Vis major esetén is segíteni kell az utasnak

Vágólapra másolva!
Nem jár kártérítés a légitársaságoktól, utazási irodáktól: az izlandi vulkán kitörése vis majornak minősül. A jogszabályok szerint azonban a légitársaság, az utazási iroda vis major esetén is köteles segítséget nyújtani az utasnak.
Vágólapra másolva!

A magyar jogban nem határozza meg a vis major fogalmát, a Polgári törvénykönyv elháríthatatlan külső okról beszél, az idegen szavak szótáraiban nagyobb erőt említenek, valamint előre nem látott kényszerítő körülményt, illetve elháríthatatlan akadályt, amely meggátol valamely kötelezettség teljesítésében.

Jellegzetes vis major okok a természeti katasztrófák, járványok, háborúk - az ebbe a körbe tartozó körülményeket általában a felek, így például esetünkben a légitársaságok, utazási irodák, a szerződésekben meg is szokták jelölni, miszerint amennyiben az utazást vis major befolyásolja, vagy meghiúsítja, ezért nem tudnak kártérítési felelőséget vállalni.

Kimentési lehetőségek

A szerződésszegő fél csupán akkor mentheti ki magát, ha bizonyítja, a kár olyan, ellenőrzési körén kívüli okra, körülményre vezethető vissza, amellyel a szerződéskötés időpontjában nem számolhatott. A teljesítés tehát olyan okból vált lehetetlenné, amelyért egyik fél sem felelős, a szerződés a jövőre nézve megszűnik, további szolgáltatásokkal senki sem tartozik.

Az utazás és az utazásközvetítői tevékenységről szóló kormányrendelet szerint a vállalkozó természetesen felel a szerződésben foglaltakért, ám kártérítési felelőssége nincs, hiszen a történtek az utazási vállalkozó akaratán kívül álló okok miatt történtek, és ennek következményeit a vállalkozó a legkörültekintőbb gondosság mellett sem lett volna képes elhárítani.

A szabályok szerint a szerződés megszűnés előtt már nyújtott szolgáltatás szerződésszerű pénzbeli ellenértékét meg kell fizetni, amennyiben pedig a már teljesített pénzbeli szolgáltatásnak megfelelő ellenszolgáltatást a másik fél még nem teljesítette, a pénzbeli szolgáltatás visszajár.

Segíteni kell

A vélemények ugyanakkor megoszlanak arról, hogy kérhető a kártérítés abban az esetben, ha a kitörés kellő körültekintés révén észlelhető lett volna. Akadnak álláspontok (ám jogászi körökben nem ez a többségi), melyek szerint a tűzhányó megfigyelését végző hatóságok kellő körültekintését meg lehet vizsgálni: számíthattak-e a kitörésre, volt-e realitása az előzetes figyelmeztetés lehetőségének.

A jogszabályok ugyanakkor egyértelműek abban a kérdésben is, hogy a légitársaság, az utazási vállalkozó vis major esetén is köteles segítséget nyújtani az utasnak. Például, a légi társaság, az utazási iroda, lehetőségeinek megfelelően akkor is segítséget köteles nyújtani az utasnak, ha annak vis major helyzetre visszavezethető nehézségei támadnak az utazás során.