Holding alapítása előtt érdemes átgondolni a jogszabályi korlátokat

Vágólapra másolva!
A Dessewffy, Dávid és Társai Ügyvédi Iroda szakértője szerint a holding működésének jogszabályi korlátait érdemes az alapítás előtt végiggondolni.
Vágólapra másolva!

Az érintettek számára az egyik nagy kérdés, hogy milyen ilyen előnyei és hátrányai mutatkoznak a gyakorlatban a holding működésének - húzta alá dr. Bolvári Zoltán.

Az önkormányzatok önálló vállalkozásokra kiterjedő hagyományos irányítási gyakorlatán általában azt kérik számon, hogy összehangolt és stratégiai irányítás hiányzik (ebben a tekintetben alulirányítják), míg a "kézi" vezérléssel egyébként - politikai értelemben - túlirányítják.

Az irányítás gyakran átpolitizált, nincs reális kép az elvárható teljesítményről. A szinergiák elvesznek, a cégek közötti és feletti koordináció lassú, továbbá párhuzamos tevékenységek és kapacitások épülnek ki.

A holdingszerű működést a jogszabályi előírások azonban bizonyos korlátok közé terelik. Ezeket érdemes a holdingok megalapítása előtt átgondolni.

Az uniós szabályozás

Sokan kérdezik, hogy a gazdasági társaságok támogatásának uniós szabályozása jelentkezik-e problémaként - mutatott rá a Dessewffy, Dávid és Társai Ügyvédi Iroda szakértője.

A vonatkozó EK Rendelet szerint kérelmezőnek minősülő vállalkozás részére nyújtott önkormányzati támogatás tervezetét egy kormányrendelet szerint, előzetesen be kell jelenteni a nemzetgazdasági miniszternek. A "de minimis" támogatásokra vonatkozó jelenlegi előírások iránymutatást adnak.

Eszerint meghatározott időszakban, egy adott felső küszöbértéket el nem érő támogatás (a jelenleg hatályos szabályok alapján vállalkozásonként 200 000 euró három pénzügyi év vonatkozásában) nem befolyásolja a tagállamok közötti kereskedelmet és/vagy nem torzítja a versenyt.

További szempont, hogy nem fenyeget annak torzításával, és ezért nem esik az EK Szerződés 87. cikk (1) bekezdése alá.

Piaci verseny, közbeszerzés

A tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló törvény (Tpt.) határoz meg bizonyos tilalmakat, illetve engedélyköteles magatartási formákat (pl. összefonódás engedélyezésének nincs törvényi akadálya, ha nem valósít vagy erősít meg gazdasági erőfölényt).

Azt is sokszor kérdezik, hogy a közbeszerzés merev, szigorú szabályrendszerében hogyan működhetnek a közvetlen szerződéses megállapodások?

A szakjogász kifejtette: összehangolt közbeszerzési politika esetén vagy egymástól igénybe vett szolgáltatásoknál a Kbt. (közbeszerzési törvény) előírásait figyelembe kell venni. A közbeszerzési szabályokat az önkormányzat és a holding, illetve az anyacég és a leánytársaságok közötti szerződéses kapcsolatokban is alkalmazni kell.

Ebből az következik, hogy Kbt. kógens (eltérést nem engedő) előírásai alapján a belső szerződéses rendezést, a közvetlen - közbeszerzés nélküli - szerződéskötést a "házon belüli beszerzés" (in-house) tényállás, vagy önkormányzati rendelettel biztosított kizárólagos jog alapján, a tulajdonosi helyzet és a végzett feladat jellege által behatároltan lehet megoldani.

Keretfinanszírozás, egymás közti kapcsolat

A Dessewffy, Dávid és Társai Ügyvédi Iroda szakértője hangsúlyozta: az önkormányzati holding veszteséges üzleteinél létezik a keresztfinanszírozás tilalma. Ez a tilalom közvetetten az ártörvényből olvasható ki.

Egyébként az etikai követelmény is, hogy egy közszolgáltatás igénybe vevője, ha az a szolgáltatás nyereséges, ne finanszírozza meg egy nem kapcsolódó, de veszteséges üzletág működtetését.

Dr. Bolvári Zoltán szerint a holdingcsoport egymás közötti üzleti kapcsolatát befolyásolják az adó- és illeték, valamint számviteli előírások. Az ingyenes pénz- és eszköz átadások 2007. január 1. napjától ajándékozási illeték alá estek.

Ugyan az erre vonatkozó szabályok időközben enyhültek, de az anyatársaság és a cégek között gazdasági kapcsolatok adó- és illeték következményeit, a pénzügyi elszámolások számviteli vonatkozásait folyamatosan vizsgálni szükséges, különösen kiemelten a transzferárazásra és az ezzel kapcsolatos nyilvántartási kötelezettségre.

Az uniós projektek

Egyes uniós forrásokból elérhető támogatások és a kapcsolódó állami társfinanszírozás felhasználásának részletesen szabályozott rendeleti feltételei vannak, amely jogszabályok üzemeltetési kérdésekkel is foglalkoznak, s azon keresztül a tulajdonjogi szerkezetre is korlátozást tartalmaznak.

Az uniós projekteknél a támogatási szerződések - tipikus esetben tíz évre - tilalmazzák a támogatással megvalósult vagyontárgy elidegenítését. Az egyes ágazati törvények is tartalmaznak a közszolgáltató cégek tulajdonosi szerkezetére kiható rendelkezéseket.

Így például egy nem kizárólagosan önkormányzati tulajdonú holding cég, nem irányíthatna egy városi víz- és csatornaszolgáltató leánytársaságot - hangsúlyozta a szakjogász.

Milyen pénzügyi előnyei jelentkeznek a vállalatcsoportként való működésnek?

A társaságok pénzgazdálkodásának hatékonyabbá tétele a treasury/kincstári funkció, illetve a cash-pool rendszer kiépítésével valósul meg, ahol holdingcsoport pénzeszközeit közös keretekben kezelik. A likviditásmenedzselés lehetővé teszi a vállalatcsoport pénzeszközeinek optimalizálását, a megfelelő és folyamatos finanszírozást.

A hitelfelvételek, valamint pénzintézeti kapcsolatok terén is kedvezőbb helyzetbe kerülhet a holding a vállalatcsoport nagysága miatt, mint az önálló társaságok. A holdingon belül belső hitelpiac működhet, ahol a banki hiteleknél kedvezőbb feltételekkel érhetőek el a források.

Az eszközök és szolgáltatások beszerzését, illetve igénybevételét a holding kedvezőbb feltételekkel versenyeztetheti, és kihasználhatóak a méretgazdaságosság előnyei is. A holdinghoz tartozó társaságok megtartják önálló jogi személyiségüket, de vonatkoznak rájuk az érvényes adózási jogszabályok (kapcsolt vállalkozások közötti elszámolások).

A holding vállalatcsoporton belül egységesíthetőek a pénzügyi-számviteli rendszerek, a tervezési és beszámolási folyamatok, a kialakítható egy közös controlling a tulajdonos számára. A holding kialakításával a gazdálkodást kiegészítő, támogató jellegű tevékenységeket centralizálhatóak.

Alacsonyabb összlétszámú irányító és ellenőrző testületek működnek a leánytársaságoknál (például a leánycégeknél megszűnhet az igazgatóság, helyette vezérigazgató irányíthatja a részvénytársaságokat).

A holding képes olyan egységes szolgáltatásokat nyújtani vállalatai számára, melyeket központilag érdemes megszervezni (különböző tanácsadási tevékenységek). A holding központja egyfajta tudásbázissá fejleszthető, ahol minden tagtársaság számára elérhetőek a működésének javítását szolgáló információk.

A holding létrehozása lehetővé teszi, hogy a jövőben a vállalatcsoporton belül egységes elvek szerint épülhessen ki a vezetői döntésekhez nélkülözhetetlen információs és vállalatirányítási rendszer.