságokat védő szabályozás válaszlépés lenne a kedden bejelentett amerikai acélvámokra.

A bizottság tervei szerint Brüsszel a jövőben védekező intézkedéseket tehet a légitársaságoknak nyújtott jogtalan állami támogatások hatásainak kiküszöbölésére, illetve az állami légitársaságok jegyár-csökkentő lépéseinek kivédésére. A javaslat szerint az unió új adó kivetésével, a légitársaságok által fizetett repülőtéri adó növelésével, esetleg a leszállási jogok korlátozásával akadályozhatná meg a jogtalan előnyszerzést.

Az Európai Bizottság hozzátette, hogy az amerikai közlekedési minisztériumnak szintén megvannak az eszközei arra, hogy kiküszöbölje a külföldi légitársaságok versenyellenes törekvéseit.

(Üzleti Negyed)

Ajánlat: