Az M0-ás leállása 80 milliárdba kerülhet

Vágólapra másolva!
Felfüggesztette az M0-ás keleti szektorának építését a Közlekedési Főfelügyelet. A Nemzeti Autópálya (NA) Zrt.-nek tegnap meg kellett kezdenie a 3-as számú főút és az M3-as autópálya közötti szakasz építésének leállítását.
Vágólapra másolva!

A főfelügyelet a Fővárosi Bíróság néhány hete született jogerős ítélete alapján döntött, amellyel a testület hatályon kívül helyezte a 8,5 km-es szakasz jogerős építési engedélyét. Az ítélet új eljárásra kötelezte a szakhatóságot, a Közlekedési Főfelügyeletet - tájékoztatta a Népszabadságot a NA Zrt.

Az építkezés leállítása folyamatosan történik, s két-három hetet is igénybe vehet. A kivitelezőkkel folytatott egyeztetések, a nagy értékű munkagépek és anyagok biztonságba helyezése, az eddig elvégzett munka állagvédelme ugyanis körültekintő tervezést és szervezést igényel. A főfelügyelet tájékoztatása szerint az új engedélyezési eljárást már megkezdték, így az autópálya-társaság reményei szerint az engedélyek beszerzése után folytatódhat az építés.

A kivitelező, az Egút Zrt. és a Debmut Rt. által alkotott társulás - és alvállalkozói - így nem tudja az eredeti tervek szerint végezni a munkáját, és veszélybe kerülhet az M0-ás egész keleti szakaszának, a több mint 26 kilométeres autóútnak a finanszírozása. Ezt a pályaívet ugyanis 85 százalékban az EU fizeti, ha 2007 novemberének végéig sikerül átadni. Korábban többen vitatták, hogy egyáltalán szükség van-e erre a mintegy kilenc kilométeres, hosszú szakaszokon a terepszint alatt haladó kétszer kétsávos összekötő útra Csömörnél, hiszen Gödöllőnél másik összeköttetés is épül. A viták elmúltával végül most a szabálytalan engedélyezés miatt kerül veszélybe az uniós forrás felhasználása: ha nem tartjuk a szerződéses feltételeket, akkor a magyar költségvetésből kell kifizetni a kilenc kilométeres útszakasz 14,6 milliárd forint plusz áfás költségét, sőt a másik két szakaszét is, Így összességében 284 millió eurót (mintegy nyolcvanmilliárd forintot) veszít az ország.

A Főfelügyelet megindította az új eljárást

A Közlekedési Főfelügyelet (KF) megindította az M0-ás körgyűrű 3-as számú főút és M3-as autópálya közötti szakaszának új építési engedélyezési eljárását - közölte a KF pénteken. A közlemény emlékeztet arra, hogy a Fővárosi Bíróság (FB) 2006. szeptember 21-i ítélete hatályon kívül helyezte az épülő 8,5 kilométeres szakaszra vonatkozó jogerős építési engedélyt, és új engedélyezési eljárásra kötelezte az elsőfokú környezetvédelmi és közlekedési hatóságot.

A KF egyúttal felhívta az építtető Nemzeti Autópálya Zrt. figyelmét arra, hogy az új építési engedély kiadásáig - az állagmegóvó munkálatok kivételével - építési tevékenység jogszerűen nem folytatható az érintett területen. A tájékoztató szerint mivel az építési engedély a bíróság által részben jogsértőnek ítélt II. fokú környezetvédelmi határozat előírásainak betartását is tartalmazta, ezért a bíróság egyidejűleg az útépítési engedély hatályon kívül helyezéséről is rendelkezett.

Az M0-ás 3-as számú főút-M3-as autópálya közötti szakaszára vonatkozó II. fokú környezetvédelmi és útépítési engedély ellen a SZIKE Környezet- és Természetvédelmi Egyesület, és további két helyi környezetvédelmi szervezet 2002-ben, illetve 2005-ben pert indított a Fővárosi Bíróság előtt. A bíróság a keresetet túlnyomó részben megalapozatlannak ítélte, egy vonatkozásban azonban elmarasztalta a II. fokon eljáró környezetvédelmi eljárást. A bíróság azt kifogásolta, hogy az első fokú környezetvédelmi engedélyben foglaltakhoz képest nem indokolták kellően, hogy az eredetileg tervezett 4 csomópont helyett az útszakaszon - az érintett önkormányzatok kérésének megfelelően - megvalósítandó 3 csomópont közelében a környezetvédelmi hatások esetlegesen változnak-e.

[origo]/MTI