Javulnak a fogyasztói várakozások

Vágólapra másolva!
A fogyasztók bizalma világszerte növekszik országuk gazdasági fejlődése, munkahelyük biztonsága és személyes anyagi helyzetük javulása iránt. Hazánk mutatója valamelyest elmarad az öt világrész 42 országában megállapított átlagtól.
Vágólapra másolva!

Az ACNielsen Globális Fogyasztói Bizalmi Index novemberben 98 százalékos átlagot ért el (0-200 közötti skálán); ez 6 százalékponttal több, mint az előző, 2005 májusában, rendszeres internet-használók körében végzett felmérés eredménye. A világ legoptimistább fogyasztói Észak-Amerikában és Ázsia-Óceániában élnek. Továbbra is Indiában a legnagyobb a bizalom, 132 ponttal. Ebben szerepet játszhat, hogy az internet-használók alacsony aránya következtében felülreprezentáltak a válaszadók között a fiatalok, magasabb iskolai végzettségűek és nagyobb jövedelműek.

Az európaiak 95 pontos átlagát legnagyobb mértékben a norvégok és dánok 120, illetve 119 pontja múlja felül. Földrészünkön legalacsonyabb a portugálok indexe, akiknek a bizalma csökkent az előző felméréshez képest, és a franciák; előbbiek 60-as, utóbbiak 77-es mutatóval.

Hazánkban novemberben először végezték el a kutatást. A magyar megkérdezettek mindössze 31 százaléka ítéli meg pozitívan munkahelyi kilátásait a következő tizenkét hónap során. Ebből a szempontból az öt legpesszimistább ország közé tartozunk. Ennél alacsonyabb mutatókat Európában csak Portugáliában (8 százalék) és Franciaországban (15) mutattak ki. Földrészünkön a megkérdezettek átlag 47 százaléka számít jóra a munkahelyével kapcsolatban, közeljövőben.

A személyes pénzügyi helyzet, tizenkét hónapon belül várható javulására vonatkozó válaszokkal, a tíz legpesszimistább ország közé kerültünk be; ugyanis honfitársaink közül csak 50 százalék számít anyagi viszonyainak javulására egy éven belül. Földrészünkön a magyaroknál is kisebb arányban számítanak személyes anyagi helyzetük jobbulására a portugálok, franciák és németek. Átlagosan az európaiak 57 százaléka derűlátó ebben a kérdésben.

A fogyasztói árak és anyagi helyzete alapján a magyarok 40 százaléka tartja a jelenlegi időszakot kedvezőnek arra, hogy megvegye a számára szükséges fogyasztási cikkeket. Itt a magyar mutató pontosan megfelel az európai átlagnak. Kevésbé kedvezően ítélik meg a fogyasztási-gazdasági klímát Portugáliában (11 százalék), Görögországban (19), Franciaországban, Olaszországban és Törökországban (30-30). Ausztriában (32) és Hollandiában (35).

Az ACNielsen online felméréssel készült Globális Fogyasztói Bizalmi Indexe a világon a legnagyobb ilyen jellegű kutatás: 2005 novemberében 42 országban, összesen 23 500 rendszeres internetezőt kérdeztek meg, Magyarországon 500-at. Megjegyezendő, hogy a válaszokat befolyásolja az internethasználók eltérő száma: A legfejlettebb országokban ugyanis az adatok szinte az egész közvéleményt tükrözik. Ahol viszont kisebb az internethasználók aránya, mint például Magyarországon is, ott felülreprezentáltak közöttük a fiatalok, magasabb iskolai végzettségűek és az átlagosnál nagyobb jövedelműek.

A felmérés fontos üzenete, hogy Európában látják az alagút végét. A fogyasztók bizalma ugyanis tíz országban nőtt novemberben, a májusi kutatáshoz viszonyítva. Általában javult földrészünkön a munkahelyek biztonságának megítélése. A fogyasztói bizalom növekedésének ellenére, a kutatási eredmények ugyanakkor érzékeltetik, hogy Európa gazdasági és politikai nehézségekkel küzd. Az európai index ugyanis 3 ponttal elmarad a világátlagtól.